1000 klasszikus

könyvkritika

Kövér könyv. Kicsit több, mint ezer oldal, ábécérendben felsorolt sok száz európai festővel és alkotásaik legjavával. Képes albumnak túl tömzsi, egy lexikonhoz képest túl sok az illusztráció, szaktudományi forráskiadványnak pedig túl széles a merítés. Kicsit olyan, mint a szívhez szóló versválogatások – tízszeresére növesztve.

 

De hiába nem bejáratott a műfaj, a Vince németből fordított új kötete lélegzetelállítóan csodálatos, örökké lapozgatásra csábító miniképtár. Sehogy sem akar felkerülni a könyvespolcra, inkább az asztalon kelleti magát, mágnesként vonzva a tekintetet. Legszívesebben a szív feletti belső zsebben hordaná az ember, hogy mindig bele tudjon pillantani, mikor akad pár felesleges, szabad másodperce. Ahhoz azért túl vaskos, mert ne feledjük el, hogy 1000 festészettörténeti klasszikusnak tér kell, különösen, ha rövid életrajzok és színvonalas képmagyarázatok tartoznak hozzájuk. A kicsi, de kiválóan részletgazdag reprodukciók között sok a régi ismerős, de szép számmal találunk sosem látottakat is. Sőt több helyen az alkotók neve is gondolkodóba ejti a festészet szerelmeseit, mert hát kevesen ismerik az összes németalföldi kismestert vagy az itáliai iskolák sokadik leszármazottját. A testes kötet segít eligazodni az 1300 és 1850 között élt nyugati klasszikusok tengerében. Azt már csak mi bánjuk, hogy magyar vonatkozás nem akad benne, de kelet-európai se nagyon, köszönhetően a kiadás alapjául szolgáló firenzei Scala-képarchívum elsődleges gyűjtőkörének.

Christiane Stukenbrock és Barbara Töpper: 1000 mestermű Taschen–Vince, Bp., 2006, 1005 oldal, 5995 Ft

 

R.G.

2007/5. 86.o.