Légy helyben turista!

Légy helyben turista!

A BUPAP összeköti a várost az emlékezettel. Sétálni visz Budapesten városszerte és közben mesél. Történeteket, melyeket épületek, járdák, fák és utak őriznek...

 
Díszletnéző

Díszletnéző

Legújabb számunkban körbejárjuk, milyen szoros kölcsönhatásba került mára színház és képzőművészet, milyen nagy az átjárás a két művészeti terület között, illetve mennyire megállapíthatatlanok a határok. A következőkben annak próbálunk utánajárni mi tapasztalható ebből a hagyományosnak mondható színházi keretek között – milyen darabokban tudjuk felfedezni a kortárs művészet hatását, vagy milyen színpadképek azok, amik szinte képzőművészetként jönnek létre, és akár a Velencei biennáléra is be lehetne őket nevezni, vagy egyszerűen csak: hová hívnak meg képzőművészt látványtervezőnek. Az összeállítással arra is szeretnénk felhívni a figyelmet – és erre a hazai, színész- és rendezéscentrikus színikritika nem nagyon szokott kitérni – néha milyen komoly látványok, műtárgyegyüttesek készülnek, amelyek aztán a képzőművészet körébe sorolt installációkkal ellentétben egyszercsak eltűnnek a süllyesztőben – ahelyett, hogy ők is megőrződnének valamilyen formában.
 

 
Artmagazin 2012/1.

Artmagazin 2012/1.

A címlapon II. Erzsébet meditatív pillanata Chris Levine holografikus portréján. Az első lapokon a kínai műtárgypiac elevenedik meg, Készman József két fiatal art brut-örökössel készített kettős interjúját követően Kováts Gergely segítségével a Pannonia Filmstúdióba kísérjük el olvasóinkat. A 12. Prágai Quadriennálé aranyérmes magyar pavilonja után pedig fejest ugrunk a kortárs színházi díszletek színes forgatagába, hogy az anatómiai színházak sötétje után Scholtz Róbert rajz- és metszetgyűjteményével zárjuk az idei év első számát.

 
Bor és Tiepolo

Bor és Tiepolo

A Christie’s rendhagyó aukciós napra készült, mikor január 25-én régi mestereinek árverését, megszokott francia aukciójával, valamint egy kiegészítő boraukcióval tervezte összekapcsolni – írja az Artinfo.

 
Doctor med. coll. – A műgyűjtő doktorok évszázada III.

Doctor med. coll. – A műgyűjtő doktorok évszázada III.

A második világháború utáni műgyűjtés fő figurái orvosdoktorok voltak. Többségük a klasszikusokat kereste, de akadt két különc, aki a kortárs modernekkel esett szerelembe: Gegesi Kiss Pál és Levendel László. Egyikük az Európai Iskola motorja és propagátora volt, másikuk a művészcsoport pszichiátere. Modern művészek a kanapé fölött és a kanapén.

 
Doctor med. coll. – A műgyűjtő doktorok évszázada II.

Doctor med. coll. – A műgyűjtő doktorok évszázada II.

Az 1945 utáni hazai műkereskedelem fő vásárlói – a maszekok mellett – az orvosok voltak. Hosszú évtizedekig ők rendelkeztek elégséges anyagi és szellemi tartalékkal a műgyűjtés polgári hagyományának ápolásához. Tanulmánysorozatunk második részében az ötvenes-hatvanas évek tradicionális kollekcióit felépítő orvosdoktorokat vettük számba. Továbbélő gyűjtőpraxis a kapitalista képkereskedelemre ferde szemmel néző időszakban.

 
Contemporary art

Contemporary art

„A kortárs művészeti élet szereplői nem kedvelik a toplistákat, mégis kénytelenek elszenvedni” – indítja a Contemporary Art in Hungary című kötetet a szerkesztő Spengler Katalin, az ismert művészeti újságíró és műgyűjtő.

 
Átrendeződés a vásárpiacon

Átrendeződés a vásárpiacon

A tavaly esztendő alaposan átrajzolta a hazai művészeti vásárok térképét. Az egyre inkább a nemzetközi kortárs art fairekhez igazodó Budapest Art Fair lehúzta a rolót. A művészeti vásárok rendezéséből kiszállt az eddigi lebonyolító, a Galambos Sándor által igazgatott Partner’s 2000 Kft. Többé nem lepik el színes árcédula-reklámok a fővárost, a Műcsarnokból kivonulnak a műkereskedők. Szabad lett a pálya az új versenyzők előtt.

