Artmagazin 134
Kedves Olvasó!
Címlapunkra az Evangélium 21 kortárs művészeti gyűjteményből választottunk művet, Mátrai Erik Monstranciáját. Vagyis egy szentségmutatót. A szokásoktól eltérően cikkeinket most nem ajánlom külön, bár mindegyiknek van a kiélesedett helyzetben is érvényes tanulsága. Az Artmagazin mellett inkább egy klasszikust ajánlok elolvasásra. Véletlenül (megláttam, hogy a borítón egy Berki Viola-kép van, és megvettem) épp most került kezembe a régi Olcsó Könyvtár egyik darabja, Puskintól A kapitány lánya. Sokat imádkoznak benne, eleinte csak úgy, megszokásból, aztán amikor egyik pillanatról a másikra minden megváltozik, már tényleg nem marad ki máshoz fordulni. Iskolás fogalmak szerint romantikus történet, de nem tananyagként olvasva hihetetlenségében is csodálatosan aktuális mindaz, amit Puskin egy nemesifjú katonatiszt visszaemlékezéseként leír. A mostani szám cikkei között is sok a „történet”. Kiállítástörténet, játéktörténet, privát fotókból kibontakozó közös történet vagy épp egy, a Keresztény Erényt megjelenítő különös ábrázolás története. A kapitány lányából egy háború története bontakozik ki, amiben egyetlenegy dolog lehet vigasztaló: hogy történet, tehát egyszercsak véget ért.
Topor Tünde
TARTALOMJEGYZÉK:
ARTANZIX
4
INTERJÚ
Topor Tünde: Kényszerből váltunk természetközelivé. Beszélgetés Erőss Istvánnal, a Képzőművészeti Egyetem rektorával
6
KIÁLLÍTÁSTÖRTÉNET
Árvai Mária: Terebélyes fa. Paul Cezanne öröksége
14
JÁTÉKTÖRTÉNET
Orosz Márton: Fajó János. Gameometriák
20
KIÁLLÍTÁS
Fáy Miklós: Gőg és Van Gogh
30
GYŰJTEMÉNY
Urbantsok Tímea: Az Evangélium 21 kortárs képzőművészeti gyűjtemény kontextusai
34
BAROKK FRESKÓ
Jernyei Kiss János: Barokk freskófestészet Magyarországon III.
Veszprém
Johann Ignaz Cimbal: A Keresztény Erény allegóriája
40
TANULMÁNY
Kelényi Béla: Látott ön már Nirvánát?
Néhány megjegyzés Csók István egy képéhez II.
46
TÖRTÉNET
Kovács Ágnes: Gabriele Münter, Vaszilij Kandinszkij és egy kapcsolat utóélete
58
FOTÓTÖRTÉNET
Szilágyi Róza Tekla: Az optimális pillanat. A privát fotó iránti érdeklődésről
68
GUTENBERG-GALAXIS
Pallag Zoltán: A nyári konyha alkonya Kockaház. A 20. század vidéki háztípusa
74
ARTANZIX
Fáy Miklós
78
ARTMAGAZIN ONLINE
80
Gőg és Van Gogh
El se hiszi az ember, amit a The Courtauld Institute of Art állít, hogy ez volna a legelső kiállítás Van Gogh önarcképeiből. Nyilván nagy munka összeszedni a képeket, de annyira kézenfekvő ötlet megmutatni a sokból a sokat, ha nem is az összeset, és az egész kiad valami… mit is? Hogyan fejlődött a művész? Hogyan lett Vincent van Goghból Van Gogh? Hogyan borult el az elme?
Fajó János. Gameometriák
Az alábbi írásban bemutatott kísérletek ötletgazdája a médiumra jellemző kötöttségek nélkül volt képes szintetizálni a geometrikus absztrakt képzőművészet és a funkcionális formatervezés eredményeit egy olyan korban, amikor a nonfigurativitás a klasszikus művészeti kánon számára fenntartott kultúrtermékek esetében tabunak számított. A magyar neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként számontartott Fajó János festményeivel és térplasztikáival azonos kvalitást képviselő, de a sokszorosíthatóság és a vizuális nevelés kívánalmával megkonstruált játékai annak köszönhették frissességüket, hogy „a szuverén grandart és az alkalmazott művészet határán” 1 hasítottak ki maguknak egy periferikus területet
Terebélyes fa
Nemrégiben zárult a Szépművészeti Múzeum Cezanne-tól Malevicsig. Árkádiától az absztrakcióig című nagyszabású kiállítása (kurátor: Geskó Judit). A francia mester életműve és az európai avantgárd művészet 1906 és 1930 közti kapcsolatait vizsgáló tárlatnak volt egy nem várt, a magyar hatástörténetben eddig ismeretlen hozadéka, amely talán megfejtést kínál egy régi, rövid életű, ám az Európai Iskola kutatása kapcsán sokat emlegetett kiállítótér nevének eredetére
Kényszerből váltunk természetközelivé. Beszélgetés Erőss Istvánnal, a Képzőművészeti Egyetem rektorával
Itt végzett művészként, de külsős tanárként érkezett a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektori posztjára. Kezdeti grafikusi karrierje fokozatosan fordult át abba a helyspecifikus, a környezettel aktív kapcsolatot kialakító művészeti gyakorlatba, amit természetművészetnek nevezünk. Esetében ennek fontos része más, sokszor távoli kultúrák megismerése és a szinte folyamatos utazás. Művészi pályájának alakulása mellett a természetművészet oktatási gyakorlatba illesztéséről, a reménybeli új szak hallgatóinak kilátásairól is kérdeztük.
