HETI POP – Perelő művész, Hirst új stúdiója, Banksy fordulatos aukciója és a Ludwig Múzeum jelölése

Az Artmagazin Online felületén hetente egyszer, minden pénteken szemezgetünk az elmúlt időszak legmeghatározóbb, legpoposabb és legszínesebb képzőművészeti, dizájn- és társművészeti híreiből. Előtérbe kerülnek a divat, az építészet, a formatervezés, az urbanisztika vagy az aukciók eredményei, legfrissebb történései mind nemzetközi, mind hazai fronton.

 

A londoni születésű Lina Iris Viktor 2017-ben két ajánlatot is visszautasított, hogy a rapper Kendrick Lamar a Black Panther című filmhez írt számának videóklipjéhez festményeket készítsen. Az All The Stars címet viselő szám klipje 2018 februárjában látott napvilágot – a filmben pedig érdekes módon több, az alkotó aranyozott, geometrikus formákból építkező, Constellations sorozatának darabjaihoz kísértetiesen hasonllító kép is szerepel. Lina Iris Viktor ekkor beperelte a klipért felelős Top Dawg Entertainment csapatát – nevével pedig ebben a kontextusban volt tele a sajtó. Most azonban a New Orleans Museum of Modern Art kiállítóterében nyílik egyéni kiállítása A Haven. A Hell. A Dream Deferred címmel.

Damien Hirst új ingatlant vásárolt Londonban – mégpedig a Stiff + Trevillion által tervezett és Sohóban található épületben. A kék téglákkal burkolt, art deco stílusú sarokház tökéletes kreatív helyszín – annak ellenére is, hogy a tervezők munka közben még nem is sejtették kinek ad majd otthon az új épület. A Beak Street sarkán álló, 2570 négyzetméteres, igencsak karakteres ház Hirstnek 40 millió fontjába került. Központi stúdiója és művészeti komplexuma fog ideköltözni – egy japán étterem, a Sticks n Sushi mellett.


Forrás: dezeen.com

Banksy nemrégiben a Sotheby’s kortárs aukcióján az immáron átnevezett, eddig azonban Girl with the balloon címen futó munkája abban a pillanatba elkezdte megsemmisíteni magát, amint a licitet záró kalapács koppant az asztalon. A jövendőbeli tulajdonos megváltozott állapotában is igényt tart a félig miszlikbe aprított képre – a kérdés azonban a történtek óta ott lebeg: vajon szándékosan csak a munka fele szűnt meg eredeti formájában létezni vagy hiba csúszott a street art művész számításaiba? A napokban közzétett videó mindenre magyarázatot nyújt – sőt az aukción történtek is újranézhetőek:

A budapesti Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum Permanens Forradalom - Mai ukrán képzőművészet című tárlata is jelölést kapott a Global Fine Art Awards (GFAA) díjra, Az év legjobb csoportos kortárs művészeti kiállítása kategóriában. A Permanens Forradalom című válogatás 31 ország további 93 jelöltjével együtt került a nemzetközi versenybe, amelynek díjait évente 13 kategóriában ítélik oda. A GFAA az első olyan évente kiosztott elismerés, amellyel a világ legjobbnak ítélt képzőművészeti és dizájn kiállításait ismerik el. A válogatásba múzeumok, galériák, szakvásárok és biennálék kiállításai és köztéri installációk egyaránt bekerülhetnek. A jelölteket komoly kutatómunkát követően választják ki, amelynek részét képezi a meghatározó nemzetközi szaksajtóban megjelent cikkek szemlézése, a GFAA szakértő csapatának személyes kiállítás-látogatásai, valamint az intézmények által benyújtott jelölések. A zsűri egy-egy projekt, vagy kiállítás koncepciójának újszerűségét, a választott téma kontextualizáltságát, valamint a megvalósítás színvonalát értékeli. A kortárs művészet kategóriában a szakértők további szempontjai között szerepelt, hogy a szervező non-profit intézmény legyen, az ismeretterjesztés és edukáció szempontjából kivételesen magas színvonalat képviseljen, valamint hogy nemzetközi együttműködésen alapuljon. A díjátadóra 2019. március 12-én kerül sor New Yorkban.


© Nikita Shalenny: Black Siberia (2016), installáció

Források: dazeddigital.com, dezeen.com, designboom.com, MTI