ARTANZIX / 117

Lépold Zsanett, Szilágyi Róza Tekla, Szuda Barna és Winkler Nóra

20190514 marketing 011211

Egy látogató család Ábel Tamás 33'' Szivárvány című munkájával, Fotó: © Chris Walters / The Corning Museum of Glass

MESTERSÉGES SZIVÁRVÁNY 

A New York-i Corning Museum of Glass New Glass Now (Új/üveg/most) címmel rendezett áttekintő szándékú csoportos kiállítást, ahol a kortárs üvegművészek, üveggel dolgozó dizájnerek és építészek munkái láthatóak. Az elmúlt három évre fókuszáló kiállítás anyaga nem csupán objektekre szorítkozik – a nézők installációkkal, videókkal és performanszokkal is találkozhatnak. A több évre visszanyúló projekt történetében idén harmadjára megrendezett kiállítással kapcsolatban jogosan merülhet fel a kérdés: hogyan lehet úgy válogatni egy ilyen volumenű és összetettségű nemzetközi anyagból, hogy a végeredmény valóban reprezentálja a kurátorok szándékát? A tárlaton szereplő 100 mű ugyanis a szervezők által kiírt nemzetközi felhívásra beérkezett több mint 1400 pályázatból szelektálódott a szintén nemzetközi szakmai zsűri segítségével. A kiállítók között a magyar származású Ábel Tamás is szerepel 33’’ Rainbow (33’’ Szivárvány) címet viselő munkájával. A szivárványszínű zászlót idéző tükörfelület Ábel Colour Mirror (Színes tükör) című videójában is feltűnik; ebben az alkotó az egyenlőséget jelképező szivárványszínű zászló két verzióját tükröztetve változtat át egy hazai és egy amerikai történelmi emlékművet. A kiállításon szereplő munka a videóban a Hősök terének hét vezérére, míg a most New Yorkban nem látható párja a Washington-emlékmű államférfijainak szobraira vetett szivárványszínű visszacsillanást. (Szilágyi Róza Tekla) 

New Glass Now, Corning Museum of Glass, Contemporary Art + Design Galleries, New York, 2020. január 5-ig


Slide025

Sylvia Plachy: Loisaida, 1984 © A művész jóvoltából

KÖRNYEZETISMERET 

Sylvia Plachy tizenhárom évesen, az 1956-os forradalom után szüleivel együtt hagyta el Magyarországot. Két évvel később New York Queens negyedében telepedtek le. A szintén magyar származású André Kertész barátsága minden bizonnyal nagy hatást gyakorolt Plachy pályaválasztására és alkotóművészetére. Ha nem idegenként érkezett volna New Yorkba, talán sosem érzett volna késztetést arra, hogy archiválni kezdje a város mindennapjainak cseppet sem mindennapi mozzanatait. A szubkultúrák felfedezése iránti vágy tükröződik azokon a fotográfiákon, amiket nyolc éven át készített a Village Voice-nak. A hetilap címoldalán is megjelenő Unguided Tour (Vezetés nélküli városnézés) című rovat megkísérelte egy-egy képbe sűríteni az eklektikus metropoliszt. A művész alkotásai rendszeresen feltűnnek a The New Yorker, a The New York Times és a Vogue oldalain. Habár ezekkel a kiadványokkal csak ritkán találkozhatunk a budapesti hírlapárusoknál, a Műcsarnoknak köszönhetően november végéig testközelből vehetjük szemügyre Sylvia Plachy fotóit. A tárlat a New York-iakat bemutató munkák mellett Plachy természetképeiből is válogat. A párhuzam nem véletlen: a kiállítás, akárcsak a művész, előszeretettel tárja fel az élővilág és a világváros azonosságait. (Szuda Barna) 

Dalok fekete-fehérben, Műcsarnok, Budapest, 2019. november 24-ig



Help 441 1 pi1 52

Gyerekrajzmotívum Freyville kendőn © Freywille © Igazgyöngy Alapítvány

JOY TO HELP 

Évek óta figyeljük lenyűgözve L. Ritók Nóra munkáját, minden nehézség dacára újratermelődő energiáit, az általa vezetett, gondozott, védett, életben tartott Igazgyöngy Alapítvány tevékenységét. Művészeti foglalkozásaikon mélyszegénységben élő gyerekeknek arra kínálnak lehetőséget, hogy a bennük kavargó élményeket és érzéseket meg tudják közelíteni, és kiadni színek, a festés mozdulatai, dinamikája révén. Többféle módját szervezte már meg az Alapítvány annak, hogy a gyerekműveket megismertesse, értékesítésük révén tevékenységét finanszírozni tudja. Egy együttműködés révén ez most új dimenzióba lép, mert a rajzokba a művészkollekcióik, ékszereik és kiegészítőik által ismert Freywille márka szeretett bele, és készített limitált szériás selyemsálakat a színes képek alapján. Az értékesítés teljes bevétele az Igazgyöngy céljait és munkáját támogatja. „A gyerekeket arra tanítjuk, hogy a vizuális hatáskeltés eszközeivel minél jobban kifejezzék gondolataikat. Ez a kiválasztott festményeken is tükröződik. Az üzenet is döntő volt, amit a rajzokon megfogalmaztak, a madarat tartó figura a védelem, a természetvédelem, a gyengédség és a szeretet szimbóluma is lehet. Érezhető az a vidámság és biztonság is, melyet képzeletükben egy harmonikus világgal azonosítanak” – fogalmazott L. Ritók Nóra. (Winkler Nóra)



Belátható következmények2012 200x200

Belátható következmények (Apja neve: Nemes Csaba sorozat), 2012, 200 x 200 cm, olaj, vászon, © A művész jóvoltából

NEMES CSABA A POMPIDOUBAN 

Idén ősszel nyílt meg a párizsi Centre Pompidou új gyűjteményi kiállítása, amelyen Nemes Csaba Belátható következmények című festménye is helyet kapott. Az intézménynél több alkotása is jelen van: elsőként a Lopott homlokzatok című fotósorozat került be, amelyet Somlói Zsolt és Spengler Katalin adományoztak a múzeumnak 2016-ban. Ezt követően az intézmény munkatársai 2017-ben Magyarországra látogattak, hogy megismerkedjenek Nemes életművével. A Knoll Galéria Történelmi koreográfiák című kiállításáról választották ki a Belátható következményeket, melyet a Pompidou Középeurópai Akvizíciós Bizottságának tagjai – köztük Balázs Árpád, Dénes Andrea, Reszegi Judit, Somlói Zsolt, Spengler Katalin, Tóth Csaba – vásároltak meg a Pompidou számára. Nemes Csaba alkotása az Apja neve sorozat egy darabja, ami a fotó alapú festészet eszközével dolgozza fel édesapja fényképeit: id. Nemes Csaba 60-as, 70-es évekbeli képein a családi környezet mellett közéleti események is feltűnnek. Nemes Csabának egyébként november 8-án nyílik nagyszabású egyéni kiállítása a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben, ahol (főként) az elmúlt év - tized festészeti anyagát lehet majd megtekinteni. (Lépold Zsanett) 

Helyi érték, Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros, 2019. december 20-ig