Fényművészeti manifesztum

Május 16-án, a fény nemzetközi világnapján kiadta manifesztumát az Art of Light Organization (Fényművészeti Szervezet).

Az Art of Light Organization (ALO) azzal a céllal jött létre, hogy érdekképviseletet biztosítson a fényművészet területén alkotóknak: védje a művészek jogait, illetve platformot biztosítson az alkotók és kurátorok, kiállítás- és fesztiválszervezők közötti kommunikációnak. Mindezek mellett művészeti események, kutatási és edukációs programok, valamint műhelyek létrehozása is szerepel a terveik között.

Az ALO több száz nemzetközileg elismert fényművész részvételével, valamint a világ minden tájáról érkező művészettörténészek és kurátorok közreműködésével állította össze a kiáltványt.

A fény nemcsak a vizuális érzékelés médiuma, hanem létezésünk elsődleges szubsztanciája; ennek következtében, amikor a fényművészek a vizuális érzékelés folyamatait elemzik, valójában a létezés alapvető kérdéseit boncolgatják!”. A szervezet fő küldetése, hogy ápolja és védje a lumino-kinetikus örökséget. A kezdeményezéssel olyan nagy nevek előtt kívánnak tisztelegni, mint László Alexander, Naum Gabo, Max Bill, Man Ray, Moholy-Nagy László, Kepes György, Victor Vasarely, Bridget Riley, Julian Stanczak, Josef Albers, Denise René, Jean Tinguely, Jesús Rafael Soto, Donald Judd, Jasper Johns, Piotr Kowalski, John Cage, Nam June Paik, Nicholas Schöffer – és még sorolhatnánk.

A kiáltvány arra is felhívja a figyelmet, hogy az egyre népszerűbbé váló fényfesztiválok megindultak a kommercializálódás útján, mechanikusan összeállított, pusztán díszletszerű elemekkel kápráztatva a szemet. A szervezet tagjai ezért arra kérik az olyan fényfesztiválok szervezőit, amelyek művészeti kontextuson kívül eső programmal futnak, hogy ne használják a fényművészet kifejezést.

Az aláírók között számos ismert magyar alkotó és kurátor is szerepel, mint például Kuchta Klára, Gyenes Zsolt, Mátrai Erik, Sztojánovits Andrea, Szvet Tamás, Bordos László Zsolt, Lukács Viola, Orosz Márton vagy Paksi Endre Lehel.

2048px fotogramm met dp103107

Moholy-Nagy László: Fotogramm, 1922. Forrás: Wikimedia Commons

full_004390.jpg
Fények nyomában

„Mehr Licht” mondta a derengő fényű hálójában halála előtt Goethe, amely kijelentésre – egyesek szerint tévesen, mások szerint joggal – aztán egy egész eszmerendszer, a felvilágosodás épült. Kisebb léptékben, de hasonlóan megtermékenyítő hatású volt az UNESCO idei felhívása is. A világszervezet 2015-öt a Fény Nemzetközi Éveként hirdette meg, amely jó alkalmat kínált a vizuális kultúrával foglalkozók számára a téma által ihletett események szervezésére. A hazai közönség például ennek keretében találkozhatott Csáji Attila lézermunkáival a Műcsarnokban. Párhuzamosan az Új Budapest Galéria egy reprezentatív, a fénnyel, a fényművészettel kapcsolatos tudásunkat rendszerező csoportos kiállítás szervezésére vállalkozott. Bár ebben az esetben nem csak a Fény Nemzetközi Éve jelentette az apropót, hanem Paksi Endre Lehel áttekintő igényű doktori kutatása is, aki kurátorként a tárlat címében szintén Goethe utolsó szavait idézi meg, a kiállításban pedig a fény jelenlétének mágiájáról beszél.

full_000073.jpg
A fény embere

Kepes György (1906– 2001) születésének centenáriumára
Száz esztendeje, 1906. október 4-én született Kepes György a Heves megyei Selypen. Olyan családból származott, ahol az írástudás és a világ megismerésének vágya meghatározó erejű volt. A 19. század végén volt egy orvos sarkkutató a családban Kepes Gyula (1847–1924) személyében, de akadt köztük filozófus, ügyvéd, szabadságharcos, diplomata, mûfordító és újságíró is, itthon a család legismertebb tagja valószínűleg, a ma már médiasztárnak számító Kepes András. Elsősorban az ő, valamint mûvészek, tisztviselôk és szakemberek együttes erőfeszítéseinek köszönhető, hogy az életmű 1991-től Egerben, a Kepes György Vizuális Központban megismerhetô.