„Ami a ma kortárs művészete, az lesz a jövő műtárgya” - Fertőszögi Béláné, a BÁV Kortárs Galériájának, majd Aukciós Irodájának volt vezetője

„Ami a ma kortárs művészete, az lesz a jövő műtárgya” - Fertőszögi Béláné, a BÁV Kortárs Galériájának, majd Aukciós Irodájának volt vezetője

A rendszerváltás után közvetlenül korábbi megyei művészeti referensként került a műkereskedelembe, ahol – két év képcsarnoki „tanulás” után – majdnem tíz évig vezette a Bizományi Áruház akkor megnyílt Kortárs Galériáját. Annak megszűnése után a cég Aukciós Irodájának élére került, ám három év után elváltak útjaik, s Fertőszögi Béláné visszatért – ahogyan ő mondja – „a humánusabb művészeti életbe”.

 
Reneszánsz ki kicsoda minőségbiztosítással – Rieder Gábor interjúja Tátrai Vilmossal, a Régi Képtár főmuzeológusával

Reneszánsz ki kicsoda minőségbiztosítással – Rieder Gábor interjúja Tátrai Vilmossal, a Régi Képtár főmuzeológusával

A Szépművészeti Múzeumban szaporodnak a remekművek: a korábban is meglévő műtárgyak alá jól csengő művésznevek kerülnek, de műkereskedések és magángyűjtemények mélyéről is bukkannak elő később „új szerzeménnyé” váló művek. Tátrai Vilmos, a Régi Képtár főmuzeológusa – bő negyven kiemelkedő attribúcióval a háta mögött – beszélt nekünk a ritka kincsek felfedezéséről, beazonosításáról – vagyis a művészettörténet napos oldaláról. Szerencsés véletlenek, attribúciós gólpasszok, hedonista tudósok és a megunhatatlan itáliai reneszánsz, Taddeo Gadditól Tizianóig.

 
Reneszánsz ki kicsoda minőségbiztosítással – Rieder Gábor interjúja Tátrai Vilmossal, a Régi Képtár főmuzeológusával

Reneszánsz ki kicsoda minőségbiztosítással – Rieder Gábor interjúja Tátrai Vilmossal, a Régi Képtár főmuzeológusával

A Szépművészeti Múzeumban szaporodnak a remekművek: a korábban is meglévő műtárgyak alá jól csengő művésznevek kerülnek, de műkereskedések és magángyűjtemények mélyéről is bukkannak elő később „új szerzeménnyé” váló művek. Tátrai Vilmos, a Régi Képtár főmuzeológusa – bő negyven kiemelkedő attribúcióval a háta mögött – beszélt nekünk a ritka kincsek felfedezéséről, beazonosításáról – vagyis a művészettörténet napos oldaláról. Szerencsés véletlenek, attribúciós gólpasszok, hedonista tudósok és a megunhatatlan itáliai reneszánsz, Taddeo Gadditól Tizianóig.

 
Piaci trendek

Piaci trendek

A legnagyobb on-line műkereskedelmi adatbázissal rendelkező Artprice ismét kijött éves kortárs elemzésével. Mit olvasnak ki a piaci váteszek a mögöttünk álló esztendő adataiból? Kortárs klasszikusok, olcsó művészek, Kína és dizájn.

 
Piaci trendek

Piaci trendek

A legnagyobb on-line műkereskedelmi adatbázissal rendelkező Artprice ismét kijött éves kortárs elemzésével. Mit olvasnak ki a piaci váteszek a mögöttünk álló esztendő adataiból? Kortárs klasszikusok, olcsó művészek, Kína és dizájn.

 
Piaci trendek

Piaci trendek

A legnagyobb on-line műkereskedelmi adatbázissal rendelkező Artprice ismét kijött éves kortárs elemzésével. Mit olvasnak ki a piaci váteszek a mögöttünk álló esztendő adataiból? Kortárs klasszikusok, olcsó művészek, Kína és dizájn.

