Egy nap Picassóval Egerben

Szikra Renáta

Kit nem vonz a gondolat, hogy bepillantson, meglesse a nagy művészek hétköznapjait, az önfeledten szórakozó, hajdani ifjú titánokat. A Kepes Intézet időgépe a századforduló Párizsába, a Montparnasse bohém negyedébe röpíti a látogatót, hogy egy egész napot tölthessen Picasso, Modigliani, Kisling, Erik Satie és Max Jacob társaságában.

 

D pozíció. 2:20 körül Pâquerette, aki itt jelenik meg először a fényképeken, Vaszilijevvel és Picassóval a Rotonde-ban ül. Utóbbi egy borítékot markol, ami a későbbi képek egyikén eltűnik a kezéből. Kisling már csatlakozott a társasághoz és a képbe belátszik a karja a bal szélen. A kompozíció jobb szélén egy jeges vödröt tartó pincér bal oldala lóg a képmezőbe. Úgy tűnik, hogy Picasso határozottan Pâquerette-é mellé plántálta jobb térdét. Nem sikerült kielégítő magyarázatot találni a feltekert papírdarabra; a belsejében azonban az egyik asztalra helyezett csésze füle látható. A háttérben a bárpultot beragyogja a fény, jelezve, hogy a nap még mindig majdnem merőlegesen süt a Boulevard du Montparnasse épületeire.
 
A 29 darabból álló különleges fotósorozatot a frontról pár napra hazatérő Jean Cocteau készítette édesanyjától kölcsönvett Kodakjával 1916 nyarának egyik verőfényes délutánján. Minderről azonban nem tudnánk semmit, ha egy svéd származású, de Amerikában tanult elektromérnök nem bukkan rá véletlenül a Montparnasse művészeit ábrázoló képek után kutatva a nyolcvanas évek elején. Billy Klüver a hatvanas évek Amerikájában az avantgárd művészkörök ismert alakja volt, aki többek között Robert Rauschenberggel és Robert Whitmannel 1966-ban megalapította az Experiment in Art and Technology (E.A.T.) művészcsoportot, mely a legmodernebb technológiát művészi kreativitással ötvöző művek létrehozására szerveződött és idővel egész mozgalommá nőtte ki magát. (A tudomány és művészet határterületein tevékenykedő Kepes György is tagja volt az igazgatótanácsnak!) Klüvernek elméleti tudása és művészetszervező képessége mellett minden bizonnyal aranykeze lehetett, mert nemcsak Jean Tinguely önmegsemmisítő kinetikus szobrának kivitelezése fűződik nevéhez, de Jasper Johns neonművei és Andy Warhol úszó szobrai sem készültek volna el nélküle. (Még Marcel Duchamp meghibásodott tárcsareliefjeit is ő javította.) Klüver a fotóvadászat közben figyelt fel néhány összetartozónak tűnő fotóra, mely Picasso baráti társaságát ábrázolta, s mivel mindenki ugyanazt a ruhát viselte, joggal feltétezte, hogy ugyanazon a napon egy egész sorozatnyi kép készült a Café de la Rotonde teraszán üldögélő és a Boulevard du Montparnasse-on önfeledten viháncoló társaságról.
 

G pozíció. 3:10-kor Kisling és Picasso a zöldségárus kordélyának két oldalán állnak. Kisling pórázon tartja kutyáját, Kouskit, s mögötte Jacob lehajol, hogy közelebbről megvizsgálja a zöldségeket. Lehetséges, hogy a Jacob mögött álló asszony, akinek csak a válla és vidékies fehér kalapja látszik, maga a zöldségárus.

Az arcokat nem volt nehéz beazonosítani (Picasso barátnője, a modellként ismert Pâquerette futurisztikus kalapkompozíciója feledhetetlen), de hogy ki és mikor készítette a fotókat, azt akkor még nem tudta. Tudományos alapossággal és módszerrel látott hozzá a rejtély megoldásához. A fotók hátterében látható épületek árnyékai alapján, a fény beesési szögéből időrendi sorrendbe rakta az egyes fotókat és kiszámította – a Párizsi Obszervatórium és a Meteorológiai Intézet adatait kikérve és egybevetve – a felvételkészítés pontos dátumát. Eszerint a társaság 1916. augusztus 12-én délután háromnegyed egy és egy óra között kezdett egy kávéval a Café de la Rotonde teraszán, majd ebédeltek a közeli Chez Batyban, ahonnan a délután folyamán (fél ötig bezárólag) visszatértek egy újabb kávéra a törzshelyükre és útközben vicces beállításokban pózoltak a kamera előtt. A fényképész személyére pedig úgy derült fény, hogy egy Cocteau-album néhány rajzában Klüver felfedezni vélte egyes fotók beállításait, a Cocteau-archívumban talált további felvételek és negatívok pedig minden kétséget kizáróan támasztották alá feltételezését. Az egri kiállítás az első, ahol a sorozat összes eddig fellelt, mind a 29 darabja bemutatásra kerül, hiszen Klüver Cocteau-sorozatáról megjelent könyvében még csak 24, de az eddigi legteljesebb tárlaton 1998-ban Portlandben (Maine) csupán a könyvbemutató kiegészítéseként kerültek ki a falra az akkor ismert képek. Orosz Márton, a Szépművészeti Múzeum fotó- és médiagyűjteményének kurátora, az egri kiállítás rendezője New Jerseyben, az E.A.T. archívumában éppen Kepest kutatva szembesült azzal, hogy megvan az összes képet tartalmazó portfólió, de a teljes sorozat összeállása óta még sosem mutatták be a képeket a keletkezéstörténetükkel körítve. Így sikerült Párizs elől elhappolni a világpremiert, ráadásul éppen Cocteau születésének 125. évfordulóján. Az egri kiállítás Kepes szellemében tudomány és művészet összefonódását és termékeny együttműködését modellezi. Cocteau fotóesszéjét kortárs műalkotások, köztük Picassónak a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében őrzött, ám nagyon ritkán látható Suite Saltimbanquesorozatának gyönyörű lapjai, a helyszínről készített rekonstrukciós fotók és a kurátor Klüver-kutatásai nyomán született, az obszervatóriumi jelentéseket értelmező diagramjai helyezik kontextusba. Aki pedig lemarad az időutazásról, Billy Klüver könyvével vigasztalódhat, mert az Egy nap Picassóval is idén tavasszal jelenik meg magyarul.
 
Egy nap Picassóval – Jean Cocteaufényképei,
Kepes Intézet, Eger, 2014. június 23-ig