Ezt nézd! – Tiltakozások archívuma, vészjósló hibaüzenetek és épületportrék

E heti ajánlónkban olyan kiállításokat sorakoztatunk fel, amelyek nemcsak figyelemmel kísérik, feltérképezik a jelenkori problémákat, hanem fel is hívják rájuk a figyelmet – akár dokumentálással, akár mementók állításával. Így került az ajánlóba az Art Department, az acb Attachment és a Budapest Galéria egy-egy kiállítása, amelyek bizakodásra adnak okot, reményt sugároznak egy meglehetősen gondterhelt időszakban.

Május 8-ig látogatható a !KIÁLTÁS! című kiállítás az Art Departmentben. A kiállítás alapja egy fotóarchívum, egy folyamatosan épülő, bővülő gyűjtemény, amelynek képei dokumentálják a magyarországi demokratikus fellépéseket, a demokráciáért és az emberi jogokért folytatott küzdelmeket, társadalmi mozgásokat, akciókat, tüntetéseket, tiltakozásokat, az alakuló, változó társadalmi kezdeményezéseket, a mozgalmak életét. Ezt az archívumot Csoszó Gabriella hozta létre 2010-ben, s azóta is folyamatosan bővül, sőt: amellett, hogy a bátorságot, a kiállást, a változtatni akarást, a kétségbeesést, az újrakeretezett demokratikus társadalmi folyamatokat rögzítette, fotóit szabad felhasználásra engedte át a hátrányokat elszenvedő társadalmi csoportoknak és mozgalmaknak. Ennek egy kis szelete látható most a galériában, kiegészülve Rajk László akcionista kommentárjaival. Merthogy a kiállítás a FreeDoc által dokumentált eseményeken keresztül a rendszerváltás fontos örökségéhez is kapcsolódik – a Beszélő első száma ugyanúgy referencia, mint Rajk László akcionista munkái, rajzai, tüntetési kellékei, frottázsai.

277367511 160499403048588 3653513089014561871 n

Forrás: facebook.com

Április 15-ig látható Mladen Miljanović Egyidejű emlékmű című solo show-ja az acb Attachmentben. A művész legújabb munkái a halál témájával foglalkoznak, azon belül is annak társadalmi, politikai, illetve kulturális médiareprezentációival. Ebben a járvánnyal és háborúval sújtott időszakban hátborzongatóan aktuálisak művei: a számítógépek, tabletek, mobiltelefonok és tévékészülékek hithű másai jelennek a kiállítótérben, s „mindössze” annyi a csavar az egészben, hogy a művész fekete gránitból faragta ki azokat. Így – főleg, ha összevetjük a halál tematikájával – a média- és kommunikációs eszközök felidézik a sírkövek statikus, rideg voltát is. Erre erősítenek rá a „kijelzőkön” megfejelő hibaüzenetek és (ál)törések is, amelyek így sokkal inkább baljós végítéletekként tűnnek fel, szemben a hétköznapi, jelentéktelennek tűnő előfordulásukkal. A kiállítótér egyszerre szakrális és kereskedelmi jellegű, ahol összemosódik a határ a digitális világ és a valóság között, s amely egy olyan jelenséget mutat be, amelyben a halál (s az emberi élet) puszta számok, adatok, grafikonok és statisztikák halmaza.

546ecf9d336bb85049b65af462eb1066

Forrás: facebook.com

Május 22-ig tekinthető meg Andreas Fogarasi Skin Calendar – A város bőre című kiállítása a Budapest Galériában. A kiállítás két részből áll: míg a földszinti kiállítóterekben a művész korábbi munkái, anyagcsomagok, kollázsok és filmek láthatók, amelyek más városok eltűnő és előtűnő épületeit, a bontások és építések egymásra rétegződését mutatják be, követve a művész a városi szövettan vizsgálata iránti elköteleződésének előző állomásait. Az emeleten az elmúlt években Budapesten gyűjtött anyagok kaptak helyet, s a végeredmény egyfajta tanulmányi raktár és kutatószoba. Olyan tér ez, ahol az alkotás hátterét képző, de a művekben csak áttételesen jelen lévő anyagok szerepelnek: anyaggyűjtések, az épületek történetére vonatkozó információk, források és referenciák érhetőek el itt.

277352997 5377684798908269 5406756645392293983 n

Andreas Fogarasi: Nine Buildings, Stripped (Villa Hanni), 2022

Nemes_Anna_Nem_is_tudja-scaled.jpeg
Ezt nézd! – Hibrid absztrakció

A hétre három olyan kiállítást ajánlunk, amelyeknél az absztrahálás központi szerepbe kerül, de nem kizárólagosan az határozza meg a bemutatott műveket. Legyen szó nyelvi vagy képi absztrakcióról, személyes történetekről vagy kollektív élményekről, a TOBE Galéria, a Várfok Galéria és a Glassyard Galéria kiállításai érzéki módon, komplex narratívák mentén tárgyalnak meg a társadalom számára (is) jelentős kérdéseket.

276054943_5268996569828622_7479395236813730499_n.jpeg
Ezt nézd! – Nők, nők és nők

A héten csupa olyan kiállítást ajánlunk, amelyeken női művészek munkáit lehet megtekinteni. Kezdve a sort a Nyolcésfél kiállításával, amely március 8-án, a nemzetközi nőnapon startolt, s ahol számos női alkotó „energiája” egyesül egy térben. A VILTIN Galériában két művész értekezik bibliai teremtéstörténeti és evolúciós, vallási és tudományos kérdésekről. A Tér-Kép Galériában pedig magyar és finn kerámia- és textilművészek fedik fel a város és a természet között meghúzódó disszonanciákat.

275662769_4631323960327537_2815308728974500005_n.jpeg
Ezt nézd! – Túl a fotográfián

E heti ajánlónkban három olyan kiállítást ajánlunk, amelyek bár a fotográfia médiumát helyezik középpontba vagy abból indulnak ki, de radikálisan kilépnek annak hagyományos kereteiből. A Capa Központban két művész mutatja be, szerintük mi a kép, mi a fotográfia. Ezt a kérdést boncolgatja a Vintage Galéria kiállítása is, ahol kamera nélkül, mégis fotográfiai eljárás során létrejövő alkotások sorakoznak fel. A Trapézban pedig egy különleges, eredetileg térképészeti célokra kifejlesztett, fotográfián alapuló 3D szkennelési technológia révén pillanthatunk be a modern automatizált farmok nem éppen idilli mindennapjaiba.