 
WANTED: NEMES MARCELL személyére, illetve egykori műgyűjteményére vonatkozó adatok, dokumentumok, információk

WANTED: NEMES MARCELL személyére, illetve egykori műgyűjteményére vonatkozó adatok, dokumentumok, információk

A Szépművészeti Múzeum egy – eredetileg 2011 tavaszára tervezett, de előreláthatólag csak 2011 októberében megnyíló – nagyszabású emlékkiállítás keretében kíván méltó emléket állítani a 20. századi magyar polgári műgyűjtés legendás alakjának, Jánoshalmi Nemes Marcellnek. (A gyűjtőről lásd többek között Németh István „Legendák és tények Nemes Marcellről I–III” címen korábban megjelent cikksorozatát az Artmagazin hasábjain.) (1) 

 
WANTED: NEMES MARCELL személyére, illetve egykori műgyűjteményére vonatkozó adatok, dokumentumok, információk

WANTED: NEMES MARCELL személyére, illetve egykori műgyűjteményére vonatkozó adatok, dokumentumok, információk

A Szépművészeti Múzeum egy – eredetileg 2011 tavaszára tervezett, de előreláthatólag csak 2011 októberében megnyíló – nagyszabású emlékkiállítás keretében kíván méltó emléket állítani a 20. századi magyar polgári műgyűjtés legendás alakjának, Jánoshalmi Nemes Marcellnek. (A gyűjtőről lásd többek között Németh István „Legendák és tények Nemes Marcellről I–III” címen korábban megjelent cikksorozatát az Artmagazin hasábjain.) (1) 

 
Túl a kockológián – Riport Lajkó Nórával és Lukátsi Marcellel az Artmagazin-nyertes videójuk kapcsán

Túl a kockológián – Riport Lajkó Nórával és Lukátsi Marcellel az Artmagazin-nyertes videójuk kapcsán

A 2010-es tavaszi szemeszter végén ismét megrendezésre került a már hagyományosnak számító alkotóhét a Budapesti Műszaki Egyetem Építész Karán. Ezúttal az Artmagazin is részt vett az eseményen: a szerkesztőség által legjobbnak ítélt munka készítőit előfizetéssel jutalmaztuk. A nyertes trió az összművészeti zónában tevékenykedik, animált videók, kidekorált teherautók és utcai performanszok között.

 
Túl a kockológián – Riport Lajkó Nórával és Lukátsi Marcellel az Artmagazin-nyertes videójuk kapcsán

Túl a kockológián – Riport Lajkó Nórával és Lukátsi Marcellel az Artmagazin-nyertes videójuk kapcsán

A 2010-es tavaszi szemeszter végén ismét megrendezésre került a már hagyományosnak számító alkotóhét a Budapesti Műszaki Egyetem Építész Karán. Ezúttal az Artmagazin is részt vett az eseményen: a szerkesztőség által legjobbnak ítélt munka készítőit előfizetéssel jutalmaztuk. A nyertes trió az összművészeti zónában tevékenykedik, animált videók, kidekorált teherautók és utcai performanszok között.

 
Túl a kockológián – Riport Lajkó Nórával és Lukátsi Marcellel az Artmagazin-nyertes videójuk kapcsán

Túl a kockológián – Riport Lajkó Nórával és Lukátsi Marcellel az Artmagazin-nyertes videójuk kapcsán

A 2010-es tavaszi szemeszter végén ismét megrendezésre került a már hagyományosnak számító alkotóhét a Budapesti Műszaki Egyetem Építész Karán. Ezúttal az Artmagazin is részt vett az eseményen: a szerkesztőség által legjobbnak ítélt munka készítőit előfizetéssel jutalmaztuk. A nyertes trió az összművészeti zónában tevékenykedik, animált videók, kidekorált teherautók és utcai performanszok között.

 
„A meghalás anyagilag megmentett” - Birkás Ákos festő

„A meghalás anyagilag megmentett” - Birkás Ákos festő

A magyar művészeti élet mostanra tudta feldolgozni Birkás Ákos 2000-ben
bekövetkezett stílusváltásának sokkját. Mára talán már nem keltenek megdöbbenést az újságok etnikai konfliktusokkal, politikai zavargásokkal foglalkozó oldalairól ismerős képei, amelyek a robbanással fenyegető témákat finom vonalakkal, vékony rétegben felvitt élénk színekkel, egyszerű kompozícióba
adaptálják. Noha Birkás Ákos – az Arte tvcsatorna portréfilmjének tanúsága szerint – a kollektív feszültségek mögött is a személyes élet megoldatlanságait, a gyerekkorban, a neveltetésben gyökerező belső életproblémákat kutatja, sajátjaiból nem sokat árul el.

