Artmagazin
full_004596.jpg

Artmagazin 84

Kedves Olvasóinknak ezúton is boldog, sikeres és vidám 2016-ot kívánunk!

Tartalom:

  6   ARTANZIX 
  8   Birkás Ákos: ÖRÖMZENE, MACSKAZENE
      – Egy festő jegyzetei a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti
      Múzeum pop art kiállítása kapcsán
16  Horányi Attila: ÜRESSÉG – Xu Zhen Grazban
18  Egger Zsófia: MESEBOLT – Kaeszné Lukáts Kató csomagolásai
      a bécsi Altmann & Kühne csokoládéüzlet számára
26  Szikra Renáta: A PÁRIZSI NŐ – Vigée Le Brun
28  Vécsey Alex: FESTETICS LÁSZLÓ, A MAGYAR HERKULES
      – Johann Jakob Stunder festményén
34  Fehér Ildikó: LIBER VERITATIS – Markó András vázlatkönyve.
      Firenze elfeledett Markói II. rész
38  SZUBJEKTÍV KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
40 Sípos László: KLIMT / SCHIELE / KOKOSCHKA ÉS A NŐK
     – Kiállítás a bécsi Belvederében
44  Kiállításajánló: ELVARÁZSOLT KASTÉLY
      Olafur Eliasson "barokk" kiállítása a bécsi Winterpalais-ban
46  Simon Bettina: ÉGBE EMELT UTCÁK, AVAGY A JÓLÉTI
      ÁLOM VÉGE  – Balfron Tower – Ernő Goldfinger
      brutalista utópiája
52  Boros Géza: HUNGÁRIA A LIDÓN 
54  Zombori Mónika: STÚDIÓ KIÁLLÍTÁSOK A KORABELI DOKUMENTUMOK
      TÜKRÉBEN – 3. rész: A nyolcvanas évek
 

 

Screenshot 2022-02-28 at 20.24.32.jpg
Stúdió kiállítások a korabeli dokumentumok tükrében

Páros évben budapesti, páratlanban vidéki helyszín, konkurens macskakiállítás, irritáló művek, építkezési terület, lakályos lövészárok, új szenzibilitás, siralomház, elmegyógyintézet, artikulálatlan őskiáltás. Fokozatos függetlenedés a felettes szervtől, végül a verebek kiszabadítása.

full_004912.jpg
Hungária a lidón

„Mi, nem olaszok, leginkább azért zarándokolunk Itáliába, hogy megtaláljuk ott azt, ami nálunk nincs, a múltnak emlékeit” – írta Elek Artúr 1913-ban.1 Különösen izgalmas a találkozás, amikor nem egyszerűen csak egy szokásos helyi nevezetességre, hanem olyan helyre bukkanunk, amelyhez a múltban nekünk is közünk volt. Például, mert ott járt Ady Endre.

full_004908.jpg
Nagyon szubjektív, karácsonyi kiállításajánló

full_004901.jpg
Artanzix / 84

full_004911.jpg
Égbe emelt utcák, avagy a jóléti álom vége

Önkormányzati bérlakások beton lakótoronyban valahol London külvárosában. Csakhogy ami ötven évvel ezelőtt a város szélének számított, ma már a közepe. És ami valaha lélektelen óriáskaszárnyának tűnt a többség szemében, mára műemléki védettséget élvez, mint a modernista építészet különleges példája, esetleg művészeti megnyilvánulások kultikus színhelye. De mi egy épület? Csak a betonváz, vagy életmódfelhő, a benne lakók épületgenerálta közössége is? És mi köze mindennek a 007-es ügynökhöz?

full_004910.jpg
Elvarázsolt kastély

Bécs karácsonykor nagyon barokk.

full_004906.jpg
Festetics László, a magyar Herkules

A legendás Georgikon-alapító, Festetics György erkölcsi leckével ajándékozta meg fiát huszadik születésnapjára. És hogy ne csak szó legyen, mely elszáll, az atyai intelmet egy allegorikus festmény formájában adta át. A lecke végül mégis falra hányt borsónak bizonyult, ám a kép a felvilágosodás kori magyarországi művészet egyik legszebb alkotása lett.

