ALL WE NEED IS LOVE - Szenzáció a 6. Liverpool Biennálén

ALL WE NEED IS LOVE - Szenzáció a 6. Liverpool Biennálén

Mit várjon az ember, ha biennále címén az érzékeit és érzelmeit veszik célba, és ha a művészet meg akarja érinteni? Vajon a szenzáció mely értelmezése nyer teret? Csillámokkal teletömött érzelmi légballonokra vagy netán művészeti paradigmaváltásra számítsak? Mert szögezzük le az elején: ez lehet itt a tét.
 

 
ALL WE NEED IS LOVE - Szenzáció a 6. Liverpool Biennálén

ALL WE NEED IS LOVE - Szenzáció a 6. Liverpool Biennálén

Mit várjon az ember, ha biennále címén az érzékeit és érzelmeit veszik célba, és ha a művészet meg akarja érinteni? Vajon a szenzáció mely értelmezése nyer teret? Csillámokkal teletömött érzelmi légballonokra vagy netán művészeti paradigmaváltásra számítsak? Mert szögezzük le az elején: ez lehet itt a tét.
 

 
A budapesti kincsek és a brit műértők

A budapesti kincsek és a brit műértők

A londoni Royal Academy of Arts, a globális kiállításipar egyik legrangosabb szereplője Kincsek Budapestről címmel mutatta be a Szépművészeti Múzeum klasszikus csúcsműveit és a Magyar Nemzeti Galéria pár kedvcsináló büszkeségét 2010. szeptember 25. és december 12. között. Soha nem látott esély, hogy a hazai múzeumszféra kiharcolja az őt megillető figyelmet a nagy nyugati intézmények médiavisszhangos világában. Magyar muzeológusok régóta próbálkoznak szenzációsnak ígérkező nemzeti tárlatok összerakásával, felemás sikerrel. (A Magyar Vadak most éppen Belgiumot próbálja meghódítani.) A londoni bemutató rendezője viszont David Ekserdjian volt, a 16. századi itáliai reneszánsz felkent szakértője, ismert egyetemi professzor és komoly monográfiák szerzője, aki pontosan ismeri a helyi közönség ízlését.

 
A budapesti kincsek és a brit műértők

A budapesti kincsek és a brit műértők

A londoni Royal Academy of Arts, a globális kiállításipar egyik legrangosabb szereplője Kincsek Budapestről címmel mutatta be a Szépművészeti Múzeum klasszikus csúcsműveit és a Magyar Nemzeti Galéria pár kedvcsináló büszkeségét 2010. szeptember 25. és december 12. között. Soha nem látott esély, hogy a hazai múzeumszféra kiharcolja az őt megillető figyelmet a nagy nyugati intézmények médiavisszhangos világában. Magyar muzeológusok régóta próbálkoznak szenzációsnak ígérkező nemzeti tárlatok összerakásával, felemás sikerrel. (A Magyar Vadak most éppen Belgiumot próbálja meghódítani.) A londoni bemutató rendezője viszont David Ekserdjian volt, a 16. századi itáliai reneszánsz felkent szakértője, ismert egyetemi professzor és komoly monográfiák szerzője, aki pontosan ismeri a helyi közönség ízlését.

 
Ív és fátyol

Ív és fátyol

Eli Broad, Los Angeles tudatos mecénása és világszerte irigyelt kortárs gyűjtő új múzeumot épít az angyalok városában.
 

 
Ív és fátyol

Ív és fátyol

Eli Broad, Los Angeles tudatos mecénása és világszerte irigyelt kortárs gyűjtő új múzeumot épít az angyalok városában.
 

 
Ív és fátyol

Ív és fátyol

Eli Broad, Los Angeles tudatos mecénása és világszerte irigyelt kortárs gyűjtő új múzeumot épít az angyalok városában.
 

 
Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

A Galerie Eigen+Art – ahol többek között Neo Rauch is befutott – meglepő módon nem hivatalos idén az Art Baselre. Gerd Harry Lybke galerista tiltakozik.

 
Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

A Galerie Eigen+Art – ahol többek között Neo Rauch is befutott – meglepő módon nem hivatalos idén az Art Baselre. Gerd Harry Lybke galerista tiltakozik.

 
Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

A Galerie Eigen+Art – ahol többek között Neo Rauch is befutott – meglepő módon nem hivatalos idén az Art Baselre. Gerd Harry Lybke galerista tiltakozik.

 
Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

Nem utazik Bázelba az Eigen+Art

A Galerie Eigen+Art – ahol többek között Neo Rauch is befutott – meglepő módon nem hivatalos idén az Art Baselre. Gerd Harry Lybke galerista tiltakozik.

 
Regős Istvánnal beszélget Hernádi Miklós

Regős Istvánnal beszélget Hernádi Miklós

Ahhoz a festőcsoporthoz tartozik több évfolyamtársával, pl. Fehér Lászlóval,
Nyári Istvánnal, akik legnagyobb kedvvel a környező késő kádári társadalom
tárgykultúrájának banalitását jelenítették meg vásznaikon. (Idesorolhatom
talán Kocsis Imrét, Lengyel Andrást és Barabás Mártont is.) Regős azóta is
következetesen alkalmazza ezt a végső soron pop-artos módszert.
 

