Színes istenek

artanzix

A.K.Á.

Mindig is tudtuk – az antik szerzők művei és a 19. századi ásatásokkor talált felületi festékmaradványok alapján –, hogy az ókori görög és római épületek, illetve szobrok színesek voltak. de ennyire? – merül fel a kérdés a bécsi Kunsthistorisches Museum Bunte Götter (Színes istenek) című kiállítása láttán.

A formákat kiemelő hófehér márványhoz szokott szemünket szinte sokkolják az ókori receptek nyomán előállított természetes pigmentekkel kifestett „autentikus” másolatok. Autentikus idézőjelben, mert a rekonstruktőrök több évtizedes kutatómunka ellenére is számos problémába ütköztek a szobrok pontos kifestését illetően, amit az adott mű egy-egy különböző színösszeállítású verziójával érzékeltettek a kiállításon. A Színes istenek 2003 óta sokkolják az európai és Európán kívüli közönséget, az utazó tárlat most látható hozzánk legközelebb, és az eddigi gyakorlathoz hasonlóan – a még kontrasztosabb hatás kedvéért – a festett reprodukciók mellé a Kunsthistorisches is kiá́llította saját antik görög és római anyagának egy részét. A kiállítás egyik nagy tanulsága: létezik tabudöntögetés több ezer évre visszamenőleg is!

 
Kunsthistorisches Museum,
Bécs Hochparterre, Maria Theresien-Platz 1010 Wien
2013. szeptember 15-ig


Az úgynevezett Párisz szobor az aiginai Aphaia templom nyugati timpanonjáról, festett rekonstrukció (gipsz, műmárvány, természetes pigmentek tojás temperában) eredeti szobor: Aigina, Kr. e. 500/490- 480, márvány, 96 cm, München Glyptothek Stiftung Archäologie & Universität Heidelberg (rekonstrukció: Brinkmann & Brinkmann) © Munich, Stiftung Archäologie © Fotó: dieter Rehm
Az úgynevezett Párisz szobor az aiginai Aphaia templom nyugati timpanonjáról, festett rekonstrukció (gipsz, műmárvány, természetes pigmentek tojás temperában) eredeti szobor: Aigina, Kr. e. 500/490- 480, márvány, 96 cm, München Glyptothek Stiftung Archäologie & Universität Heidelberg (rekonstrukció: Brinkmann & Brinkmann) © Munich, Stiftung Archäologie © Fotó: dieter Rehm