Artmagazin 36
Minden kedves Olvasónak kellemes ünnepeket és boldog új évet kíván az Artmagazin!
TARTALOMJEGYZÉK
5 REFLEX – Opus Mirabile-díj, Summa Artium-díj
6 Fairy Tales I.: Topor Tünde: FANTOMFÁJÁS – Budapest Artfair
10 Fairy Tales II.: Winkler Nóra : A VISITORS PROGRAM
Rieder Gábor: EMERGING ARTISTS
16 ARTANZIX
18 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
20 P. Szűcs Julianna: A FÁKTÓL NEM LÁTSZÓ ERDŐ
27 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
28 Fáy Miklós: BOGÁNCS A SAROKBAN
30 Tátrai Júlia: ÉJJELI ŐRJÁRAT – új megvilágításban
34 Vécsey Axel: A KÉPSÍKBÓL KINYÚLÓ KÉZ
– Botticellitől Tizianóig: Az itáliai festészet két évszázadának remekművei
40 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
44 Radványi Orsolya: A NAPKIRÁLY ÚJRA VERSAILLES-BA KÖLTÖZÖTT
52 PARIS PHOTO
– Szmolka Zoltán képriportja
55 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
56 Dékei Kriszta EGY KÁDÁR-KORI SZIGET – Más hangok, más szobák – rekonstrukciós kísérlet(ek)
60 Entz Sarolta Réka: CSÖRGŐ ATTILA – az arkhimédészi pont meg a formateremtés
64 Vékony Délia: GENDER CHECK – NOW OR NEVER – Bécs
68 Földes András: CHINTAN UPADHYAY: „ÚGY DOLGOZOM, MINT EGY DJ”
72 Fenyvesi Áron: TE MEGENNÉD GOYÁT? – (avagy barangolások a tetvek mezején) Kis Róka Csaba műveiről
76 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
78 Festőélet Magyarországon 9. – Kováts Alberttel beszélget Hernádi Miklós
82 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
83 MNG BULVÁR
84 GUTENBERG-GALAXIS
Kiállításajánló: Un Chandelier Maria Theresa
A hazai feminista művészet elkötelezett propagátora és nemzetközi hírű művelője, Drozdik Orshi (Orsolya) a Kiscelli Múzeum romtemplomában állít ki.
A reneszánsz
A reneszánszról új könyvet írni, ilyen címen, meglehetősen merész vállalásnak tűnik a piacon fellelhető megannyi színes album, monográfia vagy éppen tudományos korszakbemutatás mellett.
Absztrakt művészet
A Taschen új minikötetében Gerhard Richter műtermének egykori titkára, Dietmar Elger kalauzolja az olvasót az absztrakt festészet birodalmában.
Mit üzen a kép?
Szűk kétszáz oldalon megtanítani a laikus olvasót, hogy hogyan kell dekódolni a képeket, az angol vidéki lófestményektől Anselm Kiefer applikált vásznáig?
MNG bulvár
Recycling buli volt a királyi palotában, amelynek Suta Csilla restaurátor volt a főszereplője.
Kiállításajánló: Kassai modernek
A szlovák művészettörténészek egyik fontos fogalma a két világháború közötti időszakot jelölő „kassai modern” vagy „kassai avantgárd”. A hazai közönségnek és a szakmának viszont semmit sem mondanak ezek a címkék – ezen változtat most a szentendrei MűvészetMalom ambiciózus kiállítása.
Kiállításajánló: Csontó Lajos
A kortárs konceptuális fotózás egyik legeredetibb, szűkszavú képviselője, Csontó Lajos a Raiffeisen Galériában állít ki.
A török Európában
Csak a mi János vitézünkben utálja egymást török és francia, a történelemben és a mai politikában inkább szövetségesek. Törökország csatlakozása az Európai Unióhoz régóta napirenden tartott kérdés, aminek eldöntésében Franciaország a 2009-es török évaddal segített.
Riválisok
A Louvre biztosra ment: összeszedte – egy mondvacsinált tematika mentén – a legnagyobb velencei festőket, Tizianót, Veronesét és Tintorettót. Ilyen csatársorral, ezen a pályán nem lehet veszíteni.
Kiállításajánló: I. Esterházy Művészeti Díj – „sponsored by UNIQA”
Pár száz évnyi kihagyás után az Esterházy család ismét beszállt a kortárs művészeti mecenatúrába.
Kiállításajánló: Alapvető tapasztalatok
Az októberben kitüntetett Hegyi Lóránd nem nyugszik, a különböző nemzetközi projektek és múzeumok vezetése mellett most egy újabb kiállítással rukkolt elő.
A milicista halála (avagy a mestermű, mely felfedte az igazságot)
Peter Greenaway filmes látásmódja mindig is vizualitás-központú volt. Ha filmjeire gondolunk, inkább képeket, mint bizonyos jeleneteket tudunk felidézni. Hiszen a kompozíció minden tényezőjének gondosan alávetve olyan mozgókép születik filmjeiben, amely természete szerint inkább állóképhez hasonlít, vagyis művészi hatású „felvétel”. A szigorúbb, klasszikus kompozíciós sémák használata vagy az előképek alkalmazása a képzőművész Greenaway filmjeit egyértelműen a festészethez kapcsolják.
Paris Photo
Bár a fénykép iránti vásárlókedv felélénkülésével sorra születnek a fotóvásárok szerte a világon, a műfaj koronázatlan királya még mindig a Paris Photo. Idén november 18–20. között tizenharmadjára gyűltek össze a 19. századi, a modern és a kortárs fotográfia a francia fővárosban. A szervezők savanyú összesítése szerint a standokon mérsékelt forgalom zajlott, de a látogatók száma (40 ezer) rekordot döntött. A részt vevő 102 kiállító – galériák és kiadók – 23 országot képviselt.