Ezt nézd! EXTRA – Szemrevaló filmfesztivál

Lépold Zsanett, Szilágyi Róza Tekla, Winkler Nóra

Ma startol a Szemrevaló fesztivál, aminek programjában Németország, Ausztria és Svájc friss filmtermései lesznek láthatóak néhány napig. A legújabb alkotások mellett egy-egy kultikus darab is előtérbe kerül, valamint két képzőművészeti tematikájú filmet is vetítenek. Az Artmagazin szerkesztősége is ajánl néhány filmet: Gerhardt Richtertől Freudon át egészen a Bauhausig.

 

Winkler Nóra

A jövő építése – a Bauhaus 100 éve
2018, 94 perc, dokumentumfilm

Választásaimat a frissen nyomdába adott Artmagazin számunk is inspirálta, mert a Napraforgó utcai telepről, de a Bauhaus és a tökéletes lágytojás kapcsolatáról is szó van benne, így hát az egyik film, mit ajánlok, az a Bauhaus 100 évéről szól.

Mű szerző nélkül
2018, 189 perc, életrajzi film

A Gerhard Richter életéről, pozíciójáról, Németország múltjáról, illetve a festészetről szóló Mű szerző nélkült azért is ajánlom, mert az új számban György Péter ír erről a rengeteg kérdést felvető filmről. Sőt az Artmagazin is bekapcsolódik a vetítésébe, október 3-án a Kinóban 17:30-tól megy, utána pedig 20:15-től egy kerekasztalban beszéljük meg Bódi Kinga, Szűcs Attila, Topor Tünde és én!

Hol vagy, João Gilberto?
2018, 107 perc, dokumentumfilm

És egy bónusz, mert egy feszes lapzárta után annyira jó lazulni is, a fantasztikus számaival mindannyiunk zenei tudatalattijában ott élő Joao Gilbertóról szóló dokumentumfilmet nagyon várom. Szomorú, júliusi halálakor sokan írtak arról, hogy harminc éve egy szállodai szobába vonult vissza – hogy ez pontosan mit takar, most kiderül.      
 

Lépold Zsanett

A trafikos
2018, 113 perc, történelmi dráma

Nikolaus Leytner filmje a 2. világháború előtti években játszódik: egy osztrák vidéki fiú Bécsbe utazik, hogy  trafikosnak tanuljon, ahol összehozza a sors az idős, beteg Freuddal. A neves pszichiáter jelen esetben csak egy mellékszereplő, egy beszélgetőtárs, aki végigkíséri Franzot a felnőtté válás útján – mindezt a pszichoanalízis és a fasizmus kereszttüzében.

A polcok között
2018, 125 perc, romantikus film

A történet központi helyszíne egy raktár, ahol a főhős, Christian egy sajátos miniuniverzumban találja magát. Ahogy napról napra megismerkedik a grandiózus tér szigorú rendjével – a hosszú , végtelenbe nyúló polcrendszerrel, a villástargonca szürreális mechanikájával –, idővel barátokra és szerelemre is lel újdonsült munkahelyén. Thomas Stuber filmjét a szereplők esetlen próbálkozásai és a háttérben finoman kibontakozó személyes drámák teszik szerethető darabbá.
 

Szilágyi Róza Tekla

Berlin felett az ég
1987, 128 perc, dráma

Wim Wenders fekete-fehér filmje két, büntetésből a földre került angyal berlini történetét mondja el. Az angyalok nem szárnyas és ágyékkötős figurák, hanem a korszellemhez hűen, lódenkabátot viselő, felnőtt férfiak – akiket csakis a gyermekek látnak. A filmben, amelyben Peter Falk is feltűnik mint exangyal a nyolcvanas évekbeli kettészakított Berlin utcái színpadias díszletekként hatnak. A metaforikus képekkel teli Wenders-film bő két órán keresztül tart.
 

Vesszenek az öregek
2017, 92 perc, tragikomédia

A Vesszenek az öregek szintén fekete-fehér, azonban teljesen más hangvételű film: a közösségi média és az internet korában felnövekvő generáció haragját, a mindent megengedő világban burjánzó lázadási kényszerét dolgozza fel. A film napjaink egyre inkább tapintható problémáját helyezi középpontba: a szinte határok nélküli mindennapokban mi határozza meg gondolkodásunkat, a valami ellen történő lázadás, vagy a valami érdekében tenni akarás? A fiatal és dühös szereplők érzelmi hullámvasútja tragikomédia formájában tárul elénk.

full_006466.png
KÉPZŐMŰVÉSZETI TÉMÁJÚ FILMEK AZ IDEI SZEMREVALÓN

Két képzőművészeti témájú filmet is vetítenek a holnap kezdődő SZEMREVALÓ│SEHENSWERT FILMFESZTIVÁLon a budapesti Művész moziban. A Mások élete rendezőjének számos nemzetközi díjat nyert és két Oscar-díjra is jelölték új munkája, a Mű szerző nélkül az egyik legnevesebb kortárs festő, Gerhard Richter életrajzának elemeiből építkezik, míg A Bauhaus 100 éve című dokumentumfilm megvilágítja a Bauhaus fejlődését és változásait az 1933-as bezárásáig.