NYÁRY KRISZTIÁN: „Röviddel egybekelésük után szét kellett volna válniok.” - EGRY JÓZSEF ÉS PAULER JULISKA

NYÁRY KRISZTIÁN: „Röviddel egybekelésük után szét kellett volna válniok.” - EGRY JÓZSEF ÉS PAULER JULISKA

1916-ban hadgyakorlat közben beszakadt a jég egy 33 éves baka alatt. Előbb tüdőgyulladást kapott, aztán a betegségtől legyengülve elkapta a tbc-t is, hetekig feküdt élet-halál között. Egry József festőt nem sokkal bevonulása előtt kezdte számontartani a műértő közönség, szegényembereket ábrázoló, expresszionista hatásokat mutató műveit egyre többször állították ki. Gyerekkorában hajléktalanként bolyongott a szüleivel, így testközelből ismerte a nyomort, amit képein bemutatott. Balesetének köszönhette, hogy művészi pályája és magánélete fordulatot vett. Mivel betegségéből nem gyógyult meg, elöljárói a badacsonyi hadikórházba küldték rehabilitációra. Az ideiglenes kórház nem volt valódi egészségügyi intézmény: egy vendéglőben rendezték be, az ápolószemélyzet pedig önkéntes úriasszonyokból állt. Itt gondozta a betegeket a szigoráról ismert Vízkelety ezredes felesége is. Az ezredesné – leánykori nevén Pauler Juliska – kilenc évvel volt idősebb Egrynél, és mindenben ellentéte a lábadozó bakának. A sovány, aszketikus alkatú, hallgatag festő és a gömbölyded, sokat nevető, még többet beszélő asszony mégis egyre több időt töltött egymás társaságában.

 
Képbe zárt írások – Vasárnapig a Vaszaryban

Képbe zárt írások – Vasárnapig a Vaszaryban

A füredi Vaszary Villában egy kicsi, de ujjongó meglepetéseket tartogató kiállítás látható arról, hogyan lesz az írás, a szöveg, tárgya a képnek.

 
Maurer Dóra Londonba „költözött” – Interjú Katharine Kostyállal, a White Cube galériabeli Maurer-kiállítás szervezőjével

Maurer Dóra Londonba „költözött” – Interjú Katharine Kostyállal, a White Cube galériabeli Maurer-kiállítás szervezőjével

A világ kereskedelmi galériáinak fellegvárában, vagyis a nagy múltú londoni White Cube-ban július 9-ig Maurer Dóra szóló kiállítását tekintheti meg a mindig aktív londoni művészeti közeg. A mára ikonikussá vált galéria, a White Cube az 1990-es évek elején robbant be a köztudatba, amikor Jay Jopling és az ő lakásgalériaként induló kísérleti kiállítóhelye elsőként adott otthont a mára szupersztárrá váló YBAs1-generáció akkor frissen diplomázó radikális művészeinek. A White Cube huszonöt év alatt a világ vezető kereskedelmi galériájává nőtte ki magát, évente több mint húsz kiállítást mutatnak be hongkongi és két londoni kiállítótermében. Művészköre igen kiterjedt: a brit húzónevek (Damien Hirst, Tracey Emin) mellett jelen vannak a német neoexpresszionista iskola képviselői is (George Baselitz, Anselm Kiefer), csakúgy mint a legfiatalabb generáció feltörekvő alkotói (a Leo Gabin kollektíva, Christian Rosa, Jack Greer).

A White Cube galériabeli Maurer-kiállítás szervezőjével, Katharine Kostyállal a bemutató körülményeiről, a jövőbeli tervekről és persze Dóráról beszélgettünk.

 
NYÁRY KRISZTIÁN: „A családi boldogság mindenért kárpótolhatott volna” – SZINYEI MERSE PÁL ÉS PROBSTNER ZSÓFIA

NYÁRY KRISZTIÁN: „A családi boldogság mindenért kárpótolhatott volna” – SZINYEI MERSE PÁL ÉS PROBSTNER ZSÓFIA

