ANZIX: A belső kifejeződése

Lépold Zsanett

Hét évvel ezelőtt, 2013­-ban a stockholmi Moderna Museet grandiózus Hilma af Klint­-kiállítása (amiről mi is beszámoltunk az Artmagazin 2013/4. számában) a világhírnévig repítette a svéd művésznőt, akivel az első absztrakt művész pozícióját azóta meg is kell osztania Malevicsnek. Hilma af Klint munkássága bejárta a világot: monumentális alkotásaival legutóbb a New York-­i Guggenheim Museumban találkozhatott a közönség, most azonban visszatért hazájába, ismét a Moderna Museet szervezett neki átfogó, reprezentatív tárlatot, ám ezúttal Malmőben. A válogatásba bekerült a két legismertebb sorozat: a 193 műből álló Festmények a templomnak (Målningarna till templet) azért is fontos, mert ezen követhető nyomon Hilma formanyelvének kialakulása. A másik, A tíz legnagyobb (De tio största) 1907 novembere és decembere között született; a sorozat mind a tíz képén lágy pasztellszínekben, ritmikusan kavarognak a formák, kölcsönhatásba lépnek az úszó, kurzív betűkkel, szinte vizuális verset alkotva. Szirmok, virágok, petefészek és spirálformák szerepelnek állandó elemként a sorozat darabjain, amelyet Hilma af Klint a női életciklus feltérképezésének szentelt, a gyermekkortól kezdve a fiatalságon és felnőttkoron keresztül egészen az öregedésig húzva az ívet. Bár a pandémia miatt zárva tart az intézmény, reméljük, a kiállítás később legalább akkora sikert arat, mint a 2013­as Hilma af Klint: Az absztrakció úttörője (Abstrakt pionjär: Hilma af Klint) című tárlat, amely a múzeum eddigi leglátogatottabb kiállítása volt.

125 lepoldzsanzix3

Hilma af Klint: The Ten Largest, No. 1., Childhood; No. 4., Youth; No. 6., Adulthood (A tíz legnagyobb 1., Gyermekkor; 4., Fiatalkor; 6., Felnőttkor), 1907, © Stiftelsen Hilma af Klints Verk / fotó: Albin Dahlström / Moderna Museet


Hilma af Klint: Konstnär, forskare, medium, Moderna Museet, Malmö, 2021. február 21-ig

 

full_003313.jpg
Hilma af Klint, az absztrakció úttörője

Hét évvel ezelőtt valósággal berobbant a köztudatba Hilma af Klint: a stockholmi Moderna Museet rendezett neki egy nagyszabású kiállítást, ami újraértelmezésre késztette az absztrakcióval kapcsolatos elgondolásokat. Most a malmői intézményükben látható egy újabb válogatás a művésztől, amelytől hasonló sikereket várnak, mint a lassan egy évtizede debütált anyagtól. A 2013-as kiállításról Páldi Lívia osztotta meg gondolatait az Artmagazinban, cikkéből megtudható, ki is volt Hilma af Klint, illetve miként hatottak művészetére a különféle okkultista irányzatok.

full_004054.jpg
Nők, nők, nők

Az Artmagazin sosem vallotta vagy deklarálta feministának magát, mindössze szívesen mutattunk női életműveket, örömmel tettünk fel nőnemű művészeknek az élet nagy dolgaira vonatkozó kérdéseket interjúkban és izgatottan utaztunk a Velencei Biennáléra, amikor kiderült, igazából nem is Kandinszkij festette Kupkával holtversenyben az első absztrakt képet, hanem egy eddig ismeretlen svéd festőnő, Hilma af Klint. Nem bánjuk azt sem, ha olvasóink számára a művészettörténet színpadán a tehetséges férfiakkal fémjelzett művészcsoportok takarásából előtérbe segíthetünk egy-egy nagy formátumú nőt, sőt nőcsoportot, vagy ha egy korszak jól ismert képén árnyalni tudunk pár meghatározó nőalakkal.