Ezt nézd! – Nők, nők és nők
A héten csupa olyan kiállítást ajánlunk, amelyeken női művészek munkáit lehet megtekinteni. Kezdve a sort a Nyolcésfél kiállításával, amely március 8-án, a nemzetközi nőnapon startolt, s ahol számos női alkotó „energiája” egyesül egy térben. A VILTIN Galériában két művész értekezik bibliai teremtéstörténeti és evolúciós, vallási és tudományos kérdésekről. A Tér-Kép Galériában pedig magyar és finn kerámia- és textilművészek fedik fel a város és a természet között meghúzódó disszonanciákat.
Április 2-ig látogatható az Adónia című csoportos kiállítás a Nyolcésfélben. A kiállítás címe egy ókori ünnepre utal, amelynek során az athéni nők – államtól, kultusztól és társadalmi osztálytól is függetlenül – háztetőkön gyűltek össze, ahol ideiglenes tetőtéri kerteket hoztak létre, énekeltek, táncoltak és a hagyományos gyászszertartások helyett saját maguk által választott módon emlékeztek meg halottjaikról. Ezt követően az utcákra vonultak, ahol éjszakai körmentet tartottak, és kiáltásokkal és énekekkel törték meg a város csendjét. Majd a tengerhez vándoroltak, ahol a gyászszertartás lezárásaként az erre az alkalomra készített Adonisz-bábúkat a vízbe „temették”. Az ünnep célja nemcsak a gyász volt: egyúttal egy olyan erőtér is létrejött, ahol férfi felügyelet nélkül, szabadon kapcsolatba léphettek egymással, s beszélhettek a közös női tapasztalatokról vagy éppen politikai véleményt fogalmazhattak meg, kötöttségek nélkül. Az Adónia kiállítás is egy hasonló erőtér létrehozására tett kísérlet, ahol csupa női alkotó megannyi művészi látásmódja egyesül egy térben.
Április 9-ig tekinthető meg a VILTIN Galéria Arcania című kiállítása. Tranker Kata és Rózsa Luca Sára több szálon is kötődik egymáshoz: mindketten egy sajátos magánmitológiát építenek fel, amely lépésről lépésre, kiállításról kiállításra bővül és áll össze majd’ egy egésszé. Ismerős karaktereik folyton vissza-visszatérnek, de történeteik mindig csak egy-egy rövid epizód erejéig mutatkoznak meg. A két alkotó munkáiban az evolúció és a bibliai teremtéstörténet, a tudományos kutatások és a vallási, hitbeli kérdések jelennek meg, illetve ütköznek egymásnak. Tranker Kata főhőse Lucy, a hetvenes években Etiópiában kutatók által megtalált előember (vagy bizonyos feltételezések szerint kihalt emberszabású majom) elevenedik meg, míg Rózsa Luca Sára festményei egy vágyott paradicsomi állapotot és a kiűzetés utáni realitás és magány képét sűrítik egybe.
Április 10-ig tart nyitva A város lélegzete című csoportos kiállítás a Tér-Kép Galériában. A magyar és finn kerámia- és textilművészek – Babos Pálma, Bornemisza Eszter, Johanna Rytkölä és Raija Rastas – közös kiállítása a város, az épített környezet és a természet kapcsolatát veszi górcső alá. A kiállítás fő vezérfonala a kettősség: az alkotók a nagyvárosi és természeti lét különféle aspektusait, a korlátokat és lehetőségeket térképezik fel saját élményik, tapasztalataik alapján. És ahogy a tematika is kettőségre törekszik, úgy a kiállított művek is ezt a képet közvetítik. Az alkotásoknál a természet harmonikus színei keverednek az élénk, vibráló árnyalatokkal, a geometrikus formák mellett pedig helyet kaptak az organikus elemek, ugyanakkor statikus és „labilis” struktúrák is egyaránt láthatók.