A nyári konyha alkonya
Utólag persze minden sokkal kisebbnek tűnt Magdi néni nyári konyhájában, még Magdi néni is, mint azokon a nyolcvanas évekbeli téli disznótorokon, amikor a disznóölést követő egész napos munka lezárásaként két összetolt asztal körül összegyűlt a rokonság, hogy megkóstolja az aznap készült véres hurkát, töpörtyűt, mellé pedig sört és pálinkát igyon. Elképzelhetetlen volt, hogy mindez a ház tiszta konyhájában történjen. Az ottani gáztűzhelyen legfeljebb vizet melegítettek vagy mosogattak az asszonyok, ha a nyári konyhában erre már nem volt elég hely.
Az optimális pillanat
Nemrég olvastam, hogy a vonatok első utasai számára milyen csodás volt megtapasztalni a sebességet és azt, hogy ennek következtében valósággal kinyílt számukra a világ. Egy 1860-as évekbeli orvosi lap mégis úgy hivatkozott a vonatozásra, mint a szemet és agyat egyaránt kimerítő élményre. Hogy miért? Mert a gyalogláshoz, a horizont lassabb pásztázásához szokott tekintet számára szinte sokkoló volt az ablakkeret által körülhatárolt képtérben elsuhanó, képfolyammá váló, részleteiben sosem vizsgálható táj. Jó példa ez arra, hogy a szemünket és agyunkat érő ingerek milyen nagy hatással vannak a világ befogadásának módozataira. És akkor még csak nem is az első fotográfiák által keltett ámulatból vagy az első mozgóképek mágiájából kiindulva kezdjük a huszonegyedik századi ember képekhez fűződő viszonyának vizsgálatát.
Gabriele Münter, Vaszilij Kandinszkij és egy kapcsolat utóélete
Gabriele Münter (1877–1962) német festőnő élete és művészete elválaszthatatlan az orosz származású Vaszilij Kandinszkij (1866–1944) személyétől, aki a 20. század első felének egyik legnagyobb hatású mestere és az absztrakt művészet első teoretikusa volt. Szellemi és érzelmi egymásra utaltságuk nemcsak az egymáshoz írott mintegy kilencszáz levélben, de festői fejlődésükben is nyomon követhető, egészen a Blaue Reiter (Kék lovas) művészcsoport 1912-es létrejöttéig. Kandinszkij világhírű lett, Münternek viszont még sokat kellett küzdenie nemcsak művészetének elismertetéséért, de a tulajdonában maradt Kandinszkij-alkotások feletti rendelkezési jogért is. Főként Nina Kandinszkijjal gyűlt meg a baja, aki szerette volna elfeledtetni Münter szerepét a festő életében. Ez azonban nem igazán sikerült, ahogy azt a közelmúlt két kiállítása is bizonyította. (1)
Barokk freskók III. Veszprém
A veszprémi várhegy keleti peremén Fellner Jakab tervei alapján felépült püspöki (ma: érseki) palota a hazai barokk építészet egyik legszebb emléke. Előreugró szárnyaival, sávozott díszítésű homlokzatával, oszlopos kocsi-aláhajtójával Fellner elegáns, franciás igazodású, a korszak újításait hatásosan alkalmazó késő barokk építészeti formanyelvének remek példája. Építtetőjét, a Rómában tanult Koller Ignác püspököt egy kortársa jó ítélőképességű, nagyon szelíd embernek írta le, kiemelte jártasságát és finom ízlését mind a szépművészetek, mind az építészet terén. (1) E jellemzés hitelességét mi sem bizonyítja jobban, mint maga a palota, amely kiegyensúlyozott arányaival, választékos részletformáival és visszafogott pompájával a mai szemlélőt is megragadja.
Az Evangélium 21 kortárs képzőművészeti gyűjtemény kontextusai
Még a 20. századi képzőművészet, amely folyamatosan próbálkozott a korábbi képi nyelvezetek dekonstruálásával, sem mulasztott el lehetőséget adni néhány találkozásra a természetfelettivel (vagy ahogy később majd látni fogjuk: természetivel). Elég csak Barnett Newman vásznaira vagy Mark Rothko kápolnájára gondolnunk. A művészet és a vallás szférája ontológiai szempontból közel áll egymáshoz: a transzcendenciában találkoznak, mindkettő a megmagyarázhatatlant dolgozza fel, csak más-más eszközökkel. Kapcsolódási pontként ez bukkan fel az Evangélium 21 nevet viselő kortárs képzőművészeti gyűjtemény koncepciójában, felépítésében, műalkotásaiban és a kiállításnak abban a formájában is, amely 2021 őszén a debreceni MODEM-ben volt látható.