ANZIX: A belső kifejeződése
Hét évvel ezelőtt, 2013-ban a stockholmi Moderna Museet grandiózus Hilma af Klint-kiállítása (amiről mi is beszámoltunk az Artmagazin 2013/4. számában) a világhírnévig repítette a svéd művésznőt, akivel az első absztrakt művész pozícióját azóta meg is kell osztania Malevicsnek. Hilma af Klint munkássága bejárta a világot: monumentális alkotásaival legutóbb a New York-i Guggenheim Museumban találkozhatott a közönség, most azonban visszatért hazájába, ismét a Moderna Museet szervezett neki átfogó, reprezentatív tárlatot, ám ezúttal Malmőben. A válogatásba bekerült a két legismertebb sorozat: a 193 műből álló Festmények a templomnak (Målningarna till templet) azért is fontos, mert ezen követhető nyomon Hilma formanyelvének kialakulása. A másik, A tíz legnagyobb (De tio största) 1907 novembere és decembere között született; a sorozat mind a tíz képén lágy pasztellszínekben, ritmikusan kavarognak a formák, kölcsönhatásba lépnek az úszó, kurzív betűkkel, szinte vizuális verset alkotva. Szirmok, virágok, petefészek és spirálformák szerepelnek állandó elemként a sorozat darabjain, amelyet Hilma af Klint a női életciklus feltérképezésének szentelt, a gyermekkortól kezdve a fiatalságon és felnőttkoron keresztül egészen az öregedésig húzva az ívet. Bár a pandémia miatt zárva tart az intézmény, reméljük, a kiállítás később legalább akkora sikert arat, mint a 2013as Hilma af Klint: Az absztrakció úttörője (Abstrakt pionjär: Hilma af Klint) című tárlat, amely a múzeum eddigi leglátogatottabb kiállítása volt.
Hilma af Klint: Konstnär, forskare, medium, Moderna Museet, Malmö, 2021. február 21-ig