NYÁRY KRISZTIÁN: „A családi boldogság mindenért kárpótolhatott volna” – SZINYEI MERSE PÁL ÉS PROBSTNER ZSÓFIA

Hatan feküdtek a München melletti réten: két fiatal lány, két fiatalember és két már középkorúnak számító férfi. Főtt sonkát, sült csirkecombot, süteményt és eperbefőttet ettek, pezsgőt ittak hozzá. Láthatóan jól érezték magukat, nevettek, egymás szavába vágva lelkesen vitatkoztak valamiről. Szokatlan jelenet volt ez 1872-ben. Ha bárki meglátja őket, rendkívül illetlennek tartotta volna a viselkedésüket, hát még, ha megismerte volna a köztük lévő szövevényes viszonyokat. A társaság legidősebb tagja, a 45 éves svájci Arnold Böcklin kora legnépszerűbb festői közé tartozott, és a 19 éves magyar lánynak, a szép Probstner Zsófiának férfiként is nagyon tetszett. Őt a fiatal jogász, a 26 éves Pulszky Ágost figyelte áhítattal, szüleik is egymásnak szánták őket. A fűben feküdt a lány gyámja, a 39 éves, huszártisztből lett excentrikus festő, Gundelfinger Gyula is. Ő néhány évvel korábban vette feleségül másik gyámleányát, a 21 éves Probstner Máriát. Az ifjú ara a jelen lévő harmadik festő, a 27 éves Szinyei Merse Pál figyelmét kötötte le. Akár udvarolhatott is volna barátja feleségének, hiszen pontosan tudta, hogy a pár csak egy bonyolult örökösödési vita miatt kötött papírházasságot. Probstner Mária azonban nem viszonozta a fiatal festő érdeklődését: ő férje féltestvéréről, gróf Szirmay Albertről ábrándozott.

 

Ugrás a képözönbe

Szinte a legendák homályába vész Kemény György a Fészek Művészklubban rendezett 1968-as önálló kiállítása. Pedig a tárlat művészettörténeti jelentőséggel bír. A teret pop-festmények és pop-tárgyak sora töltötte meg. Konzervdobozokból komponált, harsány színekkel felülfestett, képregényszerű Laokoón-csoport, műanyagplasztikák és wallkyddal festett táblaképek. Kemény művészettörténeti toposzokat fordított ki és történelmi-politikai eseményeket idézett meg sajátos humorral, távolságtartó iróniával, mintegy újrateremtve és újragondolva a pop art kortárs esztétikáját egy olyan légszomjas közegben, amelyben a szó valódi – brit és amerikai – értelmében vett pop art nem bontakozhatott ki.

 

Megnyíltak a kapuk? – A Sotheby's június 7-i londoni Contemporary East aukciójáról

A szervezők szerint is mérföldkőként értékelhető a Sotheby’s június 7-i londoni Contemporary East aukcióján történt magyar siker. Az árverésen tíz magyarországi tétel szerepelt, amelyeknek a kiválasztását egy közel négy hónapos előkészítés előzte meg. A nagy számú orosz munka mellett a szlovák, a cseh és a magyar válogatás – mint, ahogy azt az eredmények is mutatják – nagyon jól sikerült, kedvező körülmények között talált gazdára a tételek nagy része.

 

Miért Lakner?

Ritkán kezdek szabadkozással egy írást. Ezúttal mégis ezt teszem. Számomra Lakner László több egy művésznél, akinek a kiállítását megnyitom. Ez a kiállítás pedig több egy hétköznapi kiállításnál, hiszen az apropója Lakner László nyolcvanadik születésnapja. Mindez arra ösztönöz, hogy ezúttal elhagyjam a higgadt, távolságtartó műértelmezés biztonságosnak tűnő terepét. A kivételes alkalom kivételes személyességre késztet, arra, hogy megpróbáljak választ adni a lakonikus kérdésre, amit az elmúlt nyolc évben oly sokan feltettek nekem. Miért Lakner? Bővebben: miért tartom Lakner Lászlót a legjelentősebb magyar művészek egyikének? Mi késztet arra, hogy újra és újra visszatérjek műveihez, és hogyan kezdődött mindez.

 

Idősebb Ambrosius Bosschaert festménye két double deckernyi virágból

Csütörtök hajnalban virágot kapott minden londoni lady: egy 35 négyzetméteres, 26 430 szál virágból készített festmény-feldolgozást állítottak fel a National Gallery előtt, a Trafalgar Square-en. A nyolc és fél méter magas installáció elkészítésében részt vett Bánki Orsolya is, aki szülei tevékenysége révén egészen kislány kora óta kapcsolatban áll a virágkötészettel, és három éve már Londonban is hivatásszerűen ezzel foglalkozik.

 

Minden kerek Bécsben

Május 13-án a bécsi Városháza előtti téren díszkivilágítással és a felállított megaszínpad produkcióival elindult a Bécsi Ünnepi Játékok. Volt ifjúsági kórus, nagymamákból álló szalonzenekar, Boban Marković, orosz diszkó és újrahangolt osztrák folkzene.

