Látogatóban Molnár Farkasnál

Egy építész otthona mint a modernizmus reprezentációs eszköze

Sebestyén Ágnes Anna

Építészeti fotóval foglalkozó cikksorozatunk első részében már tettünk egy rövid látogatást Molnár Farkasnál, igaz, egy másik házban, az úgynevezett Tyroler-házban, és 1934-ben, amikor Molnárék kislánya már napozóban álldogált a tetőterasz betonkádjában hűsölő építész-apuka mellett (Artmagazin 2013/5). Nézzük, hogyan laktak Molnárék pár évvel az előtt, gyerek nélküli, fiatal, értelmiségi házaspárként 50 négyzetméteren, és milyen volt az a kép, amit erről sugallni akartak. Avagy volt-e linóleum a Delej-villában?
 

„A Delej-villa (…) és benne Molnár Farkas lakása, nálunk az első kísérletek közül való, mely a nyugaton ma már teljesen elfogadott új építészeti és lakberendezési elveket igyekszik megvalósítani” – írta Bor Pál 1930-ban a Magyar Iparművészet hasábjain.(1) A cikk azon korabeli beszámolók egyike, mely Molnár Farkas, akkoriban „hipermodernnek” számító enteriőrjét mutatta be a szakmai és laikus közönségnek.
 
A Delej-villa, alagsorában Molnár Farkas lakásával, a Gellérthegy nyugati oldalán épült 1929-ben.(2) A villát Molnár Ligeti Pál társaként tervezte, akivel 1927-től 1930-as önállósulásáig dolgozott együtt.(3) A lapostetős, letisztult és elegáns modern villa nagy feltűnést keltett itthon, hiszen az egyik első modern lakóház volt a budai Hegyvidéken. A gyönyörű panorámájú épületben öt nagy ötszobás és egy kislakás került kialakításra, a megfelelő tájolás és benapozás, a higiénia és a funkcionalitás szem előtt tartásával.


Bánó Ernő: A Delej-villa utcai nézete, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.164
Bánó Ernő: A Delej-villa utcai nézete, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.164
 
Molnár szerény méretű, 52 négyzetméteres lakásának fő helyisége a könnyen változtatható és mobil berendezésű, többfunkciós lakószoba volt. Egyszerre szolgált nappaliként, Molnár és felesége dolgozószobájaként, a beépített szekrény révén tárolóhelyiségként, de alkalmas volt vendégfogadásra is. Az ötletes berendezés, illetve a tágasság követelménye révén fennmaradt 14 négyzetméternyi szabad helyen „tornázni, mozogni, táncolni”(4) lehetett a modern ember test- és mozgáskultuszának jegyében. A lakószobán kívül a lakást egy előtér, külön WC, kabinkonyha, keskeny hálószoba és a belőle nyíló, vele egy légteret képező fürdőfülke alkotta. A lakásbelső fő berendezési tárgyai a modern csőbútorok voltak, melyeket Molnár egykori bauhausos kollégája és jó barátja, Breuer Marcell tervezett.


Amatőr fotósorozat Molnár Farkasról és feleségéről lakásuk használata közben, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.57
Amatőr fotósorozat Molnár Farkasról és feleségéről lakásuk használata közben, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.57
 
Molnár a lakást elsősorban természetesen saját maga és felesége kényelmére alakította ki, ugyanakkor propagandisztikus célokra is felhasználta. Írásaiban többször megemlítette, a modern magyar építészek első számú szócsövének számító Tér és Forma című folyóiratban pedig külön cikket jelentetett meg, melyben részletesen bemutatta lakását és lakberendező elveit.(5) Prospektust is kiadott róla, sőt – akkoriban igen szokatlan módon – vasárnaponként látogathatóvá tette a nagyközönség számára. Molnár elégedetten nyugtázta népszerűsítő munkájának eredményét 1933-as új építés című, addigi munkásságát bemutató rövid füzetében, mondván „a sajtó osztatlan elismerése, a látogatók százainak érdeklődése érthetően örömet okozott a tervekkel eltöltött esztendők után”(6). A modernizmus és a média összefonódásának gyakorlatát Molnár már a húszas évek elején, a Bauhausban töltött évek alatt megismerhette. Láthatóan maximálisan kihasználta a korabeli sajtó nyújtotta lehetőségeket, tudatosan épített a médiára és fő reprezentációs eszközként terjesztette a munkáiról készült fotográfiákat.(7)


Bánó Ernő: Molnár Farkas dolgozóasztala, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.154
Bánó Ernő: Molnár Farkas dolgozóasztala, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.154

A korabeli publikációkban két különböző fotósorozat jelent meg.(8) A szigorúan a belsőépítészeti kvalitásokra koncentráló felvételek Bánó Ernő műszaki fotóstól származnak, a másik, egy amatőr sorozat, az elvek gyakorlatba ültetését örökítette meg. Ezeken a fotókon mintegy bepillantást nyerünk Molnárék – gondosan megkomponált – hétköznapjaiba.
 
