Ghost Army

Artanzix

Sz.R

Az idén 90. születésnapját ünneplő Ellsworth Kellyről a colour-field, hard-edge vagy a formázott, keretből kilépő képobjektek, a shaped canvas fogalmai ugranak be.

A szigorú kategóriák megannyi szép, színes, vidám, csíkos, pöttyös festményt takarnak, az amerikai absztrakt geometrikus festészet iskolapéldáit. A sok szín és csík mellett mára feledésbe merültek Kelly egyik korai korszakának cseppet sem geometrikus, bár némiképp absztrakt művei. A fiatal Kelly 1943-ban vonult be sok más művésznövendékkel együtt (köztük volt a divattervező Bill Blass vagy a fotográfus Art Kane) egy szigorúan titkos, speciális álcázó egységhez, az úgynevezett Szellemhadtest-hez (The Ghost Army), ahol az volt a feladatuk, hogy a partraszállás után fantomegységeket imitáljanak az ellenség megtévesztésére. A felfújható tankok és a helyszínen talált anyagokból, roncsokból barkácsolt Patyomkin-páncélosok, hídfőállások, álleszállópályák készítése kreativitást és kézügyességet kívánt, de nem csodálkozhatunk, ha Kelly itt egy életre megutálta a sok szürke-barna álcafestéket és a későbbiekben inkább az élénk, ragyogó színeket részesítette előnyben. A New York-i MOMA Kelly híres monokróm Chatham sorozatával (1970), San Francisco a korai párizsi művek bemutatásával készül a 90. születés- napra, a Madison Avenue Calvin Klein üzletében pedig hordható Ellsworth Kelly-festményt vásárolhatnak a rajongók. Az 1952-es 25 színes vászoncsíkból készült Vörös, Sárga, Kék és Fehér című műve és annak további festmény-variációi inspiráltak egy Francisco Costa által készített minimalista ruhatervet.

Ellsworth Kelly: Vörös, Sárga, Kék, Fehér és Fekete, 1953, olaj, vászon (7 tábla), 99,1 cm×350,2 cm, Art Institut of Chicago © Google Art Project
Ellsworth Kelly: Vörös, Sárga, Kék, Fehér és Fekete, 1953, olaj, vászon (7 tábla), 99,1 cm×350,2 cm, Art Institut of Chicago © Google Art Project