Ezt nézd! – Túl a fotográfián
E heti ajánlónkban három olyan kiállítást ajánlunk, amelyek bár a fotográfia médiumát helyezik középpontba vagy abból indulnak ki, de radikálisan kilépnek annak hagyományos kereteiből. A Capa Központban két művész mutatja be, szerintük mi a kép, mi a fotográfia. Ezt a kérdést boncolgatja a Vintage Galéria kiállítása is, ahol kamera nélkül, mégis fotográfiai eljárás során létrejövő alkotások sorakoznak fel. A Trapézban pedig egy különleges, eredetileg térképészeti célokra kifejlesztett, fotográfián alapuló 3D szkennelési technológia révén pillanthatunk be a modern automatizált farmok nem éppen idilli mindennapjaiba.
Március 27-ig látogatható David Claerbout és Ősz Gábor ANTICAMERA című kiállítása a Capa Központban. A kiállítás egy, a mindennapjainkat átszövő kérdésözön köré épül, amelyben központi szerepbe kerül a 21. századi vizuális képrögzítési szokások átalakulása, valamint az ehhez kapcsolódó valóságkonstruálás és -értelmezés. A két művész – akiknek munkásságában több közös szál is fellelhető, mint például az, hogy mindketten festőművészként kezdték pályafutásukat – olyan alkotásokat sorakoztat fel, amelyek klasszikus értelemben nem fotók, de mégis a fotográfia médiumáról szólnak. Az alkotók a mozgó- és állóképek különféle bemutatási módjaival elsősorban arra keresik a választ, hogy mi a kép, mi a fotográfia – a camera obscurától egészen a 3D animáció eszközéig bezárólag.
Szabó Dezső Copy című kiállítása március 25-ig látható a Vintage Galériában. Akárcsak David Claerbout és Ősz Gábor kiállítása, a Copy című sorozat is a képiség és a fotográfia mibenlétét feszegeti. Szabó Dezső alkotásai a kamera nélküli (cameraless) fotográfia területén belül értelmezhetők, ugyanis a chemigram technikával készültek. A művész kémiai eljárással hozza létre műveit (pontosabban az azokon megjelenő mintákat), amelynek során az analóg fotográfiai eljárások eszközkészletével, azaz a híváshoz és fixáláshoz használt vegyszerekkel, a fény és a fotópapír egyedi hajtogatásával operál. Az eljárás eredménye az is, hogy a foltok jobb és bal oldala egymásnak (nem teljesen tökéletes) egyszerre keletkező másolatai. A Rorschach-teszt ábráit idéző formák eredetije papírnegatívként felhasználva kontaktmásolással létrehozható az eredeti forma fotográfiai negatívja. Ebből a másolatból pedig egy következő másolás alkalmával létrehozható az eredetivel megegyező (vagy nagyon hasonló) kép is – tehát összességében az önmásolás, ismétlődés, tükrözés, másolás vagy reprodukálás vizuális és fotográfiai logikája bontakozik ki Szabó Dezső sorozatában.
Hamarosan zár, már csak március 19-ig tekinthető meg Szalai Dániel Unleash Your Herd’s Potential című solo show-ja a Trapézban. A projekt kiindulópontját egy tehenekre kifejlesztett arcfelismerő algoritmus híre adta. A modern automatizált farmok állatai állandó digitális felügyelet alatt állnak – sőt a rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a jószágok jutalmazásért cserébe önmagukat zsákmányolják ki. A technológiai infrastruktúra révén a tehenek életének szinte minden aspektusa számszerűsítve, adathalmazként jelenik meg. Szalai Dániel a fotogrammetria (egy eredetileg térképészeti célokra kifejlesztett, fotográfián alapuló 3D szkennelési technológia) eszközével mutatja be a teheneket és a környezetüket, amelyek így információfelhőként vagy robbantott ábraként jelennek meg. A képek mellett nyalósók is bekerültek a kiállítótérbe, egyfajta ellenpontként anyagszerűségükkel. A nyalósóval a haszonállatok fontos ásványi anyagokat tudnak pótolni, s mikor elkezdik elfogyasztani az eredetileg szabályos formában gyártott tömböket, különböző organikus formájú testekké alakítják át azokat.