Art Basel 38 – a Basel Rt. mérlege
Einspach Gábor
Még be sem lép a gyanútlan látogató a vásár területére, mikor is az Art in Public Space egyik legfeltűnőbb darabja, Paul McCarthy kilenctonnás, hat méter magas bronzszobra sokkolja. A joviális arcú Télapó egyik kezében férfi nemi szerv, másikban kezében csengő, fenekében dugó. Persze az idén 38. alkalommal megrendezett vásárba jellemzően nem gyanútlan látogatók járnak, és McCarthy műveit is ismerik, ha máshonnan nem, a Tate Modern bejárata elől mindenképpen.
Mellette Anish Kapoor Égi tükrei a konkáv, rozsdamentes acélból készített, polírozott felületükkel maguk a testet öltött konzervativizmus.
A tavaly év végi és főleg a tavaszi aukciós eredmények alapján fantasztikus pezsgésre, remekművekre, tömegre és horror árakra számított mindenki, és senki nem is csalódott.
Bár egyes hangok szerint az árak mesésebbek voltak, mint a művek, de az elképesztő tömeg és az eladott művek mellett virító piros pötty erdő magával ragadó volt. A piac szárnyal. A februári kortárs aukciókon a legdrágábban eladott Gursky-fotó 600 millió forint volt, Peter Doig festményéért 2,4 milliárd forintot, Francis Bacon képéért pedig 6 milliárd forintot fizettek. És aztán jött Damien Hirst az ő gyémántokkal kirakott platinakoponyájával – For the Love of God –,
melyért 20 milliárd forintot kér a londoni White Cube Gallery. De Hirst nemcsak zseniális üzletember, kitűnő művész is. A vásárban a londoni White Cube és Sadie Coles galériája egyaránt remekműveket állított ki tőle. Hirst vagyonát egyébiránt 130 millió fontra becsülik, és kortársait gyűjti, akikkel a Young British Artists legendás generációját alkották.
A nemzetközi műtárgypiacon legnagyobb értékben eladott művész, Andy Warhol kevés fontos műve szerepelt a vásáron, de az alkotótárs Jean-Michel Basquiat jó néhány remeke, köztük a legdrágábban eladott ára meghaladta a 3 millió dollárt (Donut Revenge, 1982). Ez messze alatta marad a Sotheby’snél a múlt hónapban 15 millió dollárért elkelt kép árának, ugyanakkor Robert Indiana emblematikus műve, a LOVE itt kétszer annyi, mint a New York-i árverésen az év elején (600 ezer dollár).
Az árak emelkedése a befektetők fantáziáját is egyre jobban mozgatja, hihetetlen mennyiségű pénz áramlik a műtárgypiacra. Éppen Warhol hetvenes években készített sorozata, az Atléták jelent meg a piacon idén májusban. A londoni Martin Summers Fine Art 28 millió dollárért kínálja a tíz legendás sportolót ábrázoló teljes sorozatot, melyből a Chris Evertet ábrázoló négyes széria 2001-ben New Yorkban még csak 38 000 dollárt hozott a Phillips de Pury & Luxembourg aukciósháznak.
A tavalyi vásárhoz képest meglepő volt a kortárs kínai művészet távolléte. Csak egy-egy mű a fontosabbaktól, dacára annak, hogy az árak emelkedése – melyek az elmúlt néhány évben megötszöröződtek – nem torpant meg az elmúlt időszakban. A kínai művészet fontosságát mi sem jelzi jobban, mint az, hogy Charles Saatchi művészek interaktív világportáljaként működő weboldalán külön mandarin nyelvű szekciót nyitott az angolul nem beszélő kínai képzőművészek számára. A naponta több millió látogatót regisztráló művészeti website munkatársai szerint 24 000 művész tevékenykedik a hatalmas ázsiai országban.
Sok kereskedő panaszkodott az amerikai múzeumok gyér jelenléte miatt, az európai intézmények viszont szokatlanul aktívak voltak. A bécsi Albertina Alex Katz Jessica című művét vásárolta meg 190 ezer dollárért. Ezt a közel 40 millió forintos összeget érdemes összehasonlítani a magyar múzeumok anyagi lehetőségeivel…
Még az isztambuli Modern Múzeum is invesztált: a két fontos magyarországi magángyűjteményben is reprezentált Tonny Cragg Ugly Faces című szobrát vásárolta meg 275 ezer dollárért. A gyér amerikai jelenlétről szóló híradásokat árnyalja többek között a Dallas Museum of Art 1 millió dolláros vásárlása, Marcel Broodthaers Moules című, 1965-ben készített művéért fizettek ennyit.
Az Art Unlimited 12 000 négyzetméterén megvalósult 68 óriásprojekt rendszeres izgalom, és Art Conversations rendezvényei is vonzottak látogatót.
Ahogy az egyre nagyobbra növő kistestvér, az idén decemberben hatodik alkalommal megrendezendő Art Basel Miami az egy időben tartandó hét konkurens vásár méretei miatt szét is robbanhat, úgy az Art Basel is befogadhatatlan két-három nap alatt. Az egyre több német és svájci gyűjtő, a rendkívül aktívan vásárló oroszok mellett azért itt is feltűnik napszemüvege mögött néhány világsztár, mint idén Barbra Streisand, az igazi élmény azért a kortársat kereső magyar gyűjtők egyre aktívabb jelenléte.
2007/3. 24-25. o.