David Bowie is

Mi a design? – így kezdődik az összes valamirevaló szakkiadvány, valamennyi történeti és elméleti könyv, amelynek témája valamilyen módon a designhoz kapcsolódik. Mostantól lehet, hogy a definícióra vágyóknak elég lesz annyit mondani, láttad-e a David Bowie-kiállítást Londonban?

 
 

Barokk kályha, vörös csillag

Somlai Tibor belsőépítész először a világháború előtti modern enteriőrök pompás darabjait gyűjtötte össze egy lenyűgöző képes albumban, szörnyüldözve azon, hogy miként végzik a kiváló Kozma-darabok és Bauhaus-remekek lakásfelújításkor a konténerekben. (A Tér és időről írt recenziónk itt olvasható: Artmagazin 2009/2. 90.) Majd a kötet sikerén felbuzdulva megírta a könyv retró párját, a ’45 utáni modern bútorokat és tereket bemutató Távol és közel című albumot.

 

Pazar torzó

Hogyan lehet rekonstruálni valamit, ami mára szinte a földdel lett egyenlővé, vagy éppenséggel eltüzelték? Vigasztalódjon velünk a történelmi veszteségek fölötti bánatában: a földből kiásott cserepek vagy az archívumok fotói alapján legalább valami megjelenhet a szemünk előtt mindabból a gazdagságból, ami elveszett. Két könyv, két rekonstrukció. A magyar reneszánsz angol nyelvű tanulmányok betűi révén bontakozhat ki, a magyar úri élettel könnyebb dolgunk lesz: sok munkával összegyűjtött fotókat és rajzokat kell a megidézéshez nézegetni.

 

Doppelgänger

Miért is csináltat valaki másolatot egy műremekről? Pusztán a birtoklás vágya hajtja? Az elérhetetlen (és/vagy megfizethetetlen) műkincs utáni vágy teremt pótlékot magának?

 

Vénusz újjászületése

A múlt héten három év távollét után végre hazatért a Szépművészeti Múzeum olasz késő reneszánsz gyűjteményének koronája, Agnolo Bronzino Vénusz és Ámorja. A köztes időben hosszúra nyúlt látogatást tett szülővárosában, ahol a világ legpatinásabb restaurátor-műtermében, az 1588-ban alapított opificio delle Pietre duréban vették kezelésbe értő kezek. Egyelőre még a raktárban pihen, mert a megváltozott méretéhez kell igazítani a keretét, de nemsokára a közönség is újra megcsodálhatja. Érdemes lesz, mert most nem csak frázis újjászületést emlegetni.

 

Elena Vedres

„Elena Vedres módszere annak az aranykornak a szellemiségét tükrözi, amelyet a Freudhoz, Mahlerhez és Schönberghez hasonló zsenik fémjeleztek, valamint a bécsi muzikalitással finomított expresszionizmus. A folyamatos szellemi feszültség, a modern tánc és testmozgás minden új formája (különös tekintettel Martha Grahamre) iránti érdeklődés és firenzei tanulmányok hatására a képzőművészet iránti szenvedélye együttesen járultak hozzá egy teljesen eredeti és komplett mozgástechnika kifejlesztéséhez, melynek sajátossága, hogy a nőt egészében és egységben fejleszti, hogy megteremtse a harmóniát és egyensúlyt a fizikai, mentális és esztétikai szükségletek között.” Ez a szöveg olvasható a milánói Vedres Stúdió honlapján. De ki is Elena Vedres, milyen kapcsolatban áll Vedres Márkkal, és egy költői kérdés: vajon jó lehet-e ez a módszer, ha Elena ma 102 éves?

 

Vagánygyűjtemény

A horvát kortárs képzőművészet tulajdonképpeni színe-java és a kiállítótér progresszív, nemzetközi trendekkel kompatibilis értelmezése egy érdekes black cube-ban látható együtt Zágrábban a Baruna Filipovicán, valamivel több, mint másfél éve.

