Kávéz – BERLIN, TRAVELOGUE – 2017-03-20

A KW Institute of Contemporary Art január 20-tól újraindult programja az előző év Transmediale kiadásával szinte folytatólagosan a párbeszéd fontosságára hívja fel a figyelmet. Tavaly az elsősorban innovatív technológiák társadalmi összefüggéseivel foglalkozó fesztivál ezt meglepő módon egy festészeti műfaj felújításával tette. A tipikusan angol képekről ismert modellt – egy csoport egybegyűlt elmélyült eszmecseréjét – emelte át élőbe, olyan modern közösségi felületekre, mint például a Voice Republic. A KW a dialógus témájához idén szintén a művészettörténetből válogat, méghozzá a dél-afrikai Ian Wilson tevékenységén keresztül, felkért művészek részvételével. „A párbeszéd »nyitottvégűsége« és együttműködésen alapuló természete kedvez egy saját magából következő, inkluzív stratégiának, amely hangok és narratívák sokféleségének ad kibontakozási lehetőséget” – hangzik a kurátori ismertetőben. Egyszerűbben fogalmazva: a kommunikációs formák tanulmányozása és „feltörése” iránti igény a közelmúlt politikai katasztrófáinak utólagos beismerése. A „senki se gondolta volna” Brexit vagy éppen a trumpizmus térnyerése mindenkit arra vezetett, hogy átgondolja a visszhangkamrák, az egymástól elszigetelt, online információs ökoszisztémák fenntarthatóságát és valósággal való kapcsolatát.

 

Képes beszámoló – THE GLASS OF THE ARCHITECTS: Vienna 1900–1937

Tavaly Velencében volt látható az a káprázatos, több mint 300 üvegművet bemutató kiállítás, amely nagy részben a bécsi iparművészeti múzeum (MAK–Austrian Museum of Applied Arts) üveg- és kerámiagyűjteményére, illetve más, magánkézben lévő darabokra épült, és most Bécsben is megnyitotta kapuit. A THE GLASS OF THE ARCHITECTS: Vienna 1900–1937 című bemutató Rainald Franz munkája, aki az említett MAK-gyűjtemény kezelője és kurátora is egyben. A kiállítás tereiben sétálva a bécsi modernizmus legismertebb fiatal alkotóinak és építészeinek üvegmunkáit és néhány tervrajzát láthatjuk, köztük olyanokét is, mint a bécsi szecesszió vezéralakjai, Josef Hoffmann, Joseph Maria Olbrich és Koloman Moser.

 

Albers in motion

Érdemes volt korán érkezni tegnap a Trafóba, mert nem sokkal fél 7 után elkezdődött az Ultrahang Fesztivál (UH) egyik legjobban várt eseménye, Pierce Warnecke & Matthew Biederman produkciója.

 

És mindeközben Kölnben „a magyar művészet újrafelfedezése zajlik”*

A múzeumok és nagynevű nonprofit intézmények kiállítási programjait sok kritika éri manapság. Leginkább a hierarchikus felépítésükből adódó lassú reakcióidejüket bírálják, mely meggátolja őket az éppen aktuális diskurzusban való szerepvállalástól. Valószínűleg éppen ennek következtében körvonalazódik az a nemzetközi tendencia, miszerint a kereskedelmi galériák kiállításai és egyéb projektjei gyorsabban reagálnak a szakma figyelmébe kerülő kérdésekre, problémákra – legyen szó akár a háttérbe szorult művészeti irányzatok pozicionálásáról. Az aktív piaci szereplők magasfokú szakmai felkészültségükkel releváns alternatívát nyújtanak a lomha intézményekkel szemben, továbbá nem riadnak vissza olyan funkció betöltésétől sem, amely elsődlegesen nem az ő feladatuk lenne.1

 

Álmok és emlékképek

A Viltin Galériában kiállító négy fiatal festő művei között első ránézésre nehéz párhuzamot találni, ahhoz azonban nem elég sokszínűek, hogy ne bukkanjon fel semmiféle rokoni szál. Nincs szó egységes állásfoglalásról, témáról, vagy hangulatról, mégis érzékelhető egy mélyebb síkon mozgó, közös világ a festők munkáiban. Álmok, látomások és emlékek egyvelege hozza létre azt az egységes atmoszférát, amely keretbe foglalja a kiállítás elemeit.

 

Parádé Arles-ban

A sokkoló kiállításairól is ismert Les Rencontres d'Arles fotófesztivál két hónapjára a dél-franciaországi kisváros teljesen átalakul: a 12. századi kápolnáktól kezdve a múlt századi gyárépületeken át a római kori arénáig majd minden arles-i tér a nemzetközi találkozó helyszínévé válik. A nagyszabású rendezvény sajátos hangulatához a meleg nyári esték, a népviseletbe öltözött lelkes helyiek és a város bárjai előtt óriási vájdlingokban gőzölgő paella is hozzájárulnak.