Artmagazin
Screenshot 2020-02-03 at 15.07.18.png

Artmagazin 119

Ez már a második Artmagazin-különszám, ami azokat a művészeti jelenségeket igyekszik rekonstruálni, amelyek jellemzően csak a ’80-as évek sok szempontból speciális, a bezártságérzet és a kényszerek szülte különleges kreativitás által meghatározott időszakában jöhettek létre. A tartalom, akárcsak az első különszám esetében, főleg Balázs Kata és Szabó Eszter Ágnes kutatásain alapul, az ő interjúikat, írásaikat egészíti ki egy tanulmány Király Tamás divatsétáiról, illetve az a különálló műmellékletként megjelenő anyag, amely Bachman Gábor munkája – és a különszám fő szenzációja, hiszen Gábor általában senkinek nem ad interjút, senkinek sem nyilatkozik. Csakhogy mi ketten dolgoztunk együtt a hosszú nyolcvanas évek végén (a kilencvenesek elején), amikor a magyar televízióban a Wahorn András által kitalált Kultúrember címmel futó sorozatban, ahol néha riporterként szerepeltem, lett egy „Kultúr-Bachman” rész is. Talán ennek a közös munkának köszönhető, hogy Bachman Gábor az Artmagazinnal kivételt tett, és egy előkészítő látogatás (Kata, Eszter), majd szerkesztési egyeztetési körök tömege (én) után elküldte azt az anyagot, ami tulajdonképpen önmaga egy Bachman-mű, és amelyet a Bachman Gábor és Bachman Merál által tördelt, változatlan formában közlünk. Ebben Bódy Gábor és Király Tamás alakja és szerepe is kirajzolódik – Gábor helyettük is emlékezik, hiszen ők már nem tehetik ezt meg. A ’80-as évek és főleg az akkori underground közeg sok esetben falta fel saját gyermeit, hol rögtön, hol csak később. Itt kell megjegyezni, hogy az Artmagazinban most közölt anyagok, Bachman visszaemlékezése és az interjúk is elsősorban a művekre, azok megszületésének körülményeire koncentrálnak – egész vállalkozásunk arra jött létre, hogy dokumentálja a korszak elveszett vagy csak töredékeiben fennmaradt művészeti jelenségeit. (Az olvasó eligazodását a sok, azóta esetleg elfeledett vagy eleve kevéssé ismert szereplő között az utolsó oldalon névmutató segíti.) Mindez még csak az első fázis, amit követnie kell majd a magánéleti szálak részletesebb kikutatásának elsősorban a női-férfi pozíciók szempontjából, illetve az egyes érzékenységektől eltekintő, a közléseket egymással összevető kritikai feldolgozásnak is. De ez már a húszas évek dolga lesz. 

Topor Tünde

4

ARTANZIX

6

SZERZŐI ELŐSZÓ

8

Interjú

Balázs Kata – Szabó Eszter Ágnes:

LÉTEZNEK RÉSEK AZ IDŐBEN

Beszélgetés Baksa-Soós Verával

20

Esszé

Szabó Eszter Ágnes:

TERRAFORMÁLÁS VAGY

JELHAGYÁS ŰRLÉNYEKNEK

Baksa-Soós János

28

SZÉP VOLT(?)... NEHÉZ VOLT(?)...

Bachman Gábor építész, dizájner,

festő, art director visszaemlékezése

a ’80-as évekre

64

Interjú

Balázs Kata – Szabó Eszter Ágnes:

MINDIG KÉSZTETÉST ÉREZTEM,

HOGY A STATIKUS TÁRGYAKAT

ELMOZDÍTSAM

Beszélgetés Vida Judit

keramikusművésszel

72

Egy kép

Szabó Eszter Ágnes:

FUTÓSZALAG VS. KIFUTÓ

Az Új Tükör magazin 1989/36-os

számának cím- és hátlapja

76

Divattörténet

Egri Petra:

DIVAT, SZÍNHÁZ, FELVONULÁS

Király Tamás ’80-as évekbeli

ruhaperformanszai

82

Kiállítás

Balázs Kata:

ELŐSZÓ EGY AKCIÓZENEKAR

TÖRTÉNETÉHEZ

88

Interjú

Balázs Kata – Szabó Eszter Ágnes:

DALOK KÖZÉP-NIRVÁNIÁBÓL

Beszélgetés Kamondy Ágnessel

96

NÉVMUTATÓ