Artmagazin
full_003916.jpg

Artmagazin 40

Előző számunk nagy vihart kavart Robert Capa szerelmeseinek körében, a hullámok átcsaptak a mostani számba is, vaskosra duzzasztva a Reflex-rovatot. A cél persze nem a bálványdöntés és nem is a zseniális magyar fotós-legenda sárbatiprása volt, hanem a hamis mítoszok felfejtése, sőt, még inkább a mítoszképződés folyamatának megértése. Ez pedig bizony azzal jár, hogy egy-egy ügyes kalandorról kiderül, hogy nem volt gáncstalan gavallér, pusztán zseniális fotós, aki halott szerelmének, Gerda Tarónak felvételeit is reciklikálta életművébe. Újabb kiállításkritikánk után mindenki eldöntheti, miért: féltékenységből, önzésből, figyelmességből vagy értékmentésből. A művészettörténet felől nézve mi számít kegyeletsértőnek és mi kegyeletőrőznek? Hasonló, de még kényesebb kérdés a Herzog-ügy. Az örökösök ismét pert indítottak a Magyar Állam és a hazai közgyűjtemények ellen. A fordulat nem meglepő, éppen másfél évvel ezelőtt (Artmagazin 2009/1. 12–20. o.) mondta el lapunknak a nemzetközi restitúciós ipar legmagasabb köreiben forgolódó Konsztantyin Akinsa, hogy a Belvedere elvesztett Klimt-festményei olyan precedenst jelentenek az amerikai jogi praxisban, amit hasonló keresetek cunamija fog követni. A hullám már meg is érkezett, a Herzog-örökösök szintén az idegen állam immunitása alóli kivételekkel akarnak kikényszeríteni világhírű remekműveket a Szépművészeti Múzeumból. Friss példaként a Kasseli Állami Múzeum szolgál, amely visszaszolgáltatta Georg Pencz reneszánsz portréját Herzogék leszármazottainak. A Herzog-örökösök sajtóközleménye a jó példa követésére buzdította a magyar államot is, nem nagyon törődve a történeti apróságokkal. Pedig a restitúció már rég nem fekete-fehér játszma. A leszármazottak se sokáig örültek a Pencz-portrénak, hanem egyből piacra dobták, hatalmasat kaszálva. Nyugat-Európából (pláne az Egyesült Államokból) könnyű dirigálni, hiszen 20. század előtti jóvátétel nincs, így nekik csak egy totalitárius rendszer utáni múzeumi csontvázakat kell eltakarítaniuk. Nálunk viszont egymás sarkát taposták a barna és a vörös műtárgykommandók, a műkincsek „árjásítása” még így sem ment automatikusan, a későbbi államosításuk annál inkább, ráadásul az oroszok még mindig hadizsákmányként ülnek egy jelentős műkincs-adagon. Nehéz per elé nézünk...



TARTALOMJEGYZÉK

 

5 REFLEX

Capa „leleplezése” re: Mórocz Csaba: Robert Capa a színpadon – A fotográfia diadala Artmagazin 39 2010/3 42-49.o. | Válasz Jósvai Péternek

8 Adél Thüroff: MÍG A HALÁL EL NEM VÁLASZT – Gerda Taro (1910–1937)

14 ARTANZIX

16 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ

18 21.SZÁZADI SZOBROT PÉCSNEK – A hiány emlékműve – Csákány István: Marcel Breuer emlékszoba

20 Duna-parti szobrok 3. Mélyi József: A JÖVŐ ALULNÉZETE – Gőbölyös Luca fotóival

26 Földes András: LÁTHATATLAN JÁTSZMA A BUDAI VÁR FELÚJÍTÁSÁÉRT

34 Dékei Krisztina: „A MEGHALÁS ANYAGILAG MEGMENTETT” – Birkás Ákos festő

38 Teleki András: BELFASTI FALKÉPEK – Terrorizmus és street art

44 Veszprémi Sára: I AM BARNIE – Urbán Betyár

48 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ

50 Fáy Miklós: MADÁRPISZOK A SZÜRKE DUNÁN

52 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ

54 Rieder Gábor: RENESZÁNSZ KI KICSODA MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL – Rieder Gábor interjúja Tátrai Vilmossal, a Régi Képtár főmuzeológusával

62 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ

66 Topor Tünde: RESTITÚCIÓ és AUKCIÓS REKORD

70 Németh István: Nemes Marcell ➔ Herzog-gyűjtemény 70 ➔ Szépművészeti Múzeum, Budapest ➔ ?

72 Németh István: WANTED: Nemes Marcell személyére, illetve egykori műgyűjteményére vonatkozó adatok, dokumentumok, információk

78 KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ

80 Műkereskedő Portrék 4. Martos Gábor: „MOST IS AZT MONDOM: A VIDÉKI NAGYVÁROSOKAT NEM LETT VOLNA SZABAD FELADNI.” – Fertőszögi Béláné, a BÁV Kortárs Galériájának, majd Aukciós Irodájának volt vezetője

86 Zombori Mónika: A MŰVÉSZET és AZ IPAR TALÁLKOZÁSA A CSŐHENGERÍTŐ CSARNOKBAN

88 Festőélet Magyarországon 10. ŐSI LÁSZLÓVAL BESZÉLGET HERNÁDI MIKLÓS

92 GUTENBERG-GALAXIS

40_gutenberg6.jpeg
Fény és forma

Talán nem túlzás azt állítani, hogy egy gőzgyűjtő tartály belsejétől ritkán várjuk el, hogy szép legyen. Ennek ellenére a Fény és Forma kiállítás 2010-ben másodszor, némileg átdolgozott formában megjelent kétnyelvű katalógusának kemény fedeles címlapján látható példány (egészen pontosan a Kelenföldi Erőműé) egész egyszerűen gyönyörű, élő bizonyítékaként annak, hogy egy szép épületfotó könnyedén felveszi a versenyt bármely művészfotóval, sőt!

