A Nyelv

Artanzix

R. G.

A patinás londoni iparművészeti múzeum, a Victoria and Albert megvásárolta a Rock n’ Roll legismertebb szimbólumát, a Rolling Stones kinyújtott Nyelvét. A jellegzetes vörös-fehér márkajelzést egy fiatal brit dizájner, John Pasche tervezte majdnem négy évtizeddel ezelőtt. A múzeum 50 ezer fontot fizetett az eredeti, szignált gouache-festményért.

John Pasche: Nyelv, 1970, gouache, papír, Victoria and Albert Museum, London
John Pasche: Nyelv, 1970, gouache, papír, Victoria and Albert Museum, London


Pasche így emlékezett vissza a Nyelv-logó történetére: „1970. április 29-én a Stones irodavezetője, Jo Bergman írásban erősítette meg, hogy felkérnek az 1970-es európai turné poszterének megrajzolására. Éppen abban az évben voltam végzős a londoni Royal College of Art dizájn szakán. (...) A Chelsea-beli házukban Mick [Jagger] a logó-tervezetről folyó beszélgetés indítópontjaként mutatott egy képet Káli istennőről. Az egyhetes munkát igénylő rajzért eredetileg 50 fontot fizettek, majd még további 200 fontot 1972-ben, a logó sikerének elismeréseképpen. Először a Sticky Fingers album belső borítóján használták. (…) A Nyelv grafikai ötlete különböző hatásokból állt össze: a banda hatalommal való szembeszállása, Mick szája és a nyilvánvaló szexuális pluszjelentés.” Pasche remekművet alkotott, a hatalmas nyelvöltögető száj ma is a Rock n’ Roll (és a Stones) elpusztíthatatlan jelképe. Bár a szerzői jogokat a zenekar birtokolja, a grafikus mégis megtartotta magának az egyetlen eredeti példányt, ami most már a Victoria and Albert féltve őrzött pop-art kincse.



Artmagazin 2008/4. 54. o.