Artmagazin
full_003904.jpg

Artmagazin 52

4
kert anzix 

8
Mélyi József: Mi történik? – Vázlatok egy Documenta-beszámolóhoz 

12
Mélyi József: A varroda és a szellemek – Beszélgetés Csákány Istvánnal Ghost Keeping című művéről 

16
Szikra Renáta: documenta zöldben 

20
Szikra Renáta: Egy amerikai kispesten – Műveljétek kertjeiteket! 

24
Földes András: gerillák az amerikai pavilonban 

26
Fáy Miklós: salzburger underground 

28
Horváth Olivér: A nagy paradoxon hősei – Látogatóban a Verbeke Foundation műtárgy-telepén 

32
Horányi Ildikó: beszél majd az utókor... – A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum képzőművészeti gyűjteményei 

38
Sághy Marianne: keleti kérdés – Az arany Bizánc és a Kelet 

42
Topor Tünde: róma a barátunk 

52
Winkler Nóra: de füle, de tarka – óvoda, művésztelep, jótékonysági aukció és házi sütemény Fülén 

54
Kiss László: gyerekjáték 

58
Kemény Gyula: maár gyula, hol van? 

62
Mucsi Emese: a rózsaszín több mint ötven árnyalata 

66
Zombori Mónika: az első könyv az első magyarországi happeningről 

71
gutenberg-galaxi

Screenshot 2022-04-12 at 10.37.48.jpg
Szerkesztői beköszönő

full_004400.jpg
Az első könyv az első magyarországi happeningről

Lángoló babakocsi, félig földbe ásott író a kertben, hideg paprikás krumpli, falra szögelt tányérok, szappannal bekent alkotmány, gyújtogató közönség a pincében és az ezekről szóló állambiztonsági iratok. Hőskor és Kádár­kor, éden és pokol, kert és pince: szimbolikus események a Hegyalja úton. Közeleg az idő, amikor ezt az ebédet hatalmas albumok fogják feldolgozni.

full_003271.jpg
Egy újabb előítélet nyomában

2011-ben jelent meg az Animus kiadónál amerikai-svéd szerzőpárostól – így kicsit a Skandináv krimik sorozat farvizén – az Üdvözlet a gyilkostól című könyv. Szerintem a krimimániások már rég megvették, így nem okoz nagy károkat ha fény derül a könyvbeli rejtélyre: egy fiatal, szuper megjelenésű, amerikai testvérpár miért követ el gyilkosságokat, miért öldös szintén jól kinéző, gazdag fiatal párokat Európa különböző városaiban, furcsa testhelyzetbe rendezve aztán a hullákat.

full_003269.jpg
Maár Gyula, hol van?

A Hold másik oldala, avagy most talán képet kaphatunk arról, mivel tölti az idejét egy filmrendező, amikor nem forgat. Hová kerültek a színek Maár Gyula filmjeiből? Az eddig titkos életmű kiállítása és elemzése az Artmagazin 2012-es, 52. számából.

full_003268.jpg
Gyerekjáték

A korszellem mindent áthat, nemcsak a felnőttek életét határozza meg a történelem, a gyerekszobák kialakítása, a polcokon sorakozó játékok – ha egyáltalán van gyerekszoba és polc – is lehetnek kutatás tárgyai. Lehet őket gyűjteni, és lehet belőlük világra szóló kiállítást is rendezni, legalábbis az Óperenciás-tengeren túl.

full_003267.jpg
Róma a barátunk – Körkérdés

Körkérdésünk római ösztöndíjas művészeket (akik bizonyos felfogás szerint most már a római Magyar Akadémia tagjának számítanak) szólaltat meg arról, mit jelentett nekik róma, mire volt jó az ösztöndíj, mik voltak a tapasztalataik.

full_003266.jpg
Róma a barátunk

full_003265.jpg
Keleti kérdés

Globalizmus és bevándorlás, hagyomány és multikulturalizmus, gazdagság és válság, hit és eretnekség, keresztények és muzulmánok, tolerancia és xenofóbia, integráció és kirekesztés: ez nem a mai sajtó, hanem 2012 legszebb, legizgalmasabb és legidőszerűbb kiállítása, Az Arany Bizánc és a Kelet című schallaburgi megamustra.

full_003264.jpg
Beszél majd az utókor...