40_gutenberg5.jpeg
Új szobrászlexikon

Ugyan nem hazánkban esett meg, de egészen friss a hír, hogy fényes nappal elloptak egy kiállított Dalí-szobrot Belgiumban. Bár sejtjük, hogy ennek az akciónak nem az volt a célja, hogy végül ócskavasként értékesítsék az alkotást, a hír mégiscsak bizarr, főként, ha számba vesszük a körülményeket. Persze ennél cifrább történetek is megesnek a kiállított, köztéri vagy aktualitását vesztett szobrok háza táján, és nem is kell ilyen messzire mennünk értük.

barabas-magyar-mesterek-500x500.jpeg
Barabás Miklós

A kép közepén egy fehér ruhába öltözött fiatal nő ül a lován, a ló mellett minden bizonnyal a nő férje áll, miközben az állatot talán az após vagy a nagyapa vezeti kötőféken. A háttérben gyerekek és hegyek. Barabás Miklós kétségkívül legismertebb népi életképe ez, a Vásárra induló román család, amelyet 1845-ben, vagyis már a kiállítás évében megvásárolt a Magyar Nemzeti Múzeum, azóta pedig számos kiadvány közölte illusztrációként, így a szélesebb publikum is alaposan ismeri.

40_gutenberg3.jpeg
Klikk!

Egy több mint 600 oldalas könyvmonstrummal állt elő a Vince Kiadó. A Londonban készült eredeti kiadvány a stockfotó-ügynökségként ismert Getty Images fotóira épült. (Alapítója, Mark Getty a múzeumépítő-olajmilliárdos család fia.)

40_gutenberg2.jpeg
Szinyei Merse

„Tehetségem nem nagy, színérzékem jó, technikám egyszerű, routinról, bravourról szó sincs – ezt jól tudom. Magam sem tartom képeimet mesterműveknek, ezek csak útmutatók” – ezekkel a keserűen önkritikus szavakkal kezdődik Bernáth Mária Szinyei Merse Pálról szóló népszerűsítő albuma.

40_gutenberg1.jpeg
Barokk mennyország

Bár több száz éves épített környezetünkben a barokk a messzemenőkig felülreprezentált, félelmetesen hiányosak róla való ismereteink.

40_kiallitasajanlo23.jpg
Kiállításajánló: Német egység a Balatonnál

Először Magyarországon, a Balatonnál, a történések színterén, évtizedekkel az események után ismét összeölelkeznek az Osik és a Wesik. Különös módon a német történelem egy nem elhanyagolható része Németországon kívül játszódott le.

40_kiallitasajanlo15.jpg
Nemes Marcell ➔ Herzog-gyűjtemény ➔ Szépművészeti Múzeum, Budapest ➔ ?

Érdemes tudni, hogy a Herzog család által a magyar államtól visszakövetelt műtárgyak listáján egész sor olyan régi festmény szerepel, melyek annak idején közvetve vagy közvetlenül Nemes Marcelltől kerültek Herzog Mór Lipót gyűjteményébe.

40_kiallitasajanlo11.jpg
Bronzino

Báj, kellem, manír. A klasszikus remekműveket népszerűsítő, közönségbarát kiállításairól ismert Palazzo Strozzi a delejes erejű Bronzino festményeivel kedveskedik Firenze őszi turistáinak.

40_kiallitasajanlo9.jpg
Kiállításajánló: Fényjátékosok – Kepes és Malina

A Ludwig Múzeum a Bauhaus-eszmeiség egyik legnagyobb hatású, magyar származású világsztárját vette elő, a fényművész Kepes Györgyöt.

40_kiallitasajanlo8.jpg
Kiállításajánló: Félicien Rops

A belga szimbolizmus nagy alakja, Félicien Rops mutatkozik be Budapesten.

40_kiallitasajanlo7.jpg
Kiállításajánló: Káldi Katalin

Az ecset keresztirányú mozgását őrző, egyenszürke mezőben szinte plasztikusan kidudorodó csapágygolyók, tollpihék vagy éppen a harmadik dimenziót kapirgáló dobókockák – Káldi Katalin legújabb képeit állítja ki a fennállásának 10. évfordulóját ünneplő Raiffeisen Galéria.

40_kiallitasajanlo4.jpg
Kees van Dongen

Kees van Dongen Hollandia legújabb műkereskedelmi csillaga: a kellemesen modern, csábos életművész képei remekül szerepelnek az aukciókon.

40_kiallitasajanlo1.jpg
BorderLINE

Az idei Velencei Építészeti Biennále főkurátora, Kazuyo Sejima vezérgondolata irányt mutathatott az egyes nemzeteket képviselő kurátoroknak is.

40_anzix6.jpg
Artanzix / 40