 
Regős Istvánnal beszélget Hernádi Miklós

Regős Istvánnal beszélget Hernádi Miklós

Ahhoz a festőcsoporthoz tartozik több évfolyamtársával, pl. Fehér Lászlóval,
Nyári Istvánnal, akik legnagyobb kedvvel a környező késő kádári társadalom
tárgykultúrájának banalitását jelenítették meg vásznaikon. (Idesorolhatom
talán Kocsis Imrét, Lengyel Andrást és Barabás Mártont is.) Regős azóta is
következetesen alkalmazza ezt a végső soron pop-artos módszert.
 

 
Kleopátra küldetés

Kleopátra küldetés

Egyiptom komolyan veszi a restitúciót: visszaköveteli a Central Park műemlékét, Kleopátra Obeliszkjét.

 
Kleopátra küldetés

Kleopátra küldetés

Egyiptom komolyan veszi a restitúciót: visszaköveteli a Central Park műemlékét, Kleopátra Obeliszkjét.

 
E la nave va… - És a hajó megy… - Francesca von Habsburg

E la nave va… - És a hajó megy… - Francesca von Habsburg

Nagy várakozásnak semmiképpen nem nevezném azt a hangulatot, ami a TB-A21 projektjéhez kapcsolódó jótékonysági árverést megelőzte. Sokan egyáltalán nem is tudtak róla, akik pedig tudták, azok számára az nem volt világos, hogyan fog a dolog lebonyolódni.

 
Légvárak

Légvárak

Előző számunkban Földes András járta körül a Budavári Palota építészeti átalakításáról szóló pletykákat. Most két építészeti szaklap főszerkesztője osztja meg gondolatait olvasóinkkal. Szégyellt és vallott örökség a funkcióját vesztett hatalmi központban: meddig lehet küzdeni a múlt kísértő szellemével
a repedező várfalak és a szocialista díszletek között?

 
MICHELANGELO WAS GAY

MICHELANGELO WAS GAY

A címbeli tömör és találó megállapítást a népszerű világutazó, Rick Stevens Róma útikönyvében találtam, és mondanom sem kell, eszemben sincs most az amerikai szerzők vagy olvasók földhözragadtságán élcelődni. Stevens sem akart ezzel mindent megmagyarázni, csak azt gondolta, jobb, ha képben vannak a Rómába látogató honfitársak, mint ha értetlenkedve nézik azt a sok meztelen pasast a templomban. Az Albertinában egy kicsit körülményesebben mondják el ugyanezt, de néha tényleg ugyanezt mondják. Részben technikai okokból, mint minden pepecselős kiállításon, itt is megtörténik: a vendégek a kiállítás elején még frissek, és belemennek a pepecselésbe, így aztán az első firenzei időszak rajzai csak nagy türelem árán tekinthetők meg. Ott vannak a Masaccio-másolatok, de az ember nem szívesen lökdösődik, miért pont ezért harcoljunk, van még annyi szoba előttünk, legfeljebb visszatérünk.

 
Szecesszió Klimten innen, Klimten túl - Interjú Marian Bisanz-Prakkennel

Szecesszió Klimten innen, Klimten túl - Interjú Marian Bisanz-Prakkennel

Bécs tökéletes szuvenír-nyersanyagot faragott Gustav Klimtből: háromcentis Szecesszió Háza csillámhóeséssel, csókolózó pár narancssárga esernyőn, 135 millió dolláros Adele-portré hűtőmágnesen. De hogyan álljunk a Klimt-brandhez, a romlott kurtizántekintetek, az erotikus nőalakok, a századvégi dekadencia és aranymustrák kisszerű birodalmához? Erről kérdeztük bécsi irodájában az osztrák főváros egyik legsikeresebb múzeuma, az Albertina kurátor asszonyát, Marian Bisanz-Prakkent, aki nemcsak a századfordulós művészet nagy szakértője, de a Szépművészeti Múzeum Nuda Veritas című kiállításának a rendezője is. Ki inspirálta Klimtet, min vesztek össze a szecessziós művészek, mi az a szentélyművészet és mit tartogat a 2012-es esztendő az art nouveau kitartó rajongóinak.

 
A hiúság vására - A fotókereskedelem története Harry Lunntól a Paris-Photóig

A hiúság vására - A fotókereskedelem története Harry Lunntól a Paris-Photóig

A világ egyik legrangosabb fotós vására, a Paris-Photo tekintetét éppen a mi régiónkra, Közép-Európára vetette. Így november közepén, az eddig is rendszeres kiállító Vintage-zsal együtt már három magyar galéria viszi ki áruját a nemzetközi fényképbörzére. Ezen ma már meg se lepődünk, pedig a fotóval való kereskedés nem mindig volt magától értetődő. Egy dörzsölt volt CIA-ügynöknek kellett utat törnie a fotógalériák előtt, előbb az Egyesült Államokban, majd Franciaországban. A 20. századi fotókereskedés története madártávlatból és békaperspektívából egyszerre.