Ezt nézd! – Tájképvariációk
A hétre három olyan kiállítást ajánlunk, amelyek tájakat, kerteket örökítenek meg, de a hagyományos ábrázolás helyett különféle célokból és különféle módokon. A VILTIN Galériában kísérleti, fotólaboratóriumi eljárás és beavatkozás során létrejövő absztrakt kompozíciók láthatók, a TOBE Galériában pedig szintén egy fotósorozat kapott helyet: ebben az esetben azonban a kollázs technikájával jönnek létre új, a való világban nem létező tájak. A Q Contemporaryban „kisebb léptékben” jelenik meg a táj, ugyanis ott a kerteké, udvaroké és műhelyeké a főszerep – vagy inkább az azokban a helyiségekben felhalmozott tárgyaké.
Április 30-ig látható Zagyvai Sári Kirándulás című kiállítása a VILTIN Galériában. A művész legújabb sorozatában a képmegjelenítő elektronikus eszközök jelének analóg, fekete-fehér transzformációját kutatja. Munkáin a szinte napról napra változó, egyre finomabb pixelminőségű monitor- vagy telefonkijelző digitális képalkotást demonstráló rasztere a fotólaborban való átlényegülés után anyag és textúra érzéki játékaként válik autonóm képpé. A sorozat a táj, illetve a botanikai képek gyakran felismerhetetlenségig fókuszált részleteit dolgozza fel. A művész ezt a mára mindennapivá vált képi világot különféle beavatkozási technikákon keresztül absztrakt kompozíciókká alakítja át.
Május 21-ig tekinthető meg Dafna Talmor Constructed Landscapes (vol. III) című egyénije a TOBE Galériában. A táj ábrázolását vizsgálva a Constructed Landscapes (azaz Konstruált tájak) című projektet több mint tíz éve folyamatosan fejleszti a művész; a három alsorozatból álló munka személyes archívumból származik, amely emlékként készített fényképeket tartalmaz különböző helyszínekről, többek között Venezueláról, Izraelről, az Egyesült Államokról és az Egyesült Királyságról. Az alkotások közepes formátumú színes negatívok kollázsolásával készülnek, melyeknek folyamata a színes sötétkamrában való kísérletezésére épül. A szétvágás és összeillesztés útján átalakított képek megrendezett tájképek, a valóságos és a képzeletbeli összeolvadása. E projekten keresztül a kezdetben személyes jelentéssel és politikai konnotációkkal felruházott konkrét helyek egyetemesebb térré alakulnak át. A hely, az emlékezet és az idő elmosódása – a konkrétumokkal dacolva és a múlandóságra utalva – a mű idealizált és utópikus tereit sejteti.
Május 14-ig látogatható Zékány Dia Az én szívemben boldogok a tárgyak című solo show-ja a Q Contemporary Project Space tereiben. Zékány Dia képein életek alatt összegyűjtött, elraktározott, megtartott, félretett, elfelejtett, ugyanakkor szeretett tárgyak elevenednek meg. Olyan dolgok, amelyek boldogságot okoznak annak, aki őrzi, gyűjti őket, de bosszúságot jelenthet a velük kényszerből együtt élőknek. Dia családi tapasztalatai által képes viszonyulni a tárgyak felhalmozásához, azok „installációként” történő (újra)értelmezése egyéni látásmódot kínálhat a befogadó számára is. Hiszen mindannyian tudunk kapcsolódni a tárgyak gyűjtéséhez, vagy azért, mert magunk is gyűjtögetők vagyunk, vagy mert küzdünk a felesleges tárgyaktól való megszabadulással. A művész az utóbbi években a szobák, belső terek után a hátsó kerteket, udvarokat, műhelyeket, garázsokat kezdte el megjeleníteni vászon és pasztell képein.