Artmagazin
full_003924.jpg

Artmagazin 32

Valami történt Magyarországon. Mintha hosszú évek panaszáradata meghallgatásra talált volna és reménysugarak kezdenék bevilágítani a kortárs művézet eddig inkább felhősnek mondható egét. Kezdjük a pénzzel. Szinte nem múlik el hét, hogy ne jelenne meg sajtóközlemény fiatal kortárs képzőművészeket támogató díj alapításáról – a teljesség igénye nélkül, de azért sorolok néhányat: a K&H Bank, az Eon, a már régóta működő Amadeus Alapítvány (és Fundamenta Lakáskassza) mellé becsatlakozó Műgyűjtők Klubja, az Esterházy Alapítvány az Uniqua Biztosítóval karöltve, majd a Műcsarnok az Avivával közösen. Aztán ott a magyar művészet külföldi reprezentációjának ügye. Valahogy az is olyan élénknek tűnik most, a Viennafairen is hat magyar stand áll, a Viltin Galérához direkt a bécsiek ragaszkodtak. Bázelben a Listén még soha nem volt magyar kiállító, most oda is beválogatták a Kistermet. Végül nézzük a hangulatot. Az, hogy a két fő kortárs intézménynek (Műcsarnok, Ludwig) fiatal igazgatója van, azzal az örvendetes következménnyel járt, hogy a nagy kiállítások megnyitói dj-partikba torkollnak, jóleső bizonyítékát adva a múzeumok funkciómódosulásának. Persze lehet, hogy mindez maga a danse macabre, ami megelőzi a már régóta jósolt nemzethalált, illetve az öntörvényű magyar kortárs művészet trendkövetésbe fordulását, vagy válság miatti kimúlását. Azért létezhet egy olyan magyarázat is, hogy itthon általában furcsán, a nemzetközi folyamatoknak ellentmondóan működnek a dolgok, ennek néha megvan a jó oldala is - lásd fent. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy főmunkatársunk szerint a múzeumi állófogadások büfékínálatában is áttörés történt. Reménykedhetünk hátha történik valami előbb-utóbb a múzeumi büfékkel is.

5 A szél... – Alkotóhét 2009
6 Mélyi József: A nagy élet Mi Vida – Menny és pokol a Műcsarnokban
12 Földes András: Kiűzetés a paradicsomból –Kulináris élvezetek és apokalipszis a leóni MUSAC-ban
14 Entz Sarolta: Charles Foster Kane, az Aranypolgár, London zárkózott Medicije, avagy a művészvilág Gordon Gekkója? – Charles Saatchi
22 Kiállításajánló
26 Fáy Miklós: Jó reggelt szimfónia
28 Kiállításajánló
32 „Jót írtál rólam, János”– Ugyanarról – különbözőképpen: a Szépművészeti Múzeum kabinetkiállítás-sorozata
34 Kiállításajánló 
36 Artanzix
38 Muladi Brigitta: Cittá aperta – Tavaszi zsongás Rómában
42 Keserű Luca Sebesség+művészet+akció – A milánói művészet harmincéves útja
46 Kiállításajánló
48 Jósvai Péter: Anton Corbijn ikonjai
50 Dékei Kriszta: Láthatatlan szálak gubanca – Tilo Schulz: Ghost Rider (Szellemlovas)
54 Rieder Gábor: Neopop – Színforradalom és a krízisfaktor
60 Kiállításajánló 
62 Kovács Ágnes: A kilencedik évtized – Maria Lassnig-retrospektív, MUMOK, Bécs
66 Festőélet Magyarországon 5. – Fajó Jánossal beszélget Hernádi Miklós
72 Kovács Zoltán: A Karátsonyi-gyűjtemény és remekművei – 1. rész
82 Dunai Andrea: Újra otthon A Szent Család – Joachim Wtewael festményének vándorlása a 20. század viharaiban
86 Gulyás Gábor: Sors és jellem – Molnos

Screenshot 2022-04-27 at 0.09.13.jpg
Sors és jellem

A géniusz erkölcsi némaságban születik. Ezt a paradoxont Derkovits kortársa, Walter Benjamin a címben megidézett nagy hatású esszéjében a tragédia fenségének nevezi. A német teoretikus szerint a sors abban mutatkozik meg, hogy az életet elítéltetésként fogjuk fel. Ha ez igaz, Derkovits életét előbb ítélték el, s csak aztán lett vétkes. A munkásszármazás, az első világháború, az illegális munkásmozgalommal való kapcsolatból levezetett proletár-predesztináció mellé Molnos Péter egy másik középpontot is kijelöl legújabb könyvében: a művész determináló jellemét.

Screenshot 2022-04-26 at 23.59.26.jpg
Fajó Jánossal beszélget Hernádi Miklós

A Bauhaus stílusban emelt műteremház fejére jobbról, balról és szemből is ránőttek az aranyáron mért, nyolcszintes lakópark-házak. Fajóék kocsibehajtóját félig elfoglalta egy idegen autó. Bent jóleső csend és hűvös nyugalom, csak János szemében van valami fojtott, igazságkereső feszültség. Kiközösített vagy kiközösítő? Megtudjuk hamarosan.

