Habzóbor és háziátok

Habzóbor és háziátok

Az idei Artplacc Tihanyban már a harmadik. Több, kifejezetten látványos helyszínen futnak a programok; a kortárs galériák, művészeti csoportok, illetve a veszprémi Vass Gyűjtemény standjai mellett a programot irodalmi események, videofesztivál, gasztroesemények, esténként koncertek, színház, partik színesítik. Tihanyszerte váratlan pontokon találkozni installációkkal és meglepően örömteli, hogy az Artplacc programfüzete ott van minden szálloda, kávézó, étterem pultján. Az esti bulik helyszíne, a régi kikötő nem lehetne hangulatosabb: jók a fények, a bár, a szobrok a parton, a sorban kirakott nyugágyak. Topor Tündével a megyitó napján, pénteken este tartottunk Artmagazin tárlatvezetést, amin sokan voltak, remélem ez a következő napokon is így volt.

 
A képek kora visszavezet minket a középkorba

A képek kora visszavezet minket a középkorba

Ősz Gábor katonai bunkereket és felhőkarcolók szobáit alakította át camera obscurává, hogy falnyi méretű fotókat készítsen. Fehérre festett egy parkot, hogy csakis filmes technikai módszerekkel eljátszhassa a napfelkeltét. Átfestette a műtermét úgy, mintha a valóság negatív filmen jelenne meg. Mire akar rájönni a Hollandiában élő, most a Ludwig Múzeumban kiállító művész, aki Antonioni Nagyításában a rejtélyes gyilkosság után kutató fotóséhoz hasonlítja munkamódszerét?

 
Hagyjátok abba a fúrást!

Hagyjátok abba a fúrást!

- Hagyjátok abba a fúrást! – Ezt egy kisfiú kérte, hogy hallani lehessen az egyik csapat előadását, míg a másik még ácsolt. Ez kb. össze is foglalja a lényeget, pláne hazai áthallásokkal. Csak akkor készülnek el a dolgok, ha nagyon összetart mindenki.

 
Tutaj színpad International

Tutaj színpad International

A Frieze, amely a világ egyik legjelentősebb kortárs képzőművészeti magazinja, ritkán foglalkozik budapesti kiállításokkal. Az online archívum egyetlen találatot sem ad fiatal magyarországi művész itthoni tárlatára a médium több mint húsz éves történetében. Ezért említésre méltó, hogy a magazin márciusi számában Katarina Šević Tutaj színpad című kiállításáról olvashatunk, amelyet 2012 őszén mutatott be budapesti kiállítóhelyén a Knoll Galéria.

 
Napos és borús világmodellek

Napos és borús világmodellek

A Magyar Nemzeti Galéria gyűjteménye a magyarországi művészet minden korszakát felöleli az államalapítás korától máig, a kalocsai királyfejtől Szűcs Attiláig. Talán érthető okokból, de az elmúlt évek legnagyobb költségvetésű és hírverésű, és egyben legnépszerűbb kiállításai – a szakmai programról beszélve – rendre a 19. század második felétől a második világháborúig húzódó időszak művészetét mutatták be. Az április végéig megtekinthető Világmodellek című kiállítással az intézmény egy új, a magyar művészet 1945 utáni tendenciáit feldolgozó sorozatot kezd. Facelifting vagy púder az orron? Révész Emese írása.
(A képen Csörgő Attila: Gömb-örvény 1., 1999. MNG)

 
Nem tűzijáték

Nem tűzijáték

Magyarország egyetlen, nemzetközi anyagot is gyűjtő kortárs művészeti múzeuma, a Ludwig Múzeum március 1. óta szakmai igazgató nélkül működik. Az EMMI csak aznap írt ki a pályázatot a pozíció betöltésére (amelyet tizenkét nappal később új kiírással cserélt le), döntés legkésőbb május 12-ig várható. Bár az országban dúló kultúrharc zajában ez nem evidens, sőt, alig kivitelezhető, az igazgató választás valójában remek alkalmat kínál a múzeum céljait, működési módszereit, hazai és nemzetközi stratégiáit meghatározó szempontrendszerek kialakítására és megvitatására. Ennek kezdőpontjaként Bencsik Barnabással, a múzeum volt igazgatójával beszélgettünk az ő víziójáról.

 
Múzeumnegyed újratöltve

Múzeumnegyed újratöltve

2013. február végén Baán László miniszteri biztos és múzeumigazgató ismertette legfrissebb koncepcióit a pesti múzeumnegyedről. Az új múzeumok helykeresése még zajlik a Városligetben, akárcsak szakmai vágyaik listába szedése, de bizonyos alapegységek már tisztázódtak.