Bukarest–Budapest híd
Rieder Gábor
A román kortárs színtér fenegyereke, Dumitru Gorzo pár évvel ezelőtt egy stencillel fújta tele Bukarest tűzfalait, amin Ceauşescu arca látható két angyalszárny és az „öt perc múlva itt vagyok” felirat társaságában. A megdöbbent bukarestiek és a tévéstábok együtt találgatták, ki kívánja vissza a másfél évtizeddel korábban kivégzett diktátort. A stencil egy szitanyomat-változata megtalálható Hunya Gábor műgyűjteményében, akárcsak Pinczehelyi Sándor híres sarló-kalapácsos vörös fotója (számítógépes nyomat formájában), Teodor Graur festménye a ládába került Lenin-szoborról vagy Nemes Csaba pár eredeti akvarellje, amik a 2006-os tüntetéseket feldolgozó animációjához készültek.
A körülmények csak az ezredfordulón változtak meg, amikor Romániát a Balkán-láz felrepítette a külföldi kurátorok mentális térképére. De ettől még Mara Raţiu lemondóan jegyzi meg, hogy hazájában még mindig fejletlen a kortárs művészeti rendszer és nincs igazi műgyűjtés. A kevesek között találhatjuk a Bécsben dolgozó közgazdász Hunya Gábort. Gyűjteményében fő helyen szerepel El Kazovszkij magán mitologikus festészete, Ujházi Péter összetákolt dobozképei és Bukta Imre parasztrealizmussal átitatott mezőgazdasági művészete. De bekerült a kollekcióba a fiatal fotórealista Győrffy László photoshoppal megolvasztott önarcképe, Birkás Ákos nyers absztrakt fej-kompozíciói és filmszerű naturalista vásznai, Marilena Preda Sânc expresszív olajképei, Szotyory László elmosódó kastélyparkjai és Teodor Graur bádoglábosból kalapált vörös csillagjai. Politika, expresszivitás, barkácsesztétikum – minden mennyiségben.
Bukarest–Budapest híd. Kortárs román és magyar művészet. Hunya Gábor gyűjteménye. Szerk. Kürti Emese. Vince, Budapest, 2009, 216 oldal, 3996 Ft