A nyitott és szabad folyású modern térben semmi sem állhatott a szem útjába. Ez pedig megkövetelte, hogy a szobában falhoz simuló beépített szekrények és olyan transzparens székek és asztalok álljanak, melyek „légiesen áttörtek, mintha belerajzolták volna őket a térbe; nem akadályozzák a mozgást, s nem állnak a tekintet útjába” – ahogy Breuer Marcell írta modern fémbútorokról szóló cikkében.(9)
 
Többek között a fenti esztétikai megfontolások vezérelték a modern építészeket, mikor a főleg higiéniai okokból kritizált parketta – „recseg, süllyed, levegőt fertőz, hézagai piszokgyűjtő rejtekhelyek”(10) – helyett inkább a linóleumot választották, melynek sima és fényes felülete felett szinte lebegni látszottak a benne tükröződő transzparens bútorok. Olykor azonban még a legnagyobbak is kompromisszumokra kényszerülnek. Molnár saját lakásában is parketta volt, de szigorú elveitől vezérelve teljesen kiretusáltatta a parketta rajzolatát a nyomdába küldött fotókon, hogy mégis a linóleumpadló látszatát keltse – annak ellenére, hogy cikkében „bevallotta”, hogy a padló valójában parketta.(11)


Bánó Ernő: Molnár Farkas lakószobája, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.73
Bánó Ernő: Molnár Farkas lakószobája, 1929–30, Magyar Építészeti Múzeum, ltsz. 74.01.73

Az otthonosság és a személyes tárgyakból fakadó meghittség hiánya szembetűnő. Festményeket sem sokat látunk a falakon – Bánó Ernő egyik felvételén a lakószoba hátsó falán függ egy, feltehetően Bortnyik Sándor festette kép.(12) De túlságosan emlékeztetett volna a hagyományos, polgári otthonok világára Molnár feleségének pianínója is, ezért mindig úgy alakították a képkivágást, hogy ne látszódjon. De egyszínű folttá retusálták például a heverő kispárnáján a Molnár Farkas feliratot, ami bizonyára túl személyesnek és intimnek számított ahhoz, hogy nyomtatásban is megjelenjen. Csak a beépített szekrény üvegezett polcán tűnnek fel – a polgári lakás vitrinjeihez hasonló módon – különféle tárgyak. A poharak, csészék, vázák a „hagyományos herendi” rokonai, de letisztult kialakításuk a Bauhaus esztétikáját hirdeti. Ez olyannyira fontos volt Molnárnak, hogy az egyik fotón szereplő kehelyre egyszerűen ráragasztották egy sokkal modernebb kanna méretarányos képét. Az ilyen apró csalások teljesen elfogadottak voltak a korabeli szaksajtóban. A látvány volt a lényeg – ennek érdekében gyakran egész épületeket tüntettek el egy-egy felvételről, hogy ne zavarjanak be a modern világ ikonjainak a képeibe. Molnár lakásának esetében „csak” a padlót „cserélték le”, és hogy nyomtatásban még érzékelhetőbbek legyenek a kontrasztok, a fotók készítése során mesterséges megvilágítással és utólag fehér retussal erősítették a fémbútorok csillogását.

Bánó Ernő: Retusált fotó Molnár Farkas lakószobájáról, Tér és Forma 3 (1930), 3. sz. 146. o.
Bánó Ernő: Retusált fotó Molnár Farkas lakószobájáról, Tér és Forma 3 (1930), 3. sz. 146. o.

A csőbútorok már igen korán ikonikus státuszra tettek szert a modern enteriőr gyakorlatilag kötelező kellékeiként. Molnár és felesége is Breuer csőbútorain ülnek a lakást használat közben bemutató fotósorozaton: Molnár a B5-ösön és a B7-esen, felesége pedig a B3-ason, vagyis az ún. Vaszilij-széken. A főszerep azonban a testet öltött praktikumé, a beépített szekrényé. Az építész a kihajtható kis íróasztalon, illetve a kihúzható írógépen dolgozik, miközben láthatjuk a sok kis rekesz nyújtotta tárolási lehetőségeket, Molnár felesége pedig a szekrény fülkéjében olvas. A csőszéken ülő nő képe a korabeli reklámok és modern enteriőröket bemutató publikációk visszatérő toposza volt szerte Európában. Nem véletlenül választotta Molnár is ezt a beállítást, bizonyítva, hogy haladó szellemű építészként ugyanazokkal az eszközökkel dolgozik, mint bármelyik modern kortársa Európában.


