Guggenheim Vilniusban

Rieder Gábor

A nyakas litván nép évtizedeken keresztül ellenállt az erőszakos oroszosításnak (a balti államok között messze itt a legalacsonyabb az oroszok aránya), most viszont szabad országként önként engedi be fővárosába a nagy szomszédot. 

Illetve legyünk pontosak: csak a szentpétervári Ermitázs Múzeumot. Igaz, van egy közvetítő is, a klasszikus orosz mamutintézmény szállásadója a múzeumi globalizáció amerikai éllovasa, a Guggenheim Alapítvány.

Idén tavasszal jelentették be az illetékesek, hogy Vilnius régóta várt új múzeumát a Guggenheim hozza tető alá – az Ermitázs hathatós segítségével. A két múzeumóriásnak volt már egy közös akciója Las Vegasban, de úgy tűnik, a kaszinók városának közönségét nem sikerült elbűvölni, a félkarú rablók érdekesebbek a kortárs művészetnél.

A volt szovjet tagköztársaság területén talán nagyobb sikerre számíthat a szentpétervári és az amerikai múzeum közös anyaga. A vilniusi polgármester egyenesen 400 ezer látogatót vizionál évente, ami nem kis szám a 3,5 millió összlakosú balti miniállam számára. A 2013-ban megnyíló új múzeum tervezője a szakma egyik legnagyobb sztárja, Zaha Hadid. A brit–iraki származású tervezőnő egy rá jellemző futurisztikus csodamonstrumot álmodott meg a Vilniust kettészelő folyó partjára, a balti főváros büszke üveg felhőkarcolói elé.

A több mint százmillió dollárból megvalósuló múzeum olvadtan szétfolyó, mégis lebegő tömbje a szemközti szocreál kultúrpalotára néz, örökké emlékeztetve az ermitázsbeli anyagot, hogy a litvánoknak nem volt mindig felhőtlen a kapcsolata a nagy orosz medvével. 

Full 001802
Full 001803
Full 001804