 
Acélkor – Duna-parti szobrok 5.

Acélkor – Duna-parti szobrok 5.

Barangolás a dunaújvárosi magasparton, a szebb napokat látott Acélszobrászati Alkotótelep mementói között. Szomorú műtárgytemető vagy a késő Kádár-kor megőrzendő emléke? A város nemcsak a szocialista nehézipar egyik fellegvára volt, hanem egy olyan szellemi gócpont, ahol a munkások egy neoavantgárd művészről akarták elnevezni brigádjukat, a Duna-parton pedig kiépülhetett a kortárs szoborpark, a legfrissebb nyugati modellhez hasonlóan.

 
Doctor Med. Coll. – A műgyűjtő doktorok évszázada I.

Doctor Med. Coll. – A műgyűjtő doktorok évszázada I.

A tizenkilencedik század végi Magyarországon a polgárság vette át a műgyűjtés stafétabotját a történelmi arisztokráciától. Köztük találunk egy feltörekvő új csoportot, az orvosdoktorokét. Új sorozatunk első része a száz évvel ezelőtti, legendás orvosszövetségi kiállítás műgyűjtő doktorait mutatja be.

 
Pulszky Károly – 2. rész | Verrocchio és az itáliai falfestészet vonzásában

Pulszky Károly – 2. rész | Verrocchio és az itáliai falfestészet vonzásában

Úgy tűnik, a műkereskedők és a múzeumok viszonya sohasem volt problémamentes. Szakértők és ellenérdekelt felek, csereajánlatok, minisztériumi döntés, egy kép, aminek „múltja” van: Pulszky Károly egyik vásárlásának érdekfeszítő és sok tanulsággal bíró története. Emellett arra is fény derül, hogyan került Budapestre temérdek itáliai reneszánsz freskó.

 
Misszionáriusok Párizstól Dubajig

Misszionáriusok Párizstól Dubajig

A Viltin Galéria még csak hároméves, de már rangos helyet vívott ki magának a pesti galériaszíntér – nemzetközi ligában versenyző – legjobbjai között. A kereskedelmi galéria vezetőit kérdeztük a sikerhez vezető út nehézségeiről. Veszik-e a papíralapú műveket, mit diktál a nemzetközi art fairek kegyetlen logikája, kik vevők a posztszocialista ízekre és hol kegyeskedik megállni őfelsége, a dubaji emír?

 
Egy polihisztor perspektívái – Orosz István

Egy polihisztor perspektívái – Orosz István

Védjegyévé vált, régi könyvek metszeteit idéző rajztechnikáját még a főiskolán alakította ki, és hű maradt hozzá a pop szirénhangjai ellenére is. Meglepő módon a legnagyobb sikert egy politikai plakáttal aratta. Ma már inkább az anamorfikus megoldások, a képtalányok és az animáció mesterét tiszteljük benne.

 
Színház a színházban: avagy a Teatro Olimpico az Operában

Színház a színházban: avagy a Teatro Olimpico az Operában

Andrea Palladio Vicenzában látható Teatro Olimpicója a reneszánsz építészet legtermékenyítőbb hatású mesterének utolsó munkája – egyben a modern kori fedett színház első példája is. Legkülönlegesebb vonása, hogy bár fedett, minden tekintetben a görög színház formai követelményeinek felel meg, állandó, faragott kődíszletei pedig soha nem mozdulnak el a helyükről – egészen zavarba ejtő világ ez színház és valóság határán.

 
Vége az Art Forum Berlinnek

Vége az Art Forum Berlinnek

Nemcsak Magyarországon rendeződnek át a vásári viszonyok a közeljövőben, egyelőre Németország fővárosa sem találja a neki legjobban megfelelő kortárs bemutatkozási formát.

 
Top10

Top10

A neves művészeti magazin, az Art Review idén is összeállította a nemzetközi kortárs art world legbefolyásosabb száz szereplőjének listáját. A top 10-ben ismét művészek, galériások, igazgatók és kurátorok végeztek. (R.G.)

 
RE: Akció

RE: Akció

Februártól 13-tól képzőművészeti szabadegyetem indul a Pinceszínházban.

 
Antoni Tapies

Antoni Tapies

2012. február 6-án elhunyt Antoni Tapies, katalán festő, szobrász, teoretikus, generációjának egyik legismertebb művésze.