Ezt nézd! – Last minute
Úgy tűnik, kedd éjféltől ismét át kell hangolnunk magunkat a virtuális kiállításokra. És bár még nem tudni a korlátozások részleteit, mi most olyan tárlatokat ajánlunk, amik a művészeti intézmények bezárása előtt még éppen megtekinthetők. Az ajánlott budapesti kiállítások – a VILTIN és a MissionArt Galériáé, a Műcsarnoké, valamint az ISBN könyv+galériáé – mind egy-egy művész alkotómunkásságába engednek betekintést.
A VILTIN Galériában egy egészen különleges retrospektív kiállítás látható, ami Joláthy Attila 70-es évekbeli munkásságába enged betekintést. A második világháború utáni magyar művészettörténetnek vannak olyan szegmensei, amik az elmúlt évtizedekben háttérbe szorultak, Joláthy életműve is közéjük tartozik. A művész hagyatékának szakmai gondozójaként, a galéria először mutatja be retrospektív egyéni kiállításon a művész válogatott munkáit. Az Érzékeny logika az 1970-es évekbe visz vissza, a művész azon korszakába, ahol a lágy, ívelt formákat és a direkt színeket a hard edge precizitásának vegyítésével hozta létre.
Lassan két hete látogatható a Műcsarnok Egy időben – Stúdiólátogatások című tárlata, ami az intézmény „egy művész – egy terem – egy kurátor” jellegű kiállítássorozatának idei kiadása. Ez a tárlattípus a Műcsarnok napfényműtermeket idéző téregyüttesének műhely-kiállítótér analógiájából indul ki, és a többnyire a pályájuk derekán járó alkotók munkáiról nyújt pillanatképet. Idén Bánföldi Zoltán, Bérczi Zsófia, Byhon Győző, Fülöp Gábor, Gergely Réka, Rizmayer Péter, Soós Nóra, Pataki Tibor és Tenk László alkotásai foglalnak el egy-egy kiállítótermet a Műcsarnokban.
Az ISBN könyv+galériában pedig még el lehet csípni Tót Endre Printed Matter 1971–1981 című kiállítását. A tárlat a nyomdai eljárásokkal létrehozott, illetve azokhoz szorosan kapcsolódó – nyomtatványokat kisajátító és eltérítő, vagy tipográfiai jellegű – alkotásaiból mutat be válogatást. Ezek a művek betekintést engednek Tót Endre a festészettől a konceptuális művészet, illetve új médiumok (mail art, xerox, akció, bélyeg, pecsét) felé való elfordulásának és elköteleződésének folyamatába, demonstrálják az életművet meghatározó „ideák” – Örömök, zer0, Esők – megjelenését, és a művész nemzetközi networkbe való bekapcsolódását is követhetővé teszik. Az esemény részeként a DEPOSIT zine 150 számozott példányban zine-t jelentet meg a bemutatott művekből válogatva.
Az egyik legfrissebb kiállítás a MissionArt Galériában látható: Ujj Zsuzsi Repeta című anyaga múlt héten startolt. A művész sokadik kiállítása, de csak a második a MissionArt Galériában – innen ered címe is, ami egy Csókolom-dal címe is egyben. Nyolc évvel ezelőtt, 2012 májusában nyílt az első tárlat, ahol újra előkerültek a Ujj Zsuzsi képei a fiókokból, szekrényekből, a garázsból, a fotók, kicsik és nagyok, dobozokban, mappákban és feltekerve hengerekben. Az eltelt nyolc év alatt sok minden történt, fotói betörtek a műtárgypiacra, sok magyar és külföldi magángyűjteményekbe került, és a kiállítás után pár hónappal, novemberben állították ki a Trónusos című képét a londoni Tate Modernben.