Pécsi József: Divat (Pécsi Józsefné), 1936, Kecskemét, Magyar Fotográfiai Múzeum, ltsz. 69.243/b
Pécsi József: Divat (Pécsi Józsefné), 1936, Kecskemét, Magyar Fotográfiai Múzeum, ltsz. 69.243/b

A csőbútorban a modernség esszenciáját látták a korabeli tervezők, hiszen „A csillogó, vonalszerűen éles, vékony, a végletekig rugalmasságot jelentő fém nagyon jól illik a mi mozgás-, gyorsaság-, sportszeretetünkhöz. A nők modern ruházatához, a széles napfényes ablakokhoz, az új építészethez. Ezeknek mind jellemzője az a bizonyos visszavonultság, a mérséklet a formában, a színességben, a színben, hogy az ember annál teljesebb, szabadabb, feltűnőbb legyen benne. Valahogy átalakult a világ: észrevettük, hogy nem a környezet a cél, hanem a benne élő ember”(13) – írta Molnár Az új fémbútorokról szóló cikkében. Molnárék ezt a modern emberideált testesítik meg a felvételeken – a haladó szellemű, városi értelmiségit. Annak ellenére, hogy a Bauhaus és általában a modern mozgalom alapvetően a tömegek számára akart megfelelő életkörülményeket teremteni és elérhetővé tenni számukra művészi tervezésű, célszerűen kialakított design termékeket, ez gyakorlatilag az utópia szintjén maradt.(14) Breuer csillogó csőbútorait csak a szűk elit engedhette meg magának, és mint design klasszikusokat ők vásárolják ma is, „Magyarán megmondva, ez az újszerű szépség drága mulatság 1923-tól egész máig”.(15)
 
 

(1) Bor Pál: Modern villa, modern lakás. Magyar Iparművészet 33 (1930), 1–2. sz. 22. o.
(2) Delej-villa, Budapest I., Mihály utca 11., tervezés: 1928, kivitelezés: 1929, tervező: Ligeti Pál (terven), Ligeti és Molnár (publikációban).
(3) Molnár Farkas és Ligeti Pál társulásáról, valamint a Delej-villáról bővebben lásd Ferkai András: Molnár Farkas. Budapest, TERC, 2011. 212–223. o.
(4) [Molnár Farkas:] Egy építész lakása. Molnár Farkas műve. Tér és Forma 3 (1930), 3. sz. 144. o.
(5) Molnár, ibid. 1930. 143–147. o.
(6) Molnár Farkas: új építés 1., Molnár Farkas munkái 1923–1933. Budapest, Magyar Műhely-Szövetség, é. n. [1933] 14. o.
(7) Építészet, fotó és média összefonódásáról lásd Colomina, Beatriz: Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media. Cambridge, Mass. – London, The MIT Press, 2000; Section I. Modernism and the Published Photograph. In: Higgott, Andrew – Wray, Timothy (szerk.): Camera Constructs: Photography, Architecture and the Modern City. Farnham, Ashgate, 2012. 23–101. o.
(8) Zselatinos ezüst, vintage/korabeli kópiák Molnár Farkas hagyatékából, a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményében. Fontos adalék, hogy ugyaninnen ismerjük Pécsi Józsefnek egy, szárazpecsétjével hitelesített, vintage kópiáját is (MÉM ltsz. 74.01.78).
(9) Breuer Marcell: Fémbútorok és modern térbeliség (megjelent: Das Neue Frankfurt (Frankfurt), 1928. január, 2. évf. 1. füzet) Magyar fordítását lásd Bajkay Éva (szerk.): A művészettől az életig. Magyarok a Bauhausban. Pécs, Janus Pannonius Múzeum, 2010. 232. o.
(10) Forgó Pál: Új építészet. Budapest, Vállalkozók Lapja Könyvkiadó Osztálya, 1928. 123. o.
(11) Molnár, ibid. 1930. 147. o.
(12) A festő kilétéről nincsenek adataink. A Molnárral foglalkozó kutatók, mint Ferkai András és Bajkay Éva, Bortnyik Sándort tartják a kép – legvalószínűbb – alkotójának, azonban Bortnyik és Molnár egy időben annyira hasonló képeket festettek, hogy a kép akár Molnár műve is lehet. Az Építészeti Múzeum gyűjteményéből például ismerünk még egy – amatőr – fotót, melyen egyértelműen felismerhető egy Molnár-kép. De ez persze nem zárja ki, hogy a lakás falain Molnár festményén kívül egykor Bortnyik egyik alkotása is függött.
(13) Molnár Farkas: Az új fémbútorokról. Magyar Iparművészet 31 (1928), 11–12. sz. 232. o.
(14) Schuldenfrei, Robin: The Irreproducibility of the Bauhaus Object. In: Saletnik, Jeffrey – Schuldenfrei, Robin (szerk.): Bauhaus Construct. Fashioning Identity, Discourse and Modernism. London – New York, Routledge, 2009. 37–60. o.
(15) Molnár Farkas: A Bauhaustól a Bauhausig. Új Szín mutatványszám (1931) 53. o.