 
„A meghalás anyagilag megmentett” - Birkás Ákos festő

„A meghalás anyagilag megmentett” - Birkás Ákos festő

A magyar művészeti élet mostanra tudta feldolgozni Birkás Ákos 2000-ben
bekövetkezett stílusváltásának sokkját. Mára talán már nem keltenek megdöbbenést az újságok etnikai konfliktusokkal, politikai zavargásokkal foglalkozó oldalairól ismerős képei, amelyek a robbanással fenyegető témákat finom vonalakkal, vékony rétegben felvitt élénk színekkel, egyszerű kompozícióba
adaptálják. Noha Birkás Ákos – az Arte tvcsatorna portréfilmjének tanúsága szerint – a kollektív feszültségek mögött is a személyes élet megoldatlanságait, a gyerekkorban, a neveltetésben gyökerező belső életproblémákat kutatja, sajátjaiból nem sokat árul el.

 
Aukciós rekord Dubaiban

Aukciós rekord Dubaiban

Miközben november első hetében már második alkalommal rendezik meg az Abu Dhabi Art Fairt az Egyesült Arab Emírségek egyik központjában, addig a szomszéd metropolisz sem tétlenkedik: a Christie’s ugyanis október 26-án modern és kortárs aukciót tartott Dubaiban.

 
Aukciós rekord Dubaiban

Aukciós rekord Dubaiban

Miközben november első hetében már második alkalommal rendezik meg az Abu Dhabi Art Fairt az Egyesült Arab Emírségek egyik központjában, addig a szomszéd metropolisz sem tétlenkedik: a Christie’s ugyanis október 26-án modern és kortárs aukciót tartott Dubaiban.

 
Aukciós rekord Dubaiban

Aukciós rekord Dubaiban

Miközben november első hetében már második alkalommal rendezik meg az Abu Dhabi Art Fairt az Egyesült Arab Emírségek egyik központjában, addig a szomszéd metropolisz sem tétlenkedik: a Christie’s ugyanis október 26-án modern és kortárs aukciót tartott Dubaiban.

 
Aukciós rekord Dubaiban

Aukciós rekord Dubaiban

Miközben november első hetében már második alkalommal rendezik meg az Abu Dhabi Art Fairt az Egyesült Arab Emírségek egyik központjában, addig a szomszéd metropolisz sem tétlenkedik: a Christie’s ugyanis október 26-án modern és kortárs aukciót tartott Dubaiban.

 
A művészet és az ipar találkozása a csőhengerítő csarnokban

A művészet és az ipar találkozása a csőhengerítő csarnokban

Az acélszobrászat nem könnyű és nem is túl elterjedt műfaj. Az alkotók megerőltető fizikai munkát végeznek, gyakran többtonnás acéllemezek mozgatásával, hegesztésével és forrasztásával hozzák létre műveiket. Mivel az acél megmunkálásához speciális ipari gépek szükségesek, az acélszobrászat szinte kizárólag olyan művésztelepeken valósulhatott meg, ahol az alapanyagot és a szaktudást a közeli gyárak biztosították. Most ilyen hely a pár éve alapított Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion.

 
A művészet és az ipar találkozása a csőhengerítő csarnokban

A művészet és az ipar találkozása a csőhengerítő csarnokban

Az acélszobrászat nem könnyű és nem is túl elterjedt műfaj. Az alkotók megerőltető fizikai munkát végeznek, gyakran többtonnás acéllemezek mozgatásával, hegesztésével és forrasztásával hozzák létre műveiket. Mivel az acél megmunkálásához speciális ipari gépek szükségesek, az acélszobrászat szinte kizárólag olyan művésztelepeken valósulhatott meg, ahol az alapanyagot és a szaktudást a közeli gyárak biztosították. Most ilyen hely a pár éve alapított Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion.

 
MADÁRPISZOK A SZÜRKE DUNÁN

MADÁRPISZOK A SZÜRKE DUNÁN

A Dunakanyar festője címmel nyílt kiállítás Szőnyi István műveiből a Szentendrei Képtárban (ami meglepő módon újabban egybe van nyitva a szomszéd kávézóval, ki tudja, miért).

Nem azt nézem, amit kellene. Persze soha nem lehet tudni, hogy mit kellene nézni, még mindig jobb vagyok, mint a szentendrei főtéri teraszról betévedők többsége, akik a WC-t keresik a festmények között. Nem tudom, van-e olyan közöttük, aki a Szőnyi-képeket látva elfeledkezik a szükségről, és legalább elmosódott színek elmosódott emlékét viszi magával haza. Szőnyi amúgy is kimondhatatlan név, ha megtartotta volna a Schmidtet, talán jobban emlékeznének rá, hogy ki is volt az a festő, akinek a képeit láttuk, amíg a klozetot kerestük.