 

Szép ember volt...

Jót tesznek-e a magyar festészetről általában kialakítandó képnek a festői életutakat bemutató életműtárlatok? Érdemes-e mindig szembenézni azzal, hogy (az esetleges kivételektől eltekintve) a magyar művészi teljesítmények görbéje az életkor emelkedésével ellentétes irányú? És mik az okok? Nézzük most Thorma Jánost.

 

A múltat végképp eltörölni - Helyett, legalább gyorsan elfedni

Szimbolikus térfoglalás. A fontos helyek megjelölése. Vörös vonal a város testében. Hogy nézett ki Budapest az első világháború utáni első május elsején, és kik hozták össze rohammunkában a nagy vörös kulisszákat? Nézegesse a mindenkori hatalom szempontjából kiemelt helyek 1919-es verzióját!

 

Jagellók határok nélkül

A Jagellókról II. Ulászló jut eszünkbe, s noha ő ült Mátyás örökébe Budán és Visegrádon (még Beatrixot is elvette ráadásként), a mindenre rábólintó „dobzse” Lászlót sosem tartottuk olyan formátumú uralkodónak, mint igazságos Mátyás királyunkat.

 

Halálos koktél

Még négy évünk van a következő documentáig, hogy az alapszintű társalgáson túlmenően a művészeti világban való eligazodáshoz nélkülözhetetlen szókincsre is szert tegyünk.

 

A Fendi bankjegyeket dobott

Mi az? 1735-ben xII. Kelemen pápa avatja fel, 2013-ban pedig a Fendi divatház költ 2,12 millió eurót a felújítására. Na jó, a filmtörténet legemlékezetesebb jelenetében Anita Ekberg a vizespóló-versenyek előképét teremti meg azzal, hogy megmártózik benne.

 

Színes istenek

Mindig is tudtuk – az antik szerzők művei és a 19. századi ásatásokkor talált felületi festékmaradványok alapján –, hogy az ókori görög és római épületek, illetve szobrok színesek voltak. de ennyire? – merül fel a kérdés a bécsi Kunsthistorisches Museum Bunte Götter (Színes istenek) című kiállítása láttán.

 

Pollen a kiállítótérben

A MoMA-ba megérkezett a tavasz! A második emeleti átrium ragyogó, irizáló sárga derengése Wolfgang Laib eddigi legnagyobb, közel 6x7 méteres virágpor szőnyege.

 
 

Minden határon túl

Rögtön mondanám is, amit a piros maszkkal takart érdekérvényesítő az új címerről való tárgyaláson: apád faszát. Sajnálom.
Sokszor emlegetik az atyai hímtagot a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadásában: valahányszor azt mondják, hogy határon túli. Ilyenkor aztán gondosan helyesbítenek: külhoni. De csak hogy legközelebb újra elkövessék ugyanazt a hibát, jelezzék, hogy ti kívül vagytok, mi meg belül. Szevasztok. Szeretnétek olyanok lenni, mint mi, de soha nem fog sikerülni.

 

 

 

Testvértörténet

Tudtad-e, nyájas olvasó, hogy a mesék milyen mélyen beivódnak a kedves kis gyermeki lélekbe? Olyannyira, hogy a Baader–Meinhof csoportból Andreas Baader a Hänsel bácsi, Gudrun Ensslin pedig a Gréti néni álnevet használta, amikor egyszer Ulrike Meinhofnál húzták meg magukat, és Ulrike gyerekeinek be kellett mutatkozniuk.

 

Múzeumnegyed újratöltve

2013. február végén Baán László miniszteri biztos és múzeumigazgató ismertette legfrissebb koncepcióit a pesti múzeumnegyedről. Az új múzeumok helykeresése még zajlik a Városligetben, akárcsak szakmai vágyaik listába szedése, de bizonyos alapegységek már tisztázódtak.