NahTe: Nárcisz és Psyché és más régi új
Szombaton zenés tárlatvezetést tart Vető János a szentbékkállai Pegazusban látható egyéni kiállításán. És hogy mi mindennel találkozhatunk a tárlaton? Forián Szabó Noémi írásából kiderül.
Ezt a kiállítást Vető János válogatta, rendezte és installálta. Az első teremben egy olyan, hetvenes évek végén készített fotósorozata látható, amelyet analóg kamerával készített, de egy szerencsétlen véletlen folytán annyira alul voltak exponálva, hogy csak néhány kockát sikerült lenagyítani. Pár éve a szkenner láthatóvá tette a teljes sorozatot. A képek egy filmforgatáshoz készültek, Bódy Gábor filmrendező rendezésében. A film Weöres Sándor Nárcisz és Psyché regényének adaptációja, 1980-ban készült el filmszínházi és televíziós változatban. A történet a reformkorban játszódik, valós történelmi személyekkel, és ahogy a regény címe is jelzi, a beteljesületlen szerelem mítoszáról szól. Vető János fotósorozatán az első tervezett szereposztásban Méhes Marietta mint szőke Psyché, és Udo Kier, német színész, Zedlitz báró, Psyché férje. Az elkészült filmben Méhes Marietta nem szerepel, Psychét a barna Patricia Adriani játssza, Udo Kier pedig Nárcisz, kihidrogénezett hajjal. Nemcsak egy filmtörténeti műhelytitkot mutat meg ez a fotósorozat, hanem a szereplők mély, emberei viszonyait is. Méhes Marietta, Vető János gyerekkori barátja és fotómodellje, Lukin Gáborral és Vető Jánossal a Trabant zenekar alapítója és énekesnője is. Az egyes fotók alatt Weöres Sándor regényéből vett idézetek olvashatók, Kozma György válogatásában. Kozma György költő, dalszövegíró, forgatókönyvíró, színész, képzőművész, Vető János barátja és alkotótársa.
A második teremben szintén minden régi új, bár a régi sok esetben már 21. századi. A bejáratban a Halhatatlanság zászló, ezt követi a Gumiharang, majd a térben lebegő A trikolor szelleme szobrok. A fekete (gyász) zászló lyukas, mint a forradalomé, de kalóz zászló is, amelyből ki lett vágva a halálfej. A Gumiharang konceptuális mű, amely St.Auby Tamás ólomharangjára és John Cage Csendjére utal, míg a vállfákra akasztott, festett pukkancsfólia szobrok színösszeállítása egy-egy trikolor. Anyaguk, a pukkancsfólia (bubble wrap) a művész egyik kedvenc anyaga, amelyet „régi levegőnek”, illetve „csodálatos semminek nevez”.
A terem falain látható képek „Ferrari és Carbon delikátok” (Vető János megnevezése). Delikátok, mert kedvenc darabok, ínyencségek. Ferrari, egy új nyomdaipari termék neve, 150 éves garanciával rendelkező műanyag. A Ferrari printek különböző méretben láthatóak a kiállításon. A legnagyobbak a 20 darabból álló Duo-Trio-Fluo sorozat részei. Mindegyiken középütt 21. századi digitális fényképek láthatók. Az Ipari kertészet címűn egy malmöi strand bozótosában talált gerilla szobor képei, ahol az ismeretlen művész a talajból kiálló ipari kábelekre sárga drótból virágokat hajtogatott. A Godzilla címűn a Malmö-Koppenhága híd, és egy szántódi kerítés, mindkettőn egy pezsgősdugót borító alufóliából hajtogatott figura. A Kék golyó, kék madár címűn a művész a kezében üveggolyót tart, a másik képen a kék hullámos papagája látható. A BMW keréken anyósának havedali virágai, a Fejlövés címűn pedig egy műanyag csontváz kulcstartó. Mindez képmanipuláció, és a művészet mágikus szerepére utalva: alkímia. A digitális fényképeket először vasalható anyagra nyomtatta. Fluoreszkáló papírlapokra cink rázókeverékkel (rovarcsípések, kiütések, viszketés elleni hűsítő szer) lealapozta a fotók helyét, majd a fényképeket rávasalta. Ezt követően a papírlapok üresen maradt részeit pasztellkrétával színezte, rajzolta, festékkel festette, és a festékbe pukkancsfóliával lenyomatokat készített. A kézi munka mindig kiegészíti, értelmezi, folytatja a digitális fényképek tematikáját.
