Albers in motion

Hangzó geometria az UH Feszten

Csiszár Mátyás

Érdemes volt korán érkezni tegnap a Trafóba, mert nem sokkal fél 7 után elkezdődött az Ultrahang Fesztivál (UH) egyik legjobban várt eseménye, Pierce Warnecke & Matthew Biederman produkciója.

Elválaszthatatlanul egymásba fonódott Warnecke hangzó világa a Biederman által generált látvánnyal. Mindketten minimális eszköztárral dolgoztak: szinusz-hangok és fűrészfogjelek találkoztak két színnel (piros, kék) és egy formával (téglalap). Persze ne egy vásznat és két hangfalat képzeljünk el, a vetítés egy hatalmas V alakban (ortogonálisan) felállított panoráma vászonra ment, a hangok pedig egy négyhangszórós (kvadrofon) rendszerből szóltak. Mindez kiegészült két robotkarra szerelt ultrahangos eszközzel is, ami távoli tárgyakat tudott úgy megrezgetni, hogy hangkeltővé váltak. Warnecke és Biederman minimalizmusa maximálisan belakta az észlelés terét. A montreali Elektra fesztiválon szerencsére jó minőségben rögzítettek bizonyos részeket a produkcióból, de a fent leírtak értelmében a megtapasztalható élményeknek csak igen csekély részét adja vissza az alábbi videó:


PERSPECTION (squared)   Forrás: Matthew Biederman Vimeo csatornája

A páros audiovizuális világa nagyon hasonló Carsten Nicolai (Noto, Alva Noto, Aleph-1) és az Emptyset formáció installációihoz. Az is közös bennük, hogy a kísérleti zene, a media design és a képzőművészet határain mozognak alkotásaik. Világhírű múzeumokban ugyanúgy találkozhatunk installációikkal, performanszaikkal, mint egy underground fesztiválon.

A Perspection címmel bemutatott trafós produkció az észleléskutatás úttörőit idézte. Effektusaik megalkotásakor olyan forrásokból inspirálódtak mint Josef Albers és Jan Evangelista Purkyně munkássága. Albers geometrikus szerkesztése, az általa kidolgozott formatan áthatotta az egész performanszot. Már a vetítővásznak elhelyezésében is visszaköszöntek alapelvei, amikor pedig az algoritmusok uralta képek és hangok elárasztották a színháztermet, zsigerileg is megtapasztalhattuk azokat a zörejeknek és a szökevényjeleknek köszönhetően. A geometrikus illúziók újraértelmezésében őket tartom jelenleg a legkiemelkedőbb alkotóknak, utoljára talán Jessica Eaton fotói bűvöltek el ennyire ezen a téren.


Josef Albers: Tanulmány a Tisztelet a négyzetnek című képhez: Allegro, 1963 olaj, farostlemez, 45,7 × 45,7 cm, Vass László Gyűjtemény

 
Kapcsolódó tartalom:
Hornyik Sándor: Párhuzamos univerzumok. Absztrakt, konstruktív és konkrét művészet a Vass-gyűjteményben
Artmagazin 2015/5. 50-55 o.