Top 5 – az öt legmeghatározóbb magyar kortárs művészeti intézmény – Sugár János szerint

2016-ban is folytatódik az Artmagazin Online körkérdés rovata, amelyben ezúttal is öt magyar szakembert kérdezünk meg arról, hogy szerintük melyik öt magyar kortárs képzőművészeti intézmény (állami és független) kapta a legjelentősebb és legmeghatározóbb szerepet a szcéna működése szempontjából az utóbbi két és fél évben zajló intézményi átalakulás során.

Ötödik, egyben utolsó válaszadónk Sugár János, képzőművész, aki szerint a toplistázás gyakorlata manapság már passzé, és jelen körülmények között a helyes kérdés máshogy hangzik.

A kortársművészet alapvető része az intézményes háttér, mert ez teszi lehetővé, hogy a művész a közgondolkozástól a lehető legmesszebbre mehessen. Ez a hagyomány a felvilágosodás elveiből következő specializációból ered: minden kutató igyekszik oly messzire menni a szakterületén, amennyire csak képes. Sokáig ez leginkább az esztétikai „másképpgondolkodás” retinális szintjén valósult meg, de a történelmi tanulságok és a fenyegető perspektívák hatására a kortársművészet kompetenciája kitágult a totális illetékesség irányába – és ebben a támogató/közvetítő intézmények alapvető szerepet játszottak.

Manapság az intézmény-fogalmat mindenütt a kreativ ipar múlt század végi (1997), történelem vége mámorában fogant, válság előtti koncepciója nevében alakítják át, miszerint a kreativitás egyfajta népgazdaságilag is nevesíthető áru, amit ennek megfelelően kell kezelni. Magyarországon ennek az illiberális állami változatával találkozhatunk, a kreativitás olyan nemzetstratégiai erőforrás, amit nem szabad szakemberekre bízni, és ez a politika az összes művészeti intézményt az önmeghatározásának kutatására kényszeríti. A hajdanvolt intézmény-kritika ma már az intézményes létezés napi, belső gyakorlata.

Ebben a helyzetben azok az intézmények játszanak meghatározó szerepet, amelyek (laterálisan) újra tudják gondolni a szerepüket, és a rendszer kieső funkcióit pótolva, működésük túlnyúlik a korábbi konvenciókon. És ez óhatatlanul különböző együttműködésekhez vezet. Tehát nincsenek toplisták (az idejük lejárt), itt hálózatok vannak, és ha egy intézményt kiemelünk, akkor továbbiak jönnek vele. A helyes kérdés úgy hangozna: melyik az az intézmény, amelyiket kiemelve a legtöbb másik jön vele?
 

1. tranzit.hu – OFF-Biennálé – MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék 

Az elmúlt évekre visszatekintve nem is lehetne egyetlen intézményt kiemelni, mert hálisten rögtön jön vele egy másik, esetünkben egy valódi mellett egy virtuális. A tranzit.hu szinte egyedüliként maradt fontos feladatotok ellátásában (kiállítás, kurzusok, kutatás, publikáció, online jelenlét, díj), ami már önmagában meghatározóvá tenné, de emellett, az általános helyzetből eredő tanulságokat levonva, még egy proaktív kezdeményezést is elindított: a fórum-technikával lebonyolított tematikus akciónapokat. És az OFF-Biennálé gyökerei is itt keresendők – hogy egy független szakemberek együttműködésére épülő, no budget (dolgozz ingyen…) virtuális intézményt nevezzek meg hasonlóan fontosként. A sikeresen megszervezett 1. OFF-Biennálé – meglepő módon, pont amikor az a legnehezebb – megvalósította azt, ami elképzelés formájában 80-as évek végétől sokak fejében megvolt, és egyúttal elegánsan ki is pukkasztotta 2014-re beharangozott Budapest Biennálé lufiját. Egyébként, ha tovább vizsgáljuk ezt a két intézményt, akkor nem lehet nem észrevenni az Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszékének (MKE KET) fontos szerepét. Tekintsük a KET-et is intézménynek?
 


Unintended Consequences, MKE KET diplomakiállítás 2015-ben a P60-ban   Forrás: facebook.hu

2. acb - Vintage - Kisterem

A megváltozott intézményi környezetet feldolgozó szakirodalom (index no. 112, 2015 május-június) szerint leginkább a kereskedelmi galériák száma csökkent, ezért különösen érdekes, hogy néhány kereskedelmi galéria nem csak növekszik térben és aktivitását tekintve, de olyan, korábban nem jellemző feladatokat is vállal, mint pl. a művészettörténeti kutatás. Ezért ezek közül az acb – Vintage – Kisterem csomagot emelném ki, mert az említett terjeszkedésük mellett az együttműködésük is meghatározó.


3. FKSE – Labor Galéria

Az index idézett számából az a sajnálatos tény is kiderül, hogy a változások igazi vesztesei a nonprofit/artist run space típusú intézmények, vagyis eltűntek azok a helyek, amelyek a fontos első megjelenések lehetőségét nyújtják. Ezért ezen a téren példamutató az FKSE működése, itt a folyamatos öndefiníciós küzdelem komoly hagyomány, és a megszűnő állami támogatások ellenére nem csak hogy létezik, ami már önmagában is nagy szó, hanem a kiállítási program mellett olyan vállalkozásokba is fog, mint az online archívum, vagy a nemrégiben indított projektszoba, – tehát jobb híján önmagán belül terjeszkedik! És az FKSE hálózatában a projektszoba mellett ott van a no budget jellege ellenére is meghatározó Labor Galéria


Molnár Zsolt kiállítása a Kisterem Galériában   Forrás: works.io

4. Paksi Képtár - Kassák Múzeum

A korábban jól működő nem budapesti intézmények is mind, valamilyen módon szenvedő alanyai lettek az elmúlt évek átalakításainak, közülük egyedül a Paksi Képtár az, amelyik a feltehetőleg nem könnyű helyzete ellenére önálló arculatot alakított ki, és fontos, működő elemévé vált az intézményhálónak. Sokban hasonló, a saját küldetését kortárs figyelemmel kiterjesztő Kassák Múzeum.
 

5. Trafó 

Ha tartanánk magunkat egy ötös listához, akkor zárásul a Trafót meg kell említeni mint az egyik továbbra is legjobban működő, biztos, nemzetközi hálóval működő összművészeti intézményt, benne a Trafó Galériával.


Oliver Laric Versions (2012) című műve a Figura complexus című kiállításon a Trafó Galériában

Sugár János képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének egyik alapítója és 1990-től tanára. Tagja volt az Erdély Miklós vezette InDiGo Csoportnak és a Balázs Béla Stúdiónak, az 1980-as évek óta számos nemzetközi kiállításon szerepelt – többek között az 1992-es Documentán, az 1996-os Manifestán és a 2014-es Bukarest Biennálén. Budapesten él és alkot. 

 

Kapcsolódó tartalmak: