Az impresszionizmustól a szecesszióig

Könyvkritika

A 19. század második fele, a modernizmus születése, Párizs diadala – egy agyonírt fejezet a művészettörténetben. Mit tud ehhez hozzátenni egy olasz népszerűsítő sorozat? A legegyszerűbb, ha felmondják a leckét, a pártütő párizsi szalonok történetétől kezdve a napsütötte pipacsmezőkön, a levágott művészfüleken és a japánmetszet-lázon keresztül a szecesszió különböző nemzeti elnevezéseinek felsorolásáig. Majd mindezt fűszerezi az akadémizmus finnyás ismertetésével.

A Corvina díszalbum-sorozatának új tagja ezt készségesen meg is teszi, de ennél többet is. Nem áll meg a modern törekvések időrendű felsorolásánál, az összképet kiegészíti a szélesebb látókörbe eső eseményekkel. A roueni katedrális és a Moulin de la Galette mellé például belefért a svéd és az orosz impresszionizmus is, Zorn kandallólángnál szaunázó meztelen nőalakjai vagy Szerov utolérhetetlenül elegáns arisztokratái. Van chicagói felhőkarcoló-építészet, Ferdinand Hodler, bécsi és belga szecesszió. Több külön fejezet foglalkozik a 19. századi olasz képzőművészettel, a foltfestők (macchiaioli) munkásságától kezdve az olyan delikát különlegességekig, mint a vászontól messze álló, hosszú, könnyed ecsettel pingáló scapigliatók társasága. Izgalmas és friss összefoglaló egy bonyolult és fontos korszakról, némi (kellemes) olaszos elfogultsággal a nálunk szokásos Münchenből induló megközelítés helyett.


R. G.
 

David Bianco – Lucia Mannini – Anna Mazzanti: Az impresszionizmustól a szecesszióig. Corvina, Budapest, 2008, 383 oldal, 6000 Ft

Full 002246