Egy újabb előítélet nyomában

2011-ben jelent meg az Animus kiadónál amerikai-svéd szerzőpárostól – így kicsit a Skandináv krimik sorozat farvizén – az Üdvözlet a gyilkostól című könyv. Szerintem a krimimániások már rég megvették, így nem okoz nagy károkat ha fény derül a könyvbeli rejtélyre: egy fiatal, szuper megjelenésű, amerikai testvérpár miért követ el gyilkosságokat, miért öldös szintén jól kinéző, gazdag fiatal párokat Európa különböző városaiban, furcsa testhelyzetbe rendezve aztán a hullákat.

 

Maár Gyula, hol van?

A Hold másik oldala, avagy most talán képet kaphatunk arról, mivel tölti az idejét egy filmrendező, amikor nem forgat. Hová kerültek a színek Maár Gyula filmjeiből? Az eddig titkos életmű kiállítása és elemzése az Artmagazin 2012-es, 52. számából.

 

Gyerekjáték

A korszellem mindent áthat, nemcsak a felnőttek életét határozza meg a történelem, a gyerekszobák kialakítása, a polcokon sorakozó játékok – ha egyáltalán van gyerekszoba és polc – is lehetnek kutatás tárgyai. Lehet őket gyűjteni, és lehet belőlük világra szóló kiállítást is rendezni, legalábbis az Óperenciás-tengeren túl.

 

Róma a barátunk

Körkérdésünk római ösztöndíjas művészeket (akik bizonyos felfogás szerint most már a római Magyar Akadémia tagjának számítanak) szólaltat meg arról, mit jelentett nekik róma, mire volt jó az ösztöndíj, mik voltak a tapasztalataik.

 

Róma a barátunk

A Római Magyar Akadémia
Közeledik az olasz–magyar kulturális évad, a figyelem Róma felé irányul, ahová újra meghirdették a magyar képzőművészeti élet egyik legnépszerűbb ösztöndíját. Igaz, az új kiírás most már csak egy hónapos ott-tartózkodást tesz lehetővé, és az elnyert összeg több mint felét azonnal vissza kell adni adóként, illetve a szállás díjaként, de a maradék így is körülbelül egy hónapra annyi, mint amennyi régen két hónapra volt.

 

Keleti kérdés

Globalizmus és bevándorlás, hagyomány és multikulturalizmus, gazdagság és válság, hit és eretnekség, keresztények és muzulmánok, tolerancia és xenofóbia, integráció és kirekesztés: ez nem a mai sajtó, hanem 2012 legszebb, legizgalmasabb és legidőszerűbb kiállítása, Az Arany Bizánc és a Kelet című schallaburgi megamustra.

 

Beszél majd az utókor...

A Tabánban, Semmelweis Ignác szülőháza most éppen olyan, mintha egy szív kamráiban és pitvaraiban mászkálnánk kis baktériumként, minthogy a benne található Orvostörténeti Múzeum időszaki kiállítása a kardiológiával foglalkozik. Állandó anyaguk nem kevésbé érdekes, az itt őrzött képeken jó esetben tekintélyes orvosokat, rossz esetben szörnyű testi rendellenességeket, járványokat nézegethetünk. Vagy például azt a Szent Rókus­ábrázolást (következő oldal), aminek köszönhetően rádöbbenhetünk: dr. Bubó neve nem is annyira aranyos. Gyűjteménytörténet érdekes adalékokkal.

 

A nagy paradoxon hősei

Kora reggel kimászom a sátorból. Élvezem, ahogy a műfű simogatja a talpam, a műgyanta tábortűz békésen vöröslik. Végignézek a tájon, majd nekiindulok a kemping­torony harmadik emeletéről, hogy bejárjam a Verbeke Foundationt.

 

Salzburger Underground

Ha e számunk minden cikke tele volt eddig növénnyel, mint az édenkert, hát ebben a bodzán és a mentán kívül nem lesz egy se. Csak elszáradt virág, kóró, csupasz föld, még egy nyomorult aszfodélosz se. Üdv az alvilágban, ahol semmi sem organikus, semminek sincs teste – bár az egyik léleknek mintha lenne.

 

13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás

„A válságnak van pozitív hozadéka is.” A gazdasági értékelésekben előkerülő, szomorkás megjegyzést önmagunk megnyugtatására szolgáló frázisnak gondoltam, amíg nem szembesültem a Velencei építészeti Biennále amerikai pavilonjával.

 

Egy amerikai Kispesten

Életemben nem találkoztam még olyan konyhakerttel, amelynek az övéihez hasonlóan impozáns fotódokumentációja lenne, ami ráadásul a világ legnagyobb kiállítótereiben turnézik a Tate­től a MoMA-­n át a Velencei Építészeti Biennáléig. Ha meggondoljuk, a francia barokk kastélyok festőien komponált zöldségágyásai óta ritkán vetődött fel, hogy művészi szándék vezérelné egy vetemény létrehozóját, pedig nálunk, a Wekerlén is rejtőzik egy vetemény­műalkotás.

 

Documenta zöldben

Fakönyvtár, oszlopkert, termőföld rudak, vetőmagminták, lepkenevelde, virágzó szemétdomb, direkt a parkba hordott építési törmelék. If you celebrate it, it’s art, if you don’t, it isn’t.*

* Ha úgy tálalod művészet, ha nem, nem az (John Cage)
 

A varroda és a szellemek

Csákány István 1978-ban született Sepsiszentgyörgyön, 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A Trafó Galériában 2009-ben a Vákuumzaj kiállításon mutatta be A holnap dolgozója című betonszobrát – ennek alapján hívta meg az idei Documentára a rendezvény kurátora, Carolyn Christov-Bakargiev. Csákány 2010-ben az AVIVA-díj jelöltje volt, és ugyanebben az évben készítette el a Ludwig Múzeum A képzelet tudománya kiállítására Bernsteinzimmer című installációját, egy 1:1 arányú sufnit, amelynek minden elemét fából faragta ki. Ezért a művéért AICA-díjat kapott. Legjelentősebb köztéri alkotása a Zsolnán felállított Emlékmű az emlékműnek szobor, egy lámpaoszlop tetején elhelyezett önportré; a figura feje fölé napelemet tart, így világítja meg magát. 2010-ben a Breuer Pécsett/oda-vissza meghívásos köztéri pályázaton a Breuer Marcell-emlékszoba című alkotásával nyert – a mű egyelőre nem valósult meg.

 

Mi történik?

Magával ragadó és inspiráló, emlékezettágító és mindent újragondoltató. Háttérbe szorul benne Kína, előtérbe kerül az ökológia, de mindenekelőtt a történet fogalma. Mindennek a története, a tudományé, a különleges jelentőséggel bíró tárgyaké, a környezeté, a helyé és magáé az eseményé is. Az idei Documenta.

 

Irány a kert!

Ha hétvégén felkerekedünk, hogy megnézzünk valami szép helyet, az majdnem mindig kastélytúrát jelent, amiből szerencsére – ha felújított, ha romos – bőven akad az országban.

 

Top 10 művészkert

A Fajgerné Dudás Andrea hajába tűzdelt, majd lenyisszantott virágok szándékoltan Frida Kahlo-t idézik. S hogy milyen virágokból válogatott a megidézett előd? Frida mexikóvárosi mindennapjait a kertjében hatalmasodó jukkák, a tövükben virágzó kálák és liliomok illatozták be.