kirakART

Urbán Nóra

Június 4. és 6. között rendezték meg először Budapesten a kirakART kortárs előadó-művészeti hétvégét öt független befogadóhely – a Bethlen Téri Színház, Jurányi Inkubátorház, Szkéné Színház, MU Színház és az ötletgazda Trafó Kortárs Művészetek Háza – közös szervezésében. A város elhagyatott kirakatai mellett kávézók és színházak üvegablakai éledtek újjá művekkel, művészekkel, akciókkal. Három napra díszletté változott a város: 30 helyszínen több mint 40 alkotócsoport várta az érdeklődőket. Mi is ellátogattunk néhány helyszínre a Margit-negyedben, mutatjuk, mit sikerült elkapni a programokból az egyébként is sűrű hétvégén. Kedvcsinálónak jó volt, várjuk a folytatást!

Nagy Fruzsina dress code: Webcam Fashion című installációját egy sokunk számára ismerős jelenség, a Zoom-meetingek alakította öltözködés inspirálta. A karantén miatt egyszerre éreztük az otthon kényelmét, miközben fontos megbeszélésen vagy hivatalos eseményen voltunk „jelen”. Ezt a kettősséget mutatták be Nagy Fruzsina képernyő-keretbe foglalt groteszk jelmezei; COVID idején elég deréktól felfelé tartani a dress code-ot!

Nagyfruzsina dresscode

Nagy Fruzsina dress code: Webcam Fashion. Fotó: Bogdán Réka

 

JazzaJ @ KirakART: Emberi gyakorlatok

A programsorozat egyik legüdítőbb eseménye volt a JazzaJ installációja. A helyszínt egy virágbolt élettel teli dzsungele adta, ezt töltötte meg a JazzaJ duóinak és trióinak dinamikus zenei improvizációja, a kirakat üvegén pedig Rácz Nóra állatfigurákat ábrázoló rajzai jelentek meg az installáció fontos részeként.

Jazzaj

Jazzaj bogdan

JazzaJ @ KirakART: Emberi gyakorlatok. Fotó: Bogdán Réka

Duda Éva Társulat és Szűcs Edit: Törésmentesítés – Ketten megtaláljuk az utunk

A járvány egyik legkínzóbb hozadéka a fizikai kontaktus hiánya, a megszokott kapcsolódási formák természetességének elvesztése. A Duda Éva Társulat táncosainak 15 perces előadása intenzíven tárta elénk az érintés, egymásra hatás, együttműködés fontosságát, miközben mi továbbra is csak távoli, passzív szemlélői maradhattunk az üvegen túli egymásba fonódásnak.

Duda éva

Duda Éva Társulat és Szűcs Edit: Törésmentesítés – Ketten megtaláljuk az utunk. Fotó: Artmagazin

Nagy Marcell a munkái előtt.jpg
Belakott kirakatok Debrecenben

A vírus miatt átrendeződött világban meg kellett tanulnunk új, eddig ismeretlen szabályok szerint élni. A túlélés a tét, a néhány négyzetméteren zajló napi rutinunk ehhez alkalmazkodik. És mivel társas lények vagyunk, ezért nemcsak a maszk, a kesztyű és a rögeszmés tisztaság kezdi ki mentális állapotunkat, hanem a proxemikai szabályok szigorodása, társas kapcsolataink, szociális mozgásterünk fizikai beszűkülése is. Már számos publikáció született a tartós izoláció hosszú távú, negatív hatásairól, ahogyan arról is, hogy milyen alternatív megoldások segíthetnek bennünket e disztópikus helyzet kezeléséhez. A kényszerű szociális korlátozások a képzőművészeti színteret, múzeumokat, galériákat sem kímélik. A közösségi kulturális intézmények ezért a művészetet mint médiumot online csatornákon juttatják el a befogadókhoz – ami kényszerű távolságtartást jelent mű(vész) és befogadó között.