A kisebb méretű Ferrari képek közül az Operáció a művész idősebb fiáról készített kórházi fényképekből áll, míg a Future Japanese Meterologitsts a mosogató fémtálcáján lévő két vízcseppről, tócsáról készült fénykép, amelyek a művész víziója értelmében a „jövő időjárás jelentő animált pocsolyái”.
Digitális képmanipuláció eredménye az először itt kiállított, nagy méretű Kutyasétáltatás című kép is, ahol a dobozfejű alak egy rózsaszín műanyag ruhaszárító kötéltartót húz maga után.
A kiállított Ferrari printek másik csoportja az igazán régi új. Mindegyik Vető János régi fényképeiből készített új kép. Ezek a régi képek – kapcsolódva az első teremhez, a Nárcisz és Psyché sorozathoz – életének legfontosabb szereplőit, alkotótársait, művészkollégáit is megmutatják. A legnagyobb méretű, a NahTe: Hajas Tibor Chöd. Fotó: Vető János című. Vető János Hajas Tibor író, performanszművész fényképésze, asszisztense, barátja és alkotótársa volt 1976–1980 között. Ő fotózta Hajas Tibor Chöd című, 1979-es akcióját is, amely egy meg nem valósult filmhez készült, és ezekből a fényképekből 2019-ben állította össze ezt az emlékművet.
Az egészen kicsi méretű Vető János: Erdély Miklós: A kalcedoni zsinat emlékére című kép Erdély Miklósnak, a magyarországi happening és konceptuális művészet egyik legjelentősebb alkotójának az akcióját rögzíti, amelyet Erdély Miklós abból a célból ismételt meg 1980-ban a Bercsényi Klubban, hogy Vető János lefotózhassa.
Hasonlóképp kis Ferrari képeken látjuk Vető János másik alkotótársával, Méhes Lóránt Zuzu festőművésszel közös második kiállításuknak a fényképeit. A két művész 1981-től Zuzu-Vető néven szerzőpárost alkotnak, és a 80-as években számos külföldi kiállításon is szerepeltek. A képeken az Új traktor üzemiroda című kiállításuk látható, ahol a filctollal rajzolt rajzaikat, festményeiket „lehetetlen helyeken” állították ki, radiátoron, földön például, és a kiállításmegnyitón dobozzal a fejükön vettek részt.
A Zuzu-Vető-korszakot két másik, nagyobb méretű Ferrrari print is megjeleníti, mindkettőn Zuzu-Vető-képek láthatók. A Halott – Elveszett címűn egy elveszett Zuzu-Vető-kép, a Hó Boy, és Dénes József Dönci, Vető János zenésztársa, az Európa Kiadó és a Balaton fiatalon meghalt gitárosa látható. Kezében egy gitárral, ami szintén „halott”. Erről a hangszerről szól Sőth Sándor Johnny gitár című filmje, amelynek írója, főszereplője Vető János. A film zenéjét feleségével, Maria Lavman festőművésszel együtt készítették. A Bordure á la Bohème címűn, Sóskuti Tibor Sosó fotóján a megsemmisült Zuzu-Vető-kép előtt Kozma György áll, aki a képen látható felirat szerint éppen Trabantot hallgat, és akinek Elmúlik című dalát Hunyadi Károly zenéjével a Balaton és az Európa Kiadó tette híressé.
A Carbon képek a kiállítás legfrissebb darabjai, tetőszigetelésre használt fóliára vannak festve. Színes, vidám, absztrakt festmények, amelyek idézik a Zuzu-Vető-képek hangulatát.
A kiállított műveket végigkísérik a színes ragasztószalagok, amelyek színe, mérete, elhelyezése is festészet. A termet betölti Vető János vírusirtó zenéje. A művész dalszövegeket ír, énekel, ukulelén, szájharmonikán, gitáron, szintetizátoron, kaosillatoron és még sok más hangszeren játszik. 48 órányi hanganyag szól folyamatosan, a számok 2020. január–június között készültek, közöttük több, főleg a basszus ukulelén játszott darabok, kifejezetten vírusirtó céllal.
A kiállításon szerepel egy önarckép is, Két zakóban címmel.