Screenshot 2022-04-26 at 23.38.01.jpg
Neopop – Színforradalom és a krízisfaktor

Négy-öt évvel ezelőtt új színek tűntek fel a budapesti galériák szürke világában. Pályakezdő fiatal festők olyan színekbe mártották az ecsetjüket, amilyeneket legutoljára a hatvanas években láthattunk. A pop-art életteli, polgárpukkasztóan vidám koloritja átköltözött a festővásznakra. Kirobbant a színforradalom, és nem csak a galériákban, hanem a nagy divatházak világában is. De hamar kiderült, hogy a tarka színpaletta nem független a pénzpiactól, az olajválságtól és a hitelkrízistől.

Screenshot 2022-04-26 at 23.07.26 -1-.jpg
Sebesség+művészet+akció

A futurizmust feldolgozó, összefoglaló tanulmányokban általános jelenség, hogy Marinetti százéves Kiáltványából – véletlenszerűen – kiragadott indulatos frázisok kerülnek a motort és autót ábrázoló dinamikus reprodukciók alá. Vagyis ez volt eddig…

Screenshot 2022-04-26 at 21.39.04.jpg
ARTANZIX

Screenshot 2022-04-26 at 21.23.09.jpg
Rogier van der Weyden és a Flémmale-i mester

Cipőt a cipőboltból. Ha a korai németalföldi festészetből szeretnénk kiállítást rendezni, nem nagyon van alkalmasabb hely ennél a világon a berlini Képtárnál.

Screenshot 2022-04-26 at 21.17.05.jpg
Szkíta aranykincsek

​Laposan, a földhöz tapadva vágtató szarvasok szélfútta faágként lobogó agancskoronával, pegazusból kicsavarodó ivókürt, aranypénzek, cserépedények és bronz kiegészítők. A szkíta kincsek a Nemzeti Múzeumba érkeztek.

Screenshot 2022-04-26 at 21.06.27.jpg
Kiállításajánló: Emlékek Kelet-Szlovákiából

​A kassai Kelet-Szlovákiai Múzeum vándorkiállítása Szombathelyre érkezett (Franciaország és Szeged után, de még Sárospatak előtt). A kassai múzeum gyűjteményéből válogatott anyag Közép-Európa 14–18. századi művészetéből kínál ízelítőt.

Screenshot 2022-04-26 at 20.55.59.jpg
Kiállításajánló: Művészház

A magyar művészettörténet nincs túlírva. Alapos kutatással a felszínre lehet hozni olyan izgalmas képződményeket, mint a Magyar Vadak, vagy most éppen a Művészház.

Screenshot 2022-04-26 at 20.48.27.jpg
Kiállításajánló: Az impresszionizmus farvizén

A Kogart átvállalta a könnyen megszervezhető népszerűsítő klasszikus kiállítások megrendezését a Nemzeti Galériától. Most a jelenleg legfelkapottabb (lásd a Monet és barátai sikerét) irányzat, az impresszionizmus került terítékre.

Screenshot 2022-04-26 at 20.29.45.jpg
Kiállításajánló: Vérité exposée – az emlékezetről

A Futurspektív fantázianévre keresztelt flamand kulturális fesztivál fő képzőművészeti eseménye az Ernst Múzeumban megrendezett kiállítás. A négy középkorú flamand kortárs művész munkáit bemutató tárlat az emlékezet kérdéskörét feszegeti jellegzetesen elvont művészeti eszközökkel.

Screenshot 2022-04-26 at 20.16.50.jpg
A szél... – Alkotóhét 2009

Évtizedes hagyomány a Műszaki Egyetem Építész Karán és a Középülettervezési Tanszéken az Alkotóhét. Ennek során a hallgatók a szokásos egyetemi keretekből egy hétig kiszakadva, külsős, meghívott mesterekkel dolgoznak együtt egy közös, de szabadon értelmezhető mottó mentén.

65f2301abcb61ce6f6b368dbeec3cfca.jpeg
SZERKESZTŐI BEKÖSZÖNŐ

​​Valami történt Magyarországon. Mintha hosszú évek panaszáradata meghallgatásra talált volna és reménysugarak kezdenék bevilágítani a kortárs művézet eddig inkább felhősnek mondható egét. Kezdjük a pénzzel.

full_000507.jpg
A kilencedik évtized – Maria Lassnig-retrospektív, MUMOK, Bécs

„A belső történések, amelyek nem láthatóak, azok az igazán érdekesek.” (Thomas Bernhard)

full_000508.jpg
A Karátsonyi-gyűjtemény és remekművei I. – Garas Klára 90. születésnapjára tisztelettel

A 19. századi magyar főúri gyűjtemények között mind gazdagságával, mind művészeti színvonalával kiemelkedett a Karátsonyi-gyűjtmény, amelyet az 1930-as években a család megromlott anyagi helyzete miatt elárvereztek. (1) A pompás képgyűjtemény egy része a nemzetközi műkereskedelembe került, más része pedig különféle hazai gyűjteményeket gazdagított tovább. A Magyarországon maradt művek hosszú évtizedek óta többnyire inkognitójukat megőrizve lappanganak, részben ismeretlenül, illetve hozzáférhetetlenül mind a nagyközönség, mind a szakkutatás számára. Írásunk apropóját az az örvendetes jelenség szolgáltatta, hogy az utóbbi években az egykori Karátsonyi-gyűjtemény több kiváló darabja is újra felbukkant. E művek kapcsán is érdemes néhány szót ejtenünk erről a saját korában méltán nagyra becsült, uralkodók érdeklődésére is számot tartó, mára azonban már jórészt a feledés homályába merült kollekcióról.