Hatan feküdtek a München melletti réten: két fiatal lány, két fiatalember és két már középkorúnak számító férfi. Főtt sonkát, sült csirkecombot, süteményt és eperbefőttet ettek, pezsgőt ittak hozzá. Láthatóan jól érezték magukat, nevettek, egymás szavába vágva lelkesen vitatkoztak valamiről. Szokatlan jelenet volt ez 1872-ben. Ha bárki meglátja őket, rendkívül illetlennek tartotta volna a viselkedésüket, hát még, ha megismerte volna a köztük lévő szövevényes viszonyokat. A társaság legidősebb tagja, a 45 éves svájci Arnold Böcklin kora legnépszerűbb festői közé tartozott, és a 19 éves magyar lánynak, a szép Probstner Zsófiának férfiként is nagyon tetszett. Őt a fiatal jogász, a 26 éves Pulszky Ágost figyelte áhítattal, szüleik is egymásnak szánták őket. A fűben feküdt a lány gyámja, a 39 éves, huszártisztből lett excentrikus festő, Gundelfinger Gyula is. Ő néhány évvel korábban vette feleségül másik gyámleányát, a 21 éves Probstner Máriát. Az ifjú ara a jelen lévő harmadik festő, a 27 éves Szinyei Merse Pál figyelmét kötötte le. Akár udvarolhatott is volna barátja feleségének, hiszen pontosan tudta, hogy a pár csak egy bonyolult örökösödési vita miatt kötött papírházasságot. Probstner Mária azonban nem viszonozta a fiatal festő érdeklődését: ő férje féltestvéréről, gróf Szirmay Albertről ábrándozott.

 
Ugrás a képözönbe

Ugrás a képözönbe

Szinte a legendák homályába vész Kemény György a Fészek Művészklubban rendezett 1968-as önálló kiállítása. Pedig a tárlat művészettörténeti jelentőséggel bír. A teret pop-festmények és pop-tárgyak sora töltötte meg. Konzervdobozokból komponált, harsány színekkel felülfestett, képregényszerű Laokoón-csoport, műanyagplasztikák és wallkyddal festett táblaképek. Kemény művészettörténeti toposzokat fordított ki és történelmi-politikai eseményeket idézett meg sajátos humorral, távolságtartó iróniával, mintegy újrateremtve és újragondolva a pop art kortárs esztétikáját egy olyan légszomjas közegben, amelyben a szó valódi – brit és amerikai – értelmében vett pop art nem bontakozhatott ki.

 
Megnyíltak a kapuk? – A Sotheby's június 7-i londoni Contemporary East aukciójáról

Megnyíltak a kapuk? – A Sotheby's június 7-i londoni Contemporary East aukciójáról

A szervezők szerint is mérföldkőként értékelhető a Sotheby’s június 7-i londoni Contemporary East aukcióján történt magyar siker. Az árverésen tíz magyarországi tétel szerepelt, amelyeknek a kiválasztását egy közel négy hónapos előkészítés előzte meg. A nagy számú orosz munka mellett a szlovák, a cseh és a magyar válogatás – mint, ahogy azt az eredmények is mutatják – nagyon jól sikerült, kedvező körülmények között talált gazdára a tételek nagy része.

 
Miért Lakner?

Miért Lakner?

Ritkán kezdek szabadkozással egy írást. Ezúttal mégis ezt teszem. Számomra Lakner László több egy művésznél, akinek a kiállítását megnyitom. Ez a kiállítás pedig több egy hétköznapi kiállításnál, hiszen az apropója Lakner László nyolcvanadik születésnapja. Mindez arra ösztönöz, hogy ezúttal elhagyjam a higgadt, távolságtartó műértelmezés biztonságosnak tűnő terepét. A kivételes alkalom kivételes személyességre késztet, arra, hogy megpróbáljak választ adni a lakonikus kérdésre, amit az elmúlt nyolc évben oly sokan feltettek nekem. Miért Lakner? Bővebben: miért tartom Lakner Lászlót a legjelentősebb magyar művészek egyikének? Mi késztet arra, hogy újra és újra visszatérjek műveihez, és hogyan kezdődött mindez.

 
Idősebb Ambrosius Bosschaert festménye két double deckernyi virágból

Idősebb Ambrosius Bosschaert festménye két double deckernyi virágból

Csütörtök hajnalban virágot kapott minden londoni lady: egy 35 négyzetméteres, 26 430 szál virágból készített festmény-feldolgozást állítottak fel a National Gallery előtt, a Trafalgar Square-en. A nyolc és fél méter magas installáció elkészítésében részt vett Bánki Orsolya is, aki szülei tevékenysége révén egészen kislány kora óta kapcsolatban áll a virágkötészettel, és három éve már Londonban is hivatásszerűen ezzel foglalkozik.

 
Minden kerek Bécsben

Minden kerek Bécsben

Május 13-án a bécsi Városháza előtti téren díszkivilágítással és a felállított megaszínpad produkcióival elindult a Bécsi Ünnepi Játékok. Volt ifjúsági kórus, nagymamákból álló szalonzenekar, Boban Marković, orosz diszkó és újrahangolt osztrák folkzene.

