KÖRKÉP – Feltörekvő művészek aukciója
A Phillips március 3-ai árverésén fiatal, feltörekvő tehetségek műveit vonultatja fel. Az eladásra szánt alkotások között szerepelnek az autodidakta festő, Matthew Wong művei is, aki néhány éve, fiatalon hunyt el, ám rövid ideig tartó pályafutása ellenére tavaly felkerült a legkeresettebb és legnagyobb forgalmat generáló kortárs művészek listájára.
A New Now (Új most) című aukción – ami már címében is egyértelműen utal a friss, kortárs művészeti alkotásokra – száznyolcvannyolc tételt kínálnak eladásra. A Phillips árverését New Yorkban tartják, de élőben is közvetítik, hogy az érdeklődők a világ minden tájáról be tudjanak csatlakozni. Az aukció végösszegét minimum 3,8 millió amerikai dollárra (több, mint 1 milliárd forint) becsülik, bár a tételek alapján bőven afölött fog teljesíteni. És nemcsak Matthew Wong festményei miatt – hiszen a művész munkáira jelentősen megugrott a kereslet a tavalyi évben –, hanem más felkapott, tehetséges művészek alkotásai iránt is nagy az érdeklődés. Sőt remélhetőleg Eddie Martinez festménye is licitháborút indít el, ugyanis az eladásból befolyó összeget gyermekkórházak művészeti projektjeire szánja. A Brooklynban élő művész az RxART nonprofit szervezetnek adományozza a bevételt. A szervezet elsődleges célja, hogy művészeti installációk létrejöttét támogassa gyermekkórházakban. Az Untitled (Cím nélkül, 2021) című festmény eladásával a New York állambeli Elmhurst egészségügyi intézményei és kórházai, valamint a washingtoni Children's National Hospital létesítményei számára készülő installációkat támogatja a művész.
Az aukció legdrágább tétele Matthew Wong Lotus (Lótusz, 2017) című olajfestménye, amely élénk színeivel egy pointillista stílusú tájat ábrázol. Az alkotás leütési ára a becslések szerint akár a 600 000 amerikai dollárt (vagyis több, mint 177 millió forintot) is elérheti, így messze a legdrágább tétele az aukciós anyagnak. Wong, a kanadai autodidakta művész 2019-ben, harmincöt éves korában hunyt el. Alkotásai azóta is töretlen sikernek örvendenek – különösen álomszerű tájképei iránt mutatkozik nagy kereslet. Többek között annak is köszönheti a kiemelt figyelmet, hogy festményei az egyetemes művészettörténetben rendkívül sok referenciával rendelