Artmagazin 32
Valami történt Magyarországon. Mintha hosszú évek panaszáradata meghallgatásra talált volna és reménysugarak kezdenék bevilágítani a kortárs művézet eddig inkább felhősnek mondható egét. Kezdjük a pénzzel. Szinte nem múlik el hét, hogy ne jelenne meg sajtóközlemény fiatal kortárs képzőművészeket támogató díj alapításáról – a teljesség igénye nélkül, de azért sorolok néhányat: a K&H Bank, az Eon, a már régóta működő Amadeus Alapítvány (és Fundamenta Lakáskassza) mellé becsatlakozó Műgyűjtők Klubja, az Esterházy Alapítvány az Uniqua Biztosítóval karöltve, majd a Műcsarnok az Avivával közösen. Aztán ott a magyar művészet külföldi reprezentációjának ügye. Valahogy az is olyan élénknek tűnik most, a Viennafairen is hat magyar stand áll, a Viltin Galérához direkt a bécsiek ragaszkodtak. Bázelben a Listén még soha nem volt magyar kiállító, most oda is beválogatták a Kistermet. Végül nézzük a hangulatot. Az, hogy a két fő kortárs intézménynek (Műcsarnok, Ludwig) fiatal igazgatója van, azzal az örvendetes következménnyel járt, hogy a nagy kiállítások megnyitói dj-partikba torkollnak, jóleső bizonyítékát adva a múzeumok funkciómódosulásának. Persze lehet, hogy mindez maga a danse macabre, ami megelőzi a már régóta jósolt nemzethalált, illetve az öntörvényű magyar kortárs művészet trendkövetésbe fordulását, vagy válság miatti kimúlását. Azért létezhet egy olyan magyarázat is, hogy itthon általában furcsán, a nemzetközi folyamatoknak ellentmondóan működnek a dolgok, ennek néha megvan a jó oldala is - lásd fent. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy főmunkatársunk szerint a múzeumi állófogadások büfékínálatában is áttörés történt. Reménykedhetünk hátha történik valami előbb-utóbb a múzeumi büfékkel is.
5 A szél... – Alkotóhét 2009
6 Mélyi József: A nagy élet Mi Vida – Menny és pokol a Műcsarnokban
12 Földes András: Kiűzetés a paradicsomból –Kulináris élvezetek és apokalipszis a leóni MUSAC-ban
14 Entz Sarolta: Charles Foster Kane, az Aranypolgár, London zárkózott Medicije, avagy a művészvilág Gordon Gekkója? – Charles Saatchi
22 Kiállításajánló
26 Fáy Miklós: Jó reggelt szimfónia
28 Kiállításajánló
32 „Jót írtál rólam, János”– Ugyanarról – különbözőképpen: a Szépművészeti Múzeum kabinetkiállítás-sorozata
34 Kiállításajánló
36 Artanzix
38 Muladi Brigitta: Cittá aperta – Tavaszi zsongás Rómában
42 Keserű Luca Sebesség+művészet+akció – A milánói művészet harmincéves útja
46 Kiállításajánló
48 Jósvai Péter: Anton Corbijn ikonjai
50 Dékei Kriszta: Láthatatlan szálak gubanca – Tilo Schulz: Ghost Rider (Szellemlovas)
54 Rieder Gábor: Neopop – Színforradalom és a krízisfaktor
60 Kiállításajánló
62 Kovács Ágnes: A kilencedik évtized – Maria Lassnig-retrospektív, MUMOK, Bécs
66 Festőélet Magyarországon 5. – Fajó Jánossal beszélget Hernádi Miklós
72 Kovács Zoltán: A Karátsonyi-gyűjtemény és remekművei – 1. rész
82 Dunai Andrea: Újra otthon A Szent Család – Joachim Wtewael festményének vándorlása a 20. század viharaiban
86 Gulyás Gábor: Sors és jellem – Molnos
Sors és jellem
A géniusz erkölcsi némaságban születik. Ezt a paradoxont Derkovits kortársa, Walter Benjamin a címben megidézett nagy hatású esszéjében a tragédia fenségének nevezi. A német teoretikus szerint a sors abban mutatkozik meg, hogy az életet elítéltetésként fogjuk fel. Ha ez igaz, Derkovits életét előbb ítélték el, s csak aztán lett vétkes. A munkásszármazás, az első világháború, az illegális munkásmozgalommal való kapcsolatból levezetett proletár-predesztináció mellé Molnos Péter egy másik középpontot is kijelöl legújabb könyvében: a művész determináló jellemét.
Fajó Jánossal beszélget Hernádi Miklós
A Bauhaus stílusban emelt műteremház fejére jobbról, balról és szemből is ránőttek az aranyáron mért, nyolcszintes lakópark-házak. Fajóék kocsibehajtóját félig elfoglalta egy idegen autó. Bent jóleső csend és hűvös nyugalom, csak János szemében van valami fojtott, igazságkereső feszültség. Kiközösített vagy kiközösítő? Megtudjuk hamarosan.
