Artmagazin
full_005574.jpg

Artmagazin 100

Kedves Olvasó, aki szereted az Artmagazint, 100. számunk örömére 64 helyett most 100 oldalnyit ajánlunk belőle figyelmedbe.

Igyekeztünk áttekinteni, mik azok a témák vagy mi az a szemlélet, ami már otthonosnak számít, ami ismerős, még akkor is, ha épp az újdonságokat tárjuk eléd. Hiszen az eddigi 99 számban szinte már monomániásan foglalkoztunk nőkkel, művésznőkkel, közöltük elfeledett alkotók pályáját érintő kutatások eredményeit, próbáltunk rávilágítani olyan tényekre, amelyek a magyar művészek és a nemzetközi színtér kapcsolatát bizonyítják. Nem akartuk elfelejteni, milyen volt a viszonyunk a művészethez, mielőtt kiképeztek volna minket a művészettel hivatalból foglalkozókká, próbáltunk olyan írásokat is közölni, amelyek még tetszést és lelkesedést mutatnak a művek iránt, miközben más írásokban inkább mindenféle összefüggésrendszerbe helyeztük őket, hidegebben vizsgálódva. Rengeteget foglalkoztunk a természet és művészet kapcsolatával, a műfajok között mutatkozó kölcsönhatásokkal, határterületekkel. Persze mindezt leginkább az aktualitások bűvöletében, azt sugalmazva, hogy üdvös dolog olvasni a művekről, kiállításokról, de az igazi élmény az, ha olyasmiről olvasol, amit előtte vagy utána meg is lehet nézni – élőben. Mert a mű az, ami sugároz, miközben persze könnyebb fogni az adást, ha a receptorok Artmagazin-cikkek által élesítettek. Mostani címlapunk is erre utal, hogy reményeink szerint Te, kedves Olvasó olyan tudás birtokába juthatsz, mint az aranykor embere, akiben még megvolt a látás képessége, akinek még megvolt a harmadik szeme, aki még harmóniában élt az őt körülvevő világgal. Mi ebből csak azt a törekvést tudjuk bevállalni, hogy a művek világával tudsz majd általunk harmóniába kerülni. Persze, ha mindez a műgyűjtés és műkereskedelem szempontjaiból is érdekel, úgy is képbe kerülhetsz, hiszen a magyar művészeti színtéren nincs ma aktuálisabb dolog, mint hogy a nyolcvanas évek underground-new wave kultúrája hogyan kezd közkinccsé válni, illetve hogyan kerül egyre inkább a műkereskedelem célkeresztjébe.

És bár mostanra már történeti szempontból is érdekes egy olyan fotó, amely a fiatal Víg Mihályt ábrázolja, ez, amin jógapozícióban, harmadik szemmel, egy különleges módszerrel roncsolt diakép által festőivé változtatva látható, egyszerre hoz elő ősi, ezoterikus összefüggésrendszereket, illetve a magyar nyolcvanas évek semmivel össze nem hasonlítható budapesti underground közegét, a zenéivel együtt. Tiszta new-baudelaire-i életérzést, a legnemesebb fajtából. Biztos minden okkal jön újra divatba – ez a fajta érzékenység is.

Ezzel a képpel indítjuk tehát útjára 100. lapszámunkat, és azzal a reménnyel, hogy mindazok, akiknek az eddigi 100-ért hálásak vagyunk: szerzőink, előfizetőink, együttműködő partnereink, hirdetőink továbbra is velünk maradnak. Még legalább 100-ig!

Topor Tünde

 

TARTALOM

4-5
ARTANZIX

6-11
Artmagazin-díj
Mucsi Emese: HOZZÁM ALAPVETŐEN A KÖZVETÍTŐ SZEREP ÁLL A LEGKÖZELEBB
Beszélgetés Bencze Péterrel, az Everybody Needs Art projekt kitalálójával

14-16
Zarándokhely
Fáy Miklós: HÁRMUNKNAK ÖT SZEMÜNK VAN
A Riacei bronzok

18-22
Kiállítás
Fehér Dávid: TÜNÉKENY ZÖLD
Csákány István kiállításáról

24-29
Műkereskedelem
Martos Gábor: A MODERN MŰKERESKEDELEM SZÜLETÉSE
Kiállítás a holland aranykorról Hamburgban

30-35
Tanulmány
Toronyi Zsuzsanna: AZ AMSZTERDAMI HAGGADA KULTURÁLIS KAPCSOLATAI

38-53
Kiállítás
Szikra Renáta: AZ EMBER NYOMÁBAN
Bécsi kiállítási körkép a természet tükrében

44-51
Wanted – Lost and Found
Barki Gergely: BERLINI KIRAKÓS
A Berény-életmű szilánkjai egy walesi kis faluból és a lengyel regényirodalomból

56-61
Interjú
Rieder Gábor: SÓSKUTI TIBOR
A new wave álomváros dokumentaristája

66-69
Design
Vadas József: EGY BAUHAUS-IKON MEGHEKKELÉSE
Avagy a kortárs művészet reflexiója a WA 24-re – A Wagenfeld lámpa

70-77
Életművek
Gréczi Emőke: A HÍMESKŐ NŐI MESTERE
Mattioni Eszter művészete

82-85
Plakát
Katona Anikó: A 100 + 1-RŐL 30 + 1 ÉV UTÁN

86-94
Keret 2. rész: Körkép
Heinrich Halbe, Sárvári Zita, Molnár Annamária és Gerhes Gábor keretekről, keretezésről

100
Artmagazin Online