Munkácsy friss szemmel

Bakó Zsuzsannával, a Magyar Nemzeti Galériában március 24-én nyíló Munkácsy-kiállítás rendezőjével Topor Tünde beszélgetett

Topor Tünde

 

Néhány évvel ezelőtt Székely Bertalan műveiből rendezett sikeres kiállítást, részt vett a Nemzeti Galéria történetének leglátogatottabb, Mednyánszkyt reflektorfénybe állító tárlatának előkészítésében, rendezésében is, most pedig Munkácsyt „porolja le"... Mikor született az ötlet, mi adja ennek a hatalmas vállalkozásnak az apropóját?
 
Tavaly, vagyis 2004 elején vetette fel Pákh Imre (lásd keretes írásunkat), hogy szívesen bemutatná itthon szélesebb közönség előtt a tulajdonában lévő Munkácsy-festményeket. Ez jó apropónak mutatkozott arra, hogy megpróbáljunk hazahozni amerikai és európai magán- és közgyűjteményekből olyan műveket, amelyek nagy részét még sohasem láthattuk itthon, hiszen Párizsban készültek, és rögtön tengerentúli, vagy legalábbis külföldi vevőre találtak. Ezért aztán az állandó kiállításunkat érintetlenül hagytuk, az változatlan formában látogatható. Szeretnénk árnyalni nemcsak a közönségben, hanem a szakmában élő Munkácsy-képet, többek között azzal is, hogy végre eredetiben tanulmányozható lesz az ideológiai alapon sokáig némileg lekezelt, úgynevezett szalonképek kvalitása. 
 
 
Akkor az állandó anyaggal együtt ez már majdnem életműkiállítás.... 
 
Távolról sem az. A Végvári-féle oeuvre-katalógus 600 körüli tételt számlál, ebből körülbelül 150 található magyar közgyűjteményben, 80-100 mű hazai magángyűjtőknél. Az életmű nagyobbik fele külföldön van, ismert vagy ismeretlen helyeken. Ezeket lehetetlen összeszedni. Már az is nagy teljesítmény, hogy a kiállításra száztíz darab gyűlt össze, amiből kilencven az újdonság varázsával hathat. Sok közöttük a tájkép, és ez a tény reményeink szerint megint csak megváltoztathat egy előítéletet, miszerint Munkácsy nem szeretett tájképet festeni. Gyönyörűek, tíz-tizenkét tájkép, köztük néhány szalonkép-tájkép kombináció, például a Három hölgy a parkban, vagy a Séta a Park Monceauban.
 
MUNKÁCSY MIHÁLY: Sétány a Parc Monceau-ban 
olaj, fa, 98x76 cm, Pákh Imre gyűjteménye
 
Számos nagy Munkácsy-téma redukcióban szerepel majd a kiállításon, például a Krisztus Pilátus előtt, vagy az Ecce Homo - bemutatjuk a hozzájuk készült vázlatokat, sokak véleménye szerint ezek a művészileg értékesebb darabok. A Milton is egy kisebb változattal szerepel, mert a New York-i Közkönyvtárból szinte lehetetlen kimozdítani a művet, egyrészt olyan nagy, másrészt vállalhatatlanul magasak lennének a mozgatás és az utaztatás költségei.
 
A kiállítás egyébként kronologikus rend szerint halad, ezt csak néha bontjuk meg a tematikus egység kedvéért. Ezt a rendszert követte a Székely Bertalan- és a Mednyánszky-kiállítás is. Így aztán már az első terem is különlegességeket tartogat: Munkácsy úgynevezett biedermeier képeit, mint amilyen az Árvíz, a Búsuló betyár, vagy a Húsvéti locsolkodás.
 
 
Visszatérve az időpontokra, nem szokványos tempóban kell dolgozniuk, ha alig egy éve merült fel csak az ötlet. Miért csak ennyi idő maradt az előkészületekre, hiszen erre más esetben bárhol legkevesebb három évet szánnak? 
 
Igen, én is eleve 2006 tavaszára gondoltam, de felmerült egy másfajta szempont is, nevezetesen, hogy akkor lesznek a választások, és a sajtóban háttérbe szorulna a kiállítás ügye. Így maradt a feszített tempó, és a nehézségek, amit például egy ilyen határidőnél az okoz, hogy mondjuk a Metropolitan Museum kuratóriuma - amely minden kérdésben, például egy műtárgykölcsönzés ügyében is dönt - évente csak kétszer ülésezik. A Zeneszoba című kép tőlük jön, de sokáig nem lehetett tudni, adják-e, vagy nem. Szerencsére Pákh Imre, és a kinti gyűjtők sokat segítettek, de egyes képek hollétét még így is valóságos nyomozásnak kellett kiderítenie: mint például a Mozart halála esetében. Kiderült ugyan, hogy a kép Detroitban van, de egy olyan épületben, amely gyakorlatilag le van zárva, így ehhez a fontos műhöz nem fértünk hozzá. Vagy: tudjuk, hogy a Metropolitan Museum tíz éve eladta a Zálogházat - ott a múzeumok eladhatnak - a Sotheby's árverezte, de a néhány éve kitört, a két vezető aukciósházat érintő botránysorozat idején a nyilvántartásuk nagy részét megsemmisítették, így nincs adatunk arról, kihez került az árverés után. Lehetne feladni hirdetést, megmozgatni kapcsolatokat, de erre már valóban nem volt elég a rendelkezésünkre álló idő. Ugyanakkor sikerült megszerezni a Csokorrendezést - amely valójában A papa születésnapja című zsánerkép vázlata -a Puskin Múzeumból, ahová a Tretyakov Galériából, vagyis a valamikori Tretyakov-gyűjteményből került. (Vagyis Sedelmeyer, Munkácsy galériása, Tretyakovnak is adott el.) Párizsból, a Musée d'Orsay-ből a Krisztus Pilátus előtt egy változata érkezik, és Bukarest is kölcsönöz a kiállításra művet, míg Marosvásárhelyről nem is reagáltak a Mosónőket kikérő többszöri megkeresésre, Kolozsvárról pedig azzal hárították el a kérésünket, hogy nem kapják meg a minisztérium engedélyét a Ne sírj című kép ott lévő változatának kiadásához.
 