full_004905.jpg
A párizsi nő

A festőnők karrierje mindig izgalmas téma, különösen, ha egy elegáns párizsi hölgyről van szó, aki a francia történelem legizgalmasabb és legviharosabb időszakában ért karrierje csúcsára, mint Marie Antoinette udvari portréfestője.

full_004903.jpg
Üresség

Tulajdonképpen dermesztő a látvány. Balra hatalmas monitorok egymás mögött, öt összesen, rajtuk ugyanaz a rövid videó fut: elképesztően intenzív neonszínekben pompázó massza kavarog, akárha fagylaltot látnánk egy látványcukrászdában vagy tortadíszítést alig fél méterről. Mindezt bevásárlóközpontokból ismerős háttérzene kíséri. Jobbra egy bolt, pénztárral, pénztárossal, bevásárlókosárral, polcokkal és temérdek áruval, kínai feliratú Coca-Colától Tobleronén át különféle kekszekig, testápolóktól gyógyitalokig. Középen különös hot dogok sorakoznak két sorban: az átlagosnál háromszor nagyobbak, és a virslik mindkét vége egyegy bajszos-szakállas, hosszú hajú üvöltő fejben végződik, szem és orr nélkül. De miért üvölt? És mit? És miért a rosszullétig ínycsiklandozó kavargó massza a monitorokon? Egyáltalán miből van? És mit keres egy mini szupermarket a grazi Kunsthaus második emeletén?

full_004907.jpg
Liber Veritatis

A kisebbik Markó fiú vázlatkönyvét, a 17. századi nagy francia tájképfestő, Claude Lorrain azonos című grafikai sorozatára utalva, Liber Veritatis néven publikálták Olaszországban, de a mai napig feldolgozatlan maradt a magyar szakirodalomban. Pedig az oeuvre hiányzó tételeire is fényt deríthet, hiszen Markó András rajzgyűjteménye egyben pontos műtárgyjegyzék is volt, vázlatai hátoldalán a későbbi olajfestmények tulajdonosait névvel és címmel tüntette fel, amely akár a lappangó képek utáni nyomozásban is segítséget jelenthet.

full_004909.jpg
Klimt/Schiele/Kokoschka és a nők

A nőkérdés megítélése 1900 körül homlokegyenest különbözött a ma megszokottól. Az azóta eltelt több mint száz évben a nők filozófiai, szociális és gazdasági helyzete a hagyományos társadalmi berendezkedés módosulása révén átértékelődött. A Belvedere kiállítása a modern szexuális identitás kialakulása felé vezető út kezdeti fázisába nyújt bepillantást az osztrák festészet legnevesebb alakjainak nőábrázolásain és pályaképén keresztül.

full_004904.jpg
Mesebolt

Ki tervezte Bécs legelegánsabb édességboltjának egész világon ismert, fekete alapon színes jelenetekkel díszített csokoládésdobozait, amit aztán, ha a csoki elfogyott belőle, a boldog megajándékozottak fő helyen tartanak az öltözőasztalkán, ékszereket őrizgetve benne? A különböző források a leghíresebb osztrák designereket sejtik tervezőként, de a tervek és a néhol feltűnő monogramok azt bizonyítják, hogy az egyik legkedveltebb ausztrikum (vagy wienerikum) tervezője magyar: a legendás Lukáts Kató, mesés minták és gyerekeket boldogító képek megrajzolója, aki az art deco finom konstruktivizmusát néha magyar népi motívumokkal, néha kínai paravánok látványelemeivel, néha pedig a bécsi biedermeier világával ötvözte.

full_004902.jpg
Örömzene, macskazene

Ahogy belépek, látom, ez örömkiállítás. Milyen remek korszak volt! Nem a saját szerencsétlenkedő ifjúságom nosztalgiája miatt, az biztos. Maga a hatvanas évek volt nagyszerű. Ki hiszi el ma ezt nekem?