Hová megyünk?

kiállításajánló

Kérdezi ezúttal a francia milliárdos, François Pinault, aki minden erejét latba vetve beszállt a kortárs képzőművészeti iparba.
A fűrésztelepek szanálásával induló vállalkozó mellesleg a Christie’s aukciósház tulajdonosa. Grandiózus kortárs művészeti gyűjteményéhez megvette a velencei Palazzo Grassit, ahol októberig látható kollekciójának első szelete. A gauguini kérdést a brit képzőművészet fenegyereke, Damien Hirst is felteszi, állatcsontvázakkal telepakolt üvegvitrinjével.

Jeff Koons: Balloon Dog

Pinault válasza elég egyértelmű: a második világháború utáni művészet a bulvár felé tart. Legalábbis ezt szűrhetnénk le Jeff Koons csatornaparti emelvényre állított, fémesen csillogó, rózsaszínű kutya-szobra láttán. Bár ne legyünk igazságtalanok, a tárlaton szép számmal vonulnak fel a nemzetközi szcéna legnagyobb „kortárs” klasszikusai Andy Warholtól kezdve Gerhardt Richteren, Mark Rothkón, Lucio Fontanán keresztül Cindy Shermanig. Van itt visszafogott minimál, gondolatiság, politika és meditáció - de mintha mindez csak az ötvenes-hatvanas években lett volna lehetséges. Az ezredfordulós anyag jókedvűen botrányos, a biennáleiparnak megfelelően professzionális és mérhetetlenül bulvárbarát.

Velence, Palazzo Grassi
2006. április 30–október 1.


2006/3. 95. o.