 

Chimera Art Award 2016 - Open Call

A Chimera Art Award célja, hogy támogassa a nemzetközi kulturális cserét és segítse a feltörekvő művészeket abban, hogy láthatóvá váljanak a világ művészeti színterén.  

 

Pályázati kiírás a 2017. évi Deák Dénes Ösztöndíj elnyerésére

A székesfehérvári Deák Dénes Alapítvány huszadik éve teszi közzé felhívását, és adja ki ösztöndíját. Az pályázat Székesfehérvár város érdekében végzett kiemelkedő tudományos, művészeti, kulturális vagy városcsinosító tevékenység (értve ez alatt a szervező munkát is) elismerése, a kimagasló eredmény honorálása. A Deák Dénes Alapítvány célja, hogy ösztönzőleg hasson Székesfehérvár múltjának feltárása, igaz és nemes értékeinek megbecsülése, bemutatása, a város szépítése irányában.

 

Vízizrí - Munkáskultúra a Duna partján című kiállítás a Kassák Múzeumban

A kiállítás a Természetbarátok Turista Egyesülete (TTE) és a Szentendrei-szigeten kialakított horányi táborhelynek a munkáskultúrában betöltött szerepét vizsgálja a két háború közötti időszakban. A kultúra fogalmán a jelentések, a hétköznapi és ünnepi gyakorlatok, valamint az anyagi kultúra vonatkozásainak összességét értjük. Ezek formálják a résztvevők világról alkotott képét, létrehozzák és újratermelik az önazonosság fogalmát. Tehát a munkáskultúra középpontjában a munkások önmeghatározása, önművelése és önszerveződése, közkeletű szóval identitásának kidolgozása és ápolása állt. A címként választott „zrí” kifejezés egy olyan közösségi gyakorlatot fed, melynek kapcsán a munkáskultúrán belül jelentkező identitásváltozatok és a hozzájuk kapcsolódó eltérő elképzelések fogalmazódtak meg és kerültek egymással vitába. A kiállítással kísérletet teszünk a baloldaliság újraértelmezésére, a baloldali csoportok sokszínűségének bemutatására, valamint a köztük zajló konfliktusok és egyezkedések kultúraformáló szerepének vizsgálatára.

 

ART ♡ LOVE AUKCIÓ 2016. 02. 12.

⬇ Kattints bele a katalógusba! ⬇

 

Mucsy Szilvia Mediterrano című új kiállítása az Artphoto Galériában

Mucsy Szilvia Mediterrano című új kiállítása reprezentatív válogatás a 2008-ban megjelent azonos című kötet munkáiból. A kiállítás anyagában szereplő képek egyszerre csábítanak külső és belső utazásra. 

 

Tasnádi József: JOYRIDE a Horizont Galériában

Kinek és milyen körülmények között van joga kiiktatni erőszakosan egy életet – legyen az egy ártatlan családanyáé, egy halálbüntetésre ítélt gyilkosé vagy egy virágzó almafáé. A Joyride-dal kapcsolatban pedig felmerül az is, hogy kinek és milyen körülmények között van joga egy lépést hátralépni, és a gyilkosság látványának, tényének értelmezésével foglalkozni?

 

 

Babi Badalov: Költői aktivizmus - Kétnapos záróesemény

Migrációs és menekültügyi politika (beszélgetés és workshop), valamint Kazinczy Élő Könyvtár.

 

IDŐALAP című kiállítás az Új Budapest Galériában

Idő-alapú médiaművek a kortárs képzőművészetben / Time-Based Media in Contemporary Art

 

Múzeum: a lassú műfaj – fotókiállítás

A MúzeumCafé ötvenedik számának megjelenése alkalmából rendezett kiállítást Toronyi Zsuzsanna levéltáros muzeológus, valamint Péterfy Gergely író nyitja meg.

 

RENDEZETLEN NŐÜGYEK című kiállítás Dunaújvárosban

A Rendezetlen nőügyek című csoportos kiállítás a kortárs magyar képzőművészeti szcéna női szereplőivel foglalkozik.

 

ArtBázis jótékonysági fotóárverés és kiállítás

A hazai fotográfiai szcéna egyként állt a kezdeményezés mögé: a 74 már befutott - mint a Capa-nagydíjat nyert Kudász Gábor Arion vagy a Lucien Hervé-díjat nyert Czigány Ákos - mellett a közép- és a fiatal generáció felajánlásainak köszönhető, hogy egy közel száz képből álló, tematikailag és stilárisan is nagyon gazdag aukciós anyagot sikerült összeválogatni a szervezőknek.

 

 

BACKUP – Biztonsági mentés, Kokesch Ádám kiállítása a Kassák Múzeumban

Kokesch Ádám a modernitás tárgykultúráját és az absztrakt művészet hagyományait eredeti módon gondolja újra, az absztrakt művészet esztétikáját köti össze egy képzeletbeli csúcstechnológia dizájnjának az esztétikájával.