Álmodtam neked

Álmodtam neked

... Költői kérdése, amelyre fotósorozata egy tavalyi leírásában bukkanhatunk, már közelebb jár az igazsághoz, mint maguk a precízen lefotózott tételek. „Vajon az, hogy megtaláltam a polcokra rakódott porból kirajzolódó tájképeket a kötetek helyén, közelebb vitt-e anyámhoz?” A kiállítás ilyen és ehhez hasonló leképeződések számba vétele.

 
Kívül továbbra is tágas

Kívül továbbra is tágas

A 2013-as év hozzám legközelebb álló művészeti projektje január 23-án csoportképpel zárta sorozatát. 2012 decemberében került nyilvánosságra a kormány azon szándéka, hogy a Műcsarnokot az MMA tulajdonába játssza át. A művészek, kurátorok tiltakozását mederbe terelő elképzelés Mélyi József műkritikus és az MKE Képzőművészet-elmélet Szakán végzett hallgatói, Kozma Eszter és Pacsika Márton agyából pattant ki. Az egyszeri tiltakozó akció helyett aztán a projektből 52 hét alatt 50 művésznek megszólalási lehetőséget biztosító, hosszú távon is hatni képes művészi tabló lett: mindenki a saját eszközeivel járult hozzá, hogy a véleménynyilvánítás minél sokszínűbb legyen.

 
Te hogy nézed meg?

Te hogy nézed meg?

Az A kis cigány (1996) c. kisjátékfilm akkor készült, mikor Kállai Henrik még a szegedi tanárképző főiskolára járt. Egy videokamerán keresztül kezdte el rögzíteni családja mindennapjait, így az A kis cigány története is az alkotó családjának, pontosabban nagybácsikájának, Pikács Gábornak – aki a film főszereplője, illetve a kiállításon is résztvevő művész – az életéből merítkezik. A mesemondói narrációval kiegészült néhány jelenetből álló történet egy kisnövésű roma fiú nehéz sorsát és tragikus halálát mutatja be, s mindennek egészen különös atmoszférát kölcsönöznek – a szalagok roncsolódása és az újrarögzítés eredményképpen – az olykor nehezen kivehető alakok, illetve az alig érthető párbeszédek.

 
Mint a művészet

Mint a művészet

Az állatok viselkedésével foglalkozó etológia az állatvilág jelenségeit gyakran állítja párhuzamba az emberi kultúra jelenségeivel – összehasonlításként vagy ráközelítő magyarázati elvként. Kulturális magyarázatokra fogékony etnográfusként, bevallom, mindig borzongással töltött el a tudományos összeolvasásnak ez a formája. Még akkor is, ha elgondolkodtatott egy-egy sztori (például a falkáról, vagy a hangyabolyról). Mert nem tűnt elégségesnek, valóságosnak és relevánsnak. Számomra.

 
Átadták az Esterházy Művészeti Díjat

Átadták az Esterházy Művészeti Díjat

November 28-án harmadszorra adták át az UNIQA támogatásával 2009-ben létrehozott Esterházy Művészeti Díjat, amelyre idén 196 fiatal (a kiírás feltétele szerint negyven év alatti) magyar festőművész pályázott. A fejenként ötezer euróval járó díjat minden második évben, legalább két, legfeljebb három művésznek ítéli oda a független szakmai zsűri. A zsűritagok – Dr. Hegyi Lóránd, Dr. Alexander Tolnay, Niklai Judit, Fenyvesi Áron, Rieder Gábor, Vitus Weh valamint az Esterházy Magánalapítvány részéről Dr. Ottrubay István, az UNIQA részéről pedig Othmar Michl – november elején tizenhárom művészt válogattak be a Szépművészeti Múzeum ION-Piramisában megrendezett kiállításra.

 
Média Múzeum

Média Múzeum

November 22-én pénteken nyitott a VIRTUÁLIS-E A VALÓSÁG? - A kortárs médiaművészet és a médiatörténet mérföldkövei, vagy a mediamuseum.c3.hu című kiállítás a Laborban. Ahogy a cím is sugallja, ez bizony egy hibrid retrospektív kiállítás. Médiaarcheológiai leletként bemutatott tárgyakkal, idézetekkel, virtuális emléktáblákkal van tele a tér, a kihelyezett terminálokon pedig internetes archívum vagy valós idejű videókapcsolat fut. Hirtelen nem is érti az ember, hogy ez a rengeteg dolog hogyan függ öszze. Pedig egyszerű: C3!