 
Chimera Art Award 2016 - Open Call

Chimera Art Award 2016 - Open Call

A Chimera Art Award célja, hogy támogassa a nemzetközi kulturális cserét és segítse a feltörekvő művészeket abban, hogy láthatóvá váljanak a világ művészeti színterén.  

 
Pályázati kiírás a 2017. évi Deák Dénes Ösztöndíj elnyerésére

Pályázati kiírás a 2017. évi Deák Dénes Ösztöndíj elnyerésére

A székesfehérvári Deák Dénes Alapítvány huszadik éve teszi közzé felhívását, és adja ki ösztöndíját. Az pályázat Székesfehérvár város érdekében végzett kiemelkedő tudományos, művészeti, kulturális vagy városcsinosító tevékenység (értve ez alatt a szervező munkát is) elismerése, a kimagasló eredmény honorálása. A Deák Dénes Alapítvány célja, hogy ösztönzőleg hasson Székesfehérvár múltjának feltárása, igaz és nemes értékeinek megbecsülése, bemutatása, a város szépítése irányában.

 
Vízizrí - Munkáskultúra a Duna partján című kiállítás a Kassák Múzeumban

Vízizrí - Munkáskultúra a Duna partján című kiállítás a Kassák Múzeumban

A kiállítás a Természetbarátok Turista Egyesülete (TTE) és a Szentendrei-szigeten kialakított horányi táborhelynek a munkáskultúrában betöltött szerepét vizsgálja a két háború közötti időszakban. A kultúra fogalmán a jelentések, a hétköznapi és ünnepi gyakorlatok, valamint az anyagi kultúra vonatkozásainak összességét értjük. Ezek formálják a résztvevők világról alkotott képét, létrehozzák és újratermelik az önazonosság fogalmát. Tehát a munkáskultúra középpontjában a munkások önmeghatározása, önművelése és önszerveződése, közkeletű szóval identitásának kidolgozása és ápolása állt. A címként választott „zrí” kifejezés egy olyan közösségi gyakorlatot fed, melynek kapcsán a munkáskultúrán belül jelentkező identitásváltozatok és a hozzájuk kapcsolódó eltérő elképzelések fogalmazódtak meg és kerültek egymással vitába. A kiállítással kísérletet teszünk a baloldaliság újraértelmezésére, a baloldali csoportok sokszínűségének bemutatására, valamint a köztük zajló konfliktusok és egyezkedések kultúraformáló szerepének vizsgálatára.

 
ART ♡ LOVE AUKCIÓ 2016. 02. 12.

ART ♡ LOVE AUKCIÓ 2016. 02. 12.

⬇ Kattints bele a katalógusba! ⬇

 
Mucsy Szilvia Mediterrano című új kiállítása az Artphoto Galériában

Mucsy Szilvia Mediterrano című új kiállítása az Artphoto Galériában

Mucsy Szilvia Mediterrano című új kiállítása reprezentatív válogatás a 2008-ban megjelent azonos című kötet munkáiból. A kiállítás anyagában szereplő képek egyszerre csábítanak külső és belső utazásra. 

 
Tasnádi József: JOYRIDE a Horizont Galériában

Tasnádi József: JOYRIDE a Horizont Galériában

Kinek és milyen körülmények között van joga kiiktatni erőszakosan egy életet – legyen az egy ártatlan családanyáé, egy halálbüntetésre ítélt gyilkosé vagy egy virágzó almafáé. A Joyride-dal kapcsolatban pedig felmerül az is, hogy kinek és milyen körülmények között van joga egy lépést hátralépni, és a gyilkosság látványának, tényének értelmezésével foglalkozni?

 

 
Babi Badalov: Költői aktivizmus - Kétnapos záróesemény

Babi Badalov: Költői aktivizmus - Kétnapos záróesemény

Migrációs és menekültügyi politika (beszélgetés és workshop), valamint Kazinczy Élő Könyvtár.

 
IDŐALAP című kiállítás az Új Budapest Galériában

IDŐALAP című kiállítás az Új Budapest Galériában

Idő-alapú médiaművek a kortárs képzőművészetben / Time-Based Media in Contemporary Art

 
Múzeum: a lassú műfaj – fotókiállítás

Múzeum: a lassú műfaj – fotókiállítás

A MúzeumCafé ötvenedik számának megjelenése alkalmából rendezett kiállítást Toronyi Zsuzsanna levéltáros muzeológus, valamint Péterfy Gergely író nyitja meg.

 
RENDEZETLEN NŐÜGYEK című kiállítás Dunaújvárosban

RENDEZETLEN NŐÜGYEK című kiállítás Dunaújvárosban

A Rendezetlen nőügyek című csoportos kiállítás a kortárs magyar képzőművészeti szcéna női szereplőivel foglalkozik.