Neopop – Színforradalom és a krízisfaktor
Négy-öt évvel ezelőtt új színek tűntek fel a budapesti galériák szürke világában. Pályakezdő fiatal festők olyan színekbe mártották az ecsetjüket, amilyeneket legutoljára a hatvanas években láthattunk. A pop-art életteli, polgárpukkasztóan vidám koloritja átköltözött a festővásznakra. Kirobbant a színforradalom, és nem csak a galériákban, hanem a nagy divatházak világában is. De hamar kiderült, hogy a tarka színpaletta nem független a pénzpiactól, az olajválságtól és a hitelkrízistől.
Sebesség+művészet+akció
A futurizmust feldolgozó, összefoglaló tanulmányokban általános jelenség, hogy Marinetti százéves Kiáltványából – véletlenszerűen – kiragadott indulatos frázisok kerülnek a motort és autót ábrázoló dinamikus reprodukciók alá. Vagyis ez volt eddig…
Rogier van der Weyden és a Flémmale-i mester
Cipőt a cipőboltból. Ha a korai németalföldi festészetből szeretnénk kiállítást rendezni, nem nagyon van alkalmasabb hely ennél a világon a berlini Képtárnál.
Szkíta aranykincsek
Laposan, a földhöz tapadva vágtató szarvasok szélfútta faágként lobogó agancskoronával, pegazusból kicsavarodó ivókürt, aranypénzek, cserépedények és bronz kiegészítők. A szkíta kincsek a Nemzeti Múzeumba érkeztek.
Kiállításajánló: Emlékek Kelet-Szlovákiából
A kassai Kelet-Szlovákiai Múzeum vándorkiállítása Szombathelyre érkezett (Franciaország és Szeged után, de még Sárospatak előtt). A kassai múzeum gyűjteményéből válogatott anyag Közép-Európa 14–18. századi művészetéből kínál ízelítőt.
Kiállításajánló: Művészház
A magyar művészettörténet nincs túlírva. Alapos kutatással a felszínre lehet hozni olyan izgalmas képződményeket, mint a Magyar Vadak, vagy most éppen a Művészház.
Kiállításajánló: Az impresszionizmus farvizén
A Kogart átvállalta a könnyen megszervezhető népszerűsítő klasszikus kiállítások megrendezését a Nemzeti Galériától. Most a jelenleg legfelkapottabb (lásd a Monet és barátai sikerét) irányzat, az impresszionizmus került terítékre.
Kiállításajánló: Vérité exposée – az emlékezetről
A Futurspektív fantázianévre keresztelt flamand kulturális fesztivál fő képzőművészeti eseménye az Ernst Múzeumban megrendezett kiállítás. A négy középkorú flamand kortárs művész munkáit bemutató tárlat az emlékezet kérdéskörét feszegeti jellegzetesen elvont művészeti eszközökkel.
A szél... – Alkotóhét 2009
Évtizedes hagyomány a Műszaki Egyetem Építész Karán és a Középülettervezési Tanszéken az Alkotóhét. Ennek során a hallgatók a szokásos egyetemi keretekből egy hétig kiszakadva, külsős, meghívott mesterekkel dolgoznak együtt egy közös, de szabadon értelmezhető mottó mentén.
SZERKESZTŐI BEKÖSZÖNŐ
Valami történt Magyarországon. Mintha hosszú évek panaszáradata meghallgatásra talált volna és reménysugarak kezdenék bevilágítani a kortárs művézet eddig inkább felhősnek mondható egét. Kezdjük a pénzzel.
A kilencedik évtized – Maria Lassnig-retrospektív, MUMOK, Bécs
„A belső történések, amelyek nem láthatóak, azok az igazán érdekesek.” (Thomas Bernhard)
A Karátsonyi-gyűjtemény és remekművei I. – Garas Klára 90. születésnapjára tisztelettel
A 19. századi magyar főúri gyűjtemények között mind gazdagságával, mind művészeti színvonalával kiemelkedett a Karátsonyi-gyűjtmény, amelyet az 1930-as években a család megromlott anyagi helyzete miatt elárvereztek. (1) A pompás képgyűjtemény egy része a nemzetközi műkereskedelembe került, más része pedig különféle hazai gyűjteményeket gazdagított tovább. A Magyarországon maradt művek hosszú évtizedek óta többnyire inkognitójukat megőrizve lappanganak, részben ismeretlenül, illetve hozzáférhetetlenül mind a nagyközönség, mind a szakkutatás számára. Írásunk apropóját az az örvendetes jelenség szolgáltatta, hogy az utóbbi években az egykori Karátsonyi-gyűjtemény több kiváló darabja is újra felbukkant. E művek kapcsán is érdemes néhány szót ejtenünk erről a saját korában méltán nagyra becsült, uralkodók érdeklődésére is számot tartó, mára azonban már jórészt a feledés homályába merült kollekcióról.