Design
Hol gyökerezik a vágy, hogy a modern ember formatervezett tárgyakkal vegye körül magát? Mikor intézményesült a dizájn a nyugati gondolkodásban, milyen fejlődési fázisokon ment át? Ezek azok a kérdések, amiket a Vince Kiadó monstruózus méretű dizájnkatalógusa nem tesz fel magának.
A súlyos képalbum ugyanakkor válaszol a pénzügyi válságban bukdácsoló könyvpiac jövőt firtató kérdéseire. A majdnem hétszáz oldalas, kódexsúlyú könyv ugyanis nemzetközi koprodukcióban jelent meg, egyszerre magyar, angol, cseh és lengyel nyelven. Mivel gyakorlatilag képeskönyvről van szó, a négynyelvűség nem zavaró, viszont a nyomda költségeit radikálisan csökkenti. Nincs szofisztikált bevezető, megkritizálható válogatási koncepció – a bő hat és fél száz oldalon töményen, megállíthatatlanul árad a dizájn, előbb a bútorok, majd a világítótestek, a ruhák, a konyhai felszerelések, a hírközlési cikkek, az autók és a vázák. Mindenki itt van, aki számít, a 19. század végétől a 21. század elejéig. Victor Horta szecessziós lépcsőháza, a Thonet-cég hajlított székei, az IKEA klasszikusai, Breuer Marcell Vaszilij-fotelje, Man Ray sakk-készlete, Philippe Starck vécékeféje, a VW Bogár, a T-modell, az iPod és a Tiffany-lámpa. Lenyűgöző sűrűségű vizuális enciklopédia a dizájn szerelmeseinek.
Chiara Oliveti – Giovanna Uzzani: Design. Vince, Budapest, 2010, 672 oldal, 12 000 Ft