ARTANZIX / 113
ROBOTIKUS FEMME FATALE
A Montreal Museum of Fine Arts nemrég nyitotta meg több mint 140 prêt-àporter és haute couture ruhát bemutató, Thierry Mugler retrospektív kiállítását. A tárlat a márka éléről 2001-ben távozott dizájner több mint negyvenéves tevékenysége alatt felgyűlt, hatalmas archívumából válogat. A Couturissime címet viselő kiállítás kurátora pedig ugyanaz a Thierry-Maxime Loriot, aki már JeanPaul Gaultier-nak is rendezett hasonlót ugyanott. A Thierry Mugler-t mint vizionárius tervezőt megjelenítő anyag nem csupán ruhákból, hanem a munkafolyamatba betekintést engedő dokumentumokból, skiccekből, múzeumban eddig be nem mutatott kiegészítőkből, valamint híres divatfotósok – Helmut Newton, David LaChapelle és Guy Bourdin – Mugler-ruhákat ábrázoló, több mint 100 ikonikus képéből áll össze. Thierry Mugler a hetvenes évek közepén robbant be a divatiparba, amikor többek között David Bowie és Grace Jones is viselte ready-to-wear ruháit. Haute couture költeményeket csupán 1992-ben kezdett készíteni, ezek az innovatív ruhák – Mugler rajongott a futurizmusért, a robotikáért és a femme fatale ideájáért – sokszor szokatlan anyagok felhasználásával készültek – például fém vagy gumi textillel történő ötvözésével. Mugler di - zájnjai a mai popkultúrában is megállják a helyüket – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Lady Gaga, Beyoncé, George Michael, Diana Ross és Cardi B is újra és újra visszanyúlnak a tervező innovatív öltözékeihez. (Sz. R. T.)
Thierry Mugler: Couturissime, Montreal Museum of Fine Arts, Montréal, 2019. szeptember 8-ig
BAUHAUS BUSZ
Világ körüli útra indul egy Bauhaus busz Dessauból, hogy az idén 100 éves művészeti intézmény egykor hiperaktuális kérdésfeltevéseit és forradalmi megoldásait maiakra cserélje. A háromdimenziós reklámnak is beillő „lakógép” a Walter Gropius-féle dessaui épület műhelyszárnyának replikája: a függönyfal és a legendás Bauhaus felirat is ugyanaz, csak kicsiben. A kiállító- és közösségi térként működő, berlini Savvy Contemporary Forgó háromszög (Spinning Triangle) projektje mobillá teszi a művészeti laboratóriumot. A busz január közepétől Berlinben parkol, és részt vesz a jubileumi események németországi nyitórendezvényein. Innen indul áprilisban a Kongói Köztársaságba, Kinshasába, majd a nyár folyamán Hongkongba, hogy a projekt résztvevői a Bauhaus szellemi nyitottságával ne csak a mára szinte kizárólagossá vált nyugat-európai szemszögből vizsgálják tér és tulajdon összefüggéseit a korábban perifériának tekintett helyszíneken. A Van Bo Le-Menzel tervezte, funkcionalista belső tér most még majdnem üres, leszámítva a gondosan összeválogatott Bauhaus-szakirodalmat, amit mozgókönyvtárként utaztat. A busz idővel megtelik az állomásokon zajló workshopok és konferenciák tapasztalatainak összegző anyagaival, tárgyaival, melyek még az év folyamán, Berlinbe visszatérve segítenek a projektben részt vevő építészhallgatóknak feldolgozni és újraértelmezni a Bauhaus dizájnfilozófiájának kontinenseken átívelő hatását. (Sz. R.)
A KEDVENC
Az idei Oscar-díj egyik legtöbb jelölést besöprő alkotása A kedvenc volt, ami a 10-ből végül csak egy kategóriában lett nyertes, mégpedig a legjobb színésznőében; a díjat Olivia Colmannek ítélték oda. Bár a díszletért és jelmezért járó elismerést más vitte haza, de nemsokkal az Oscar előtt a film 8 BAFTA-díjat is nyert, beleértve a legjobb díszletét és jelmezét is. A kedvenc a 18. századi angol arisztokrácia világát tárja elénk, megismerkedhetünk Anna királynővel, a körülötte nyüzsgő nemességgel, a mindennapjaikat tarkító bálokkal és a ma már nevetségesen értelmetlennek tűnő kacsafuttatás hóbortjával. Az épp háborúban álló ország királynői rezidenciáján a fényűzés határtalan, amit a monumentális és részletgazdag díszlet teljes mértékben vissza is ad. Fiona Crombie, a film díszlettervezője egy hertfordshire-i épületet, a Hatfield-házat választotta a film fő forgatási helyszínéül. A 17. századi angol vidéki ház korban ugyan passzolt, az épület mégis teljesen átalakult. Noha a meglévő berendezés volt a kiindulópont, Crombie a Victoria & Albert Museum archívumát is tanulmányozta, hogy jobban megismerje a korszak jellemző motívumait, formakincsét. Aztán megalkotta azt a luxust, ami az akkori Angliában egy királynőnek kijárt. (L. Zs.)
A kedvenc (r.: Yorgos Lanthimos) ír–angol–amerikai életrajzi film, történelmi film, 120 perc, 2018
Bemutató: 2019. február 7.