A Tabánban, Semmelweis Ignác szülőháza most éppen olyan, mintha egy szív kamráiban és pitvaraiban mászkálnánk kis baktériumként, minthogy a benne található Orvostörténeti Múzeum időszaki kiállítása a kardiológiával foglalkozik. Állandó anyaguk nem kevésbé érdekes, az itt őrzött képeken jó esetben tekintélyes orvosokat, rossz esetben szörnyű testi rendellenességeket, járványokat nézegethetünk. Vagy például azt a Szent Rókus­ábrázolást (következő oldal), aminek köszönhetően rádöbbenhetünk: dr. Bubó neve nem is annyira aranyos. Gyűjteménytörténet érdekes adalékokkal.

full_003263.jpg
A nagy paradoxon hősei

Kora reggel kimászom a sátorból. Élvezem, ahogy a műfű simogatja a talpam, a műgyanta tábortűz békésen vöröslik. Végignézek a tájon, majd nekiindulok a kemping­torony harmadik emeletéről, hogy bejárjam a Verbeke Foundationt.

full_003262.jpg
Salzburger Underground

Ha e számunk minden cikke tele volt eddig növénnyel, mint az édenkert, hát ebben a bodzán és a mentán kívül nem lesz egy se. Csak elszáradt virág, kóró, csupasz föld, még egy nyomorult aszfodélosz se. Üdv az alvilágban, ahol semmi sem organikus, semminek sincs teste – bár az egyik léleknek mintha lenne.

full_003261.jpg
13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás

„A válságnak van pozitív hozadéka is.” A gazdasági értékelésekben előkerülő, szomorkás megjegyzést önmagunk megnyugtatására szolgáló frázisnak gondoltam, amíg nem szembesültem a Velencei építészeti Biennále amerikai pavilonjával.

full_003260.jpg
Egy amerikai Kispesten

Életemben nem találkoztam még olyan konyhakerttel, amelynek az övéihez hasonlóan impozáns fotódokumentációja lenne, ami ráadásul a világ legnagyobb kiállítótereiben turnézik a Tate­től a MoMA-­n át a Velencei Építészeti Biennáléig. Ha meggondoljuk, a francia barokk kastélyok festőien komponált zöldségágyásai óta ritkán vetődött fel, hogy művészi szándék vezérelné egy vetemény létrehozóját, pedig nálunk, a Wekerlén is rejtőzik egy vetemény­műalkotás.

full_003259.jpg
Documenta zöldben

Fakönyvtár, oszlopkert, termőföld rudak, vetőmagminták, lepkenevelde, virágzó szemétdomb, direkt a parkba hordott építési törmelék. If you celebrate it, it’s art, if you don’t, it isn’t.* * Ha úgy tálalod művészet, ha nem, nem az (John Cage)

Screenshot 2021-03-24 at 13.21.40.jpg
A varroda és a szellemek

Csákány István 1978-ban született Sepsiszentgyörgyön, 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A Trafó Galériában 2009-ben a Vákuumzaj kiállításon mutatta be A holnap dolgozója című betonszobrát – ennek alapján hívta meg az idei Documentára a rendezvény kurátora, Carolyn Christov-Bakargiev. Csákány 2010-ben az AVIVA-díj jelöltje volt, és ugyanebben az évben készítette el a Ludwig Múzeum A képzelet tudománya kiállítására Bernsteinzimmer című installációját, egy 1:1 arányú sufnit, amelynek minden elemét fából faragta ki. Ezért a művéért AICA-díjat kapott. Legjelentősebb köztéri alkotása a Zsolnán felállított Emlékmű az emlékműnek szobor, egy lámpaoszlop tetején elhelyezett önportré; a figura feje fölé napelemet tart, így világítja meg magát. 2010-ben a Breuer Pécsett/oda-vissza meghívásos köztéri pályázaton a Breuer Marcell-emlékszoba című alkotásával nyert – a mű egyelőre nem valósult meg.