Irány Berlin!

Molnos Péter

Ülünk a süppedős padlószőnyegen, körülöttünk néhányan lezserül hanyatt fekszenek, előttünk a modern festészet egyik legszívmelengetőbb képe, Monet Vizililiom-ciklusának óriási méretű darabja, fülünkbe halkan duruzsol Debussy Arabesquet-jének puhán omló dallama. A hömpölygő tömeg is mintha kevésbé lenne most zavaró - ahogy a Neue Nationalgalerie falain egymásra talált a 20. századi egyetemes festészet mintegy kétszáz remekműve, úgy a New York-i MOMA berlini vendégtárlatának látogatói között is feltűnő a harmóniát sugárzó sokszínűség. „Bellissima!" -mondja félhangosan egy határozott léptű olasz hölgy a párjának Modigliani Fekvő aktja előtt, s hozzá hasonlóan, a kiállítás képei között bolyongva szinte minden nemzet fia-lánya talál okot a honfi büszkeségre. Mi az orosz avantgárdok közé szorított Moholy-Nagy-kép előtt torpanunk meg kicsit hosszabban, az osztrákok Klimt lenyűgöző Reményét látva húzzák ki magukat feltűnően.
 

A francia látogatók persze újabb muníciót kapnak amúgy sem fejletlen önbecsülésükhöz: felsorolni is nehéz modern festészetük itt felvonuló remekműveit. Cézanne Fürdőzője, Gauguin Ülő aktja, Rousseau borzongatva csábító Álomja, Matisse-tól a csontváryi méretű Tánc és még egy sor kitűnő kép, s valóban hiábavaló, mert reménytelen a felsorolás. Posztimpesszionizmus, expresszionizmus, kubizmus, absztrakt művészet, dada és szürrealizmus, új tárgyilagosság, s végig egészen napjaink kortárs világáig - mindez olyan válogatásban, hogy már-már zavaróan hat a főművek nyomasztó sokasága.
 
Aki már ismeri a kiállított anyagot, a Museum of Modern Art kollekcióját New Yorkból, s ezért hanyagul elhessenti magától az utazás gondolatát, annak talán érdemes még néhány szót szólni Berlin aktuális nevezetességeiről. MOMA-mánia ide vagy oda, ez a város most s már jó egy évtizede mindenek felett a modern építészetről szól. Nem elsősorban a Bauhaus Archiv-kiállítása miatt - bár az állandó bemutatón látható szép számú Breuer Marcell-munka mellett most a chicagói New Bauhaust megidéző kamaratárlaton remek Moholy-Nagy- és Kepes György-fotók is láthatók -, hanem a legjobb kortárs építészet történelmi léptékben is páratlan felvonulása okán. Az U-Bahnnal megérkezni a Potsdamer Platz-ra, ott felnézni az égre - már pusztán ezért érdemes Berlinbe utazni. Miután magunkhoz tértünk - ez eltart egy ideig -, mindenki indulhat a közelben lévő múzeumnegyed felé. Ha végeztünk a MOMA-val, érdemes beugrani a szomszédos Kulturforum épületébe, ahol egy időszakos kiállítás keretében augusztus 29-ig Ernst Ludwig Kirchner számos rajza, fametszete, plakátja és néhány olajfestménye látható. A német expresszionizmus egyik legfontosabb alakjának munkásságát a Grafikai Gyűjtemény anyagából összeállított reprezentatív válogatás mutatja be, közöttük egy olyan, újonnan előkerült vázlatkönyvvel, mely most először kerül a publikum elé.
 
A Brandenburger Tor környékén szintén akad néhány az új építészet csodáiból, ráadásul augusztus elsejéig az itt álló Max Liebermann Házban tekinthető meg egy kedves, családias hangulatú kiállítás, Chagall és Németország címmel. A tárlat rendezői a festő olyan műveit igyekeztek összeválogatni, melyek egykor, a vészkorszak előtt, német magángyűjteményekben voltak.
 
Az időszakos tárlatokon kívül természetesen jócskán tartogatnak látnivalót Berlin állandó kiállításai. E sorok írója első helyen Heinz Berggruen, az egykori párizsi műkereskedő kitűnő érzékkel összeválogatott gyűjteményét ajánlja az olvasó figyelmébe. A Charlottenburg Palota főbejáratával szemben álló Stüler-pavilonban 1996 szeptemberében megnyílt tárlat minden túlzás nélkül tökéletes: a Picasso, Braque, Matisse és Klee festményeiből, Giacometti néhány szobrából megformált műtárgyegyüttes a gyűjtő-kereskedő tévedhetetlen kvalitásérzékéről, a rendezők finom ízléséről mesél, s mindezt egy olyan enteriőrben, ahol a nagyvonalú elegancia a családias meghittség érzésével párosul.
 
Ez lenne tehát az aktuális berlini kötelező kűr, melyet persze a rendelkezésre álló időhöz mérten ki-ki ízlése szerint tovább bővíthet.
 

DAS MOMA IN BERLIN - 200 XX. SZÁZADI MESTERMŰ A NEW YORK-I MUSEUM OF MODERN ART GYŰJTEMÉNYÉBŐL 2004. február 20-szeptember 19. Neue Nationalgalerie, Berlin, Kulturforum -Potsdamer Platz (www.das-moma-in-berlin.de)

ERNST LUDWIG KIRCHNER-ARSTES SEHEN
2004. április 30-augusztus 29. Berlin, Kulturforum - Potsdamer Platz (www.kupferstichkabinett.de)
 
NEW BAUHAUS CHICAGO
2004. február 18-szeptember 18. Bauhaus Archiv, Berlin, Klingelhöfer Str. 14. (www.bauhaus.de)
 
CHAGALL ÉS NÉMETORSZÁG
2004. május l-augusztus I.
Berlin, Max Libermann Haus, Brandenburger Tor, Parisier Platz 7. (www.stiftung.brandenburgertor.de)
 
MUSEUM BERGGRUEN
Berlin-Charlottenburg, Schlosstrasse I. (www.smb.spk-berlin.de)