MUNKÁCSY MIHÁLY: Krisztus a sziklasírban 1881
olaj, vászon, 48x121 cm, magyar nagántulajdonban
 
Valóban nehéz volt a kiállításon szereplő mintegy száztíz tárgyat nyolcvan helyről összegyűjteni, de remélem, hogy a közönségnek különleges élményt és örömet fog okozni ez a tárlat. A Mednyánszky-kiállításon nagyon intenzíven hatott a képek varázsa - Munkácsy esetében is hasonló érzésekre számítok. Olyan festői erényeket mutatnak az összegyűjtött művek, hogy az mindenképpen elismerésre méltó. Munkácsy kivételes képességű, nagy formátumú művész volt - ezt szeretnénk a szakma számára is világossá tenni és az eddigieknél árnyaltabb művészi arculatot bemutatni.
 
 
Mi a véleménye, hogyan áll a Munkácsy-kutatás, vár-e fellendülést a ebben a kiállítás hatására? 
 
Végvári Lajos könyvében, amelyre még ma is sok tekintetben támaszkodni kényszerülünk, az 1958-as állapot van rögzítve. Az utolsó nagy Munkácsy-tárlatot Oltványi-Ártinger Imre rendezte 1952-ben a Műcsarnokban: ennek is van katalógusa. A későbbi szakirodalomban, gondolok itt Perneczky Géza, vagy Székely András írásaira, életművének egy jelentős része, pont a szalonképei, tájképei háttérbe szorultak, gyakorlatilag tematikai-ideológiai alapon. Most itt a lehetőség, hogy újraértékeljük művészetének ezeket a fejezeteit is. Annyi minden rakódott alakjára az évtizedek alatt, valóságos kérdéskörré vált, hogy most már jó lenne mindezektől az előítéletektől megszabadulni és friss szemmel nézni magukat a műveket. 
 
 
Mi volt a tapasztalata, Munkácsy külföldön milyen megbecsültségnek örvend? Egyáltalán mi lett a sorsa, milyen az utóélete ennek a maga korában legendásan „marketingelt" életműnek? 
 
Az a sztárkultusz, amely övezte, az 1920-as évek után elült, külföldi ismertsége is nagyjából leáldozott, manapság viszont a hazai és a nemzetközi műtárgypiacon újra emelkednek az árai s népszerűsége kezd visszatérni, ami nem kis részben köszönhető magyar származású amerikai gyűjtőinek. Néhány éve egyébként Munkácsy Két családja volt a Christie's 19. századi katalógusának címlapján, és legnagyobb örömömre ezt a képet is láthatja majd a Nemzeti Galéria közönsége.
 

PÁKH IMRE

Munkácson született, majd a leningrádi egyetemi évek után Budapesten élt. Egy kutatóintézetben dolgozott egészen 1973-ig, amikor is 48 órán belül kellett elhagynia az országot, mert elvett egy amerikai lányt. Kárpátalján élő édesapja néhány év múlva követte fiát, és kivándorolt az Egyesült Államokba, ahol a jobboldali magyar emigráns közösség egyik befolyásos alakja fiával együtt. Pákh Imre Amerikában nyersanyagokkal, műtrágyával, fémekkel kereskedik, nyersanyag-feldolgozással foglalkozó cégei vannak.
 
Felesége halála után, 1996-ban másodszor is megnősült, ebből a házasságából két gyermeke született. New Yorkban él, de gyakran jár Magyarországra.
 
Már gyerekkorában megszokta, hogy a falakon képek lógnak. Diákkorában már ő is gyűjtött, akkor még ikonokat, orosz festőket, később Amerikában, már vagyonos emberként, régi mestereket.
 
Munkácsy bevallottan lokálpatriótaként kezdte érdekelni — mivel mindketten munkácsiak. Ma már mintegy harminc képe van tőle, ebből huszonkettőt láthat majd a hazai közönség, a részben az ő kezdeményezése nyomán megrendezett kiállításon. Ezek közül az egyik legjelentősebb az 1873-ból való Cigányok azerdőszélen, de övé a kiállítás plakátján szereplő Séta a parkban című kép is. A könnyedebb témájú, párizsi képekhez vonzódik, a szalonbelsőkhöz, nagypolgári zsánerképekhez. Gyűjteményének zömét Amerikában vette, ahová Sedelmeyer a Zálogház, a Milton, a Golgota, a Trilógia, a Mozart halála mellett a szalonképek zömét is exportálta. Magyarországon aukciókon és privát forrásokból is vásárolt, de az igazán jelentős itteni darabokról kénytelen volt lemondani, mert védett képet elvből nem vesz. Szerzeményei közül talán a Két család a leghíresebb, mivel ez a kép szerepelt a Christie's árverési katalógusának címlapján, ahol végül 670 000 dolláron, az ő licitjénél koppant a kalapács.
 
A magyar sajtó eddig más kontextusban már többször foglalkozott vele: néhány éve például téma volt befolyása a magyar belpolitikai élet bizonyos köreire.