HAVI ARCHÍV – október
Az Artmagazinnál fontosnak tartjuk, hogy habár napjaink új cikkek írásával és gondozásával, új lapszámok összeállításával telnek, mégse feledkezzünk meg korábbi tartalmainkról – főleg, hogyha azoknak ma ugyanúgy van aktualitásuk.
Éppen azért, hogy az általunk kedvelt, szeretett, sokszor forgatott Artmagazin-cikkek ne merüljenek feledésbe, néhány éve elkezdtük az Artmagazin Online HETI ARCHÍV rovatát, ahol minden szerdán valamelyik munkatársunk választott a heti aktualitásokhoz kapcsolódó tartalmat az Artmagazin nyomtatott és digitális archívumából.
Most kicsit változtatunk a taktikán: ezentúl minden hónap első szerdáján jelentkezünk, és egyszerre több archív tartalmat is ajánlunk, amiből a hónap során szabadon válogathatnak kedves olvasóink.
Íme az első HAVI ARCHÍV, csupa októberi történéshez és kiállításhoz kapcsolódó olvasnivalóval:
Múlt héten startolt a CAPAZINE – Let’s Eat című kiállítás a Capa Központban, amely október 16-ig tekinthető meg. A tárlat előzménye egy workshop volt, melynek fókuszában az étel, az étkezés és a fotográfia kapcsolata állt. A résztvevők – és így a kiállítók – között szerepel Fajgerné Dudás Andrea is, akivel Szikra Renáta készített interjút az Artmagazin 69. lapszámába. A beszélgetésből kiderül, miért volt fontos számára, hogy férjezett nevén váljon ismertté, továbbá fény derül arra is, hogy miért tartja magát nőművésznek, illetve mit gondol a nők ábrázolásáról, a női tekintetről.
A Horizont Galériában egészen október 27-ig látható Tasnádi József Agglegény a szépségszalonban című solo show-ja. Bordács Andrea Az emlékezet konoksága című cikkében, amely az Artmagazin 94. számában jelent meg, Tasnádi József köztéri alkotásait veszi górcső alá. A sort egy busani land art fesztiválra való felkéréssel indítja, majd sorra veszi azokat a műveket, amelyek szorosan kötődnek a Busanban megvalósult projekthez – különböző természeti elemek (különösen a víz) és az ahhoz közvetlenül kapcsolódó csónak motívumain keresztül.
Pauer Gyula PSEUDO festmények című kiállítása október 29-ig látogatható az acb Galériában. A tárlaton, amelynek középpontjában a művész pszeudofestészeti programja áll, olyan, nagyrészt 2005 után keletkezett munkák láthatók, amelyek a nagyközönség számára mindezidáig kevésbé voltak elérhetők. Pauer egyik legismertebb munkája, amelyet Can Togayjal közösen jegyeznek, a Cipők a Duna parton című köztéri alkotás. A művel több ízben is foglalkoztunk, többek között Boros Géza írt róla átfogóan az Artmagazin 113. lapszámában – amelyben amellett, hogy méltatja a művet, rávilágít a turistahadak okozta „erózió”-ra is.
Az acb másik kiállítása, amely az Attachmentben látható október 29-ig, Várnai Gyula legújabb műveit sorakoztatja fel. A tárlaton szereplő alkotások pozitív jövőképről tanúskodnak, amelynek hátterében az univerzum felfedezése és az ezzel kapcsolatos új ismereteink bővülése áll. Az Artmagazin 2004-ben, Várnai pályája korai időszakában, az acb Galéria-beli első kiállítása idején közölt egy cikket a művész munkásságáról. Szoboszlai János Intenzív intimitás című szövege arra a következtetésre jut, hogy a művek értelmezését illetően nincs egyértelmű magyarázat, nincs fix megoldókulcs, de éppen ebben a „nyitottság”-ban, játékosságban rejlik Várnai alkotásainak esszenciája.
Közel egy hete látogatható a pécsi Janus Pannonius Múzeumhoz tartozó Magyar Modern Képtárban Pinczehelyi Sándor Karanténban című kiállítása, amely november 3-ig tekinthető meg. A tárlat – ahogy címéből is következik – a koronavírus-járvány idején, a karanténban keletkezett alkotásokat mutatja be. Az Artmagazin Online-on mi is foglalkoztunk egy ilyen művel, a Műveletek csillaggal, korpusszal (2020) című fotóval. A nyomtatott Artmagazin 19. számában pedig Helena Markusková Történelmen innen, történelmen túl című cikke mutatja be Pinczehelyi munkásságát – előtérbe helyezve a 70-es évekbeli főművek átértelmezését és a 2000-es évek közepén jelentkező, új utakat kereső tendenciákat.