Maszk vörös négyzettel

Haász Katalin: Maszk vörös négyzettel

Topor Tünde

Meglepő és nagyon szép kiállítás látható a Neon Galériában, olyan, amiről rögtön tudja az ember, hogy valami egészen különleges dolgot sodort eléje az élet.

A falakon drapériák és maszkok, mintha a színház két jele állna hadrendbe egymással szemben. Vagy tágítva a kereteket: általában az emberábrázolásé. Mert a drapéria takarja általában a testet, a maszk pedig az arcot, így adják ki a teljes embert. Csakhogy itt a drapériák épp nincsenek szolgálatban. A pasztellel modellált redők ki vannak vágva a papírból, mint régen az öltöztetős babák ruhái, de nem rajzolnak ki alakot, hanem mintha fel lennének lógatva két szögön a falra. (Pszeudo trompe-l’oeil!) A maszkok pont az ellenkező megoldást mutatják; a pasztellel kiszínezett felületek az arc struktúráját imitálva lettek hajtogatva, de hol követik az átlagos arcszélességet, hol sokkal szűkebbre vannak összenyomva, annyira, hogy szinte éket vernek a térbe.


Haász katalin: Maszkok sorozat (részlet). Fotó: Artmagazin

A drapériák és a maszkok kétféleképpen mutatják meg az űrt, a drapériák pont azzal, hogy a falra simulnak, és ernyedten lógnak, mindenféle mögöttes alak nélkül, a maszkok pedig az által, hogy elvileg mögöttük is kellene lennie valakinek, de ők is csak a semminek adnak valami rejtélyes burkot, amiből a burok a papír, a rejtély pedig a festékpor, a mágikus pasztell. A maszkok mintha Odilon Redon és Joseph Albers képek kereszteződéseiből jöttek volna létre (a mexikói piramisok hatását mutató Albersekéből), tehát a két nagy módszert egyesítik: a szimbolistát és a mindenféle jelentéstől elzárkózó konkrét-geometrikust. Van a kiállításon egy fekete maszk is, piros négyzettel, ez inkább Malevicset keresztezi a busókkal: egyszerre konstruktív, vidám és primitív. Magától értetődően mutatja az igazi művészet arcát. Vagy a művészet igazi arcát.


Haász katalin: Leplek sorozat (részlet). Fotó: Artmagazin

 

Haász Katalin: Mező
Helszín: Neon Galéria (1065 Budapest, Nagymező utca 47.)
Megtekinthető: 2018. november 30-ig

full_006015.png
Kibékülés vagy felejtés?

A Pannonhalmi Főapátság elmúlt huszonöt éve került terítékre a Kibékülés című kortárs képzőművészeti kiállításon, ami egy időszak lezárása és egyben az új apát beiktatásával egy új korszak kezdete is. A visszatekintés azonban óhatatlanul maga után vonja a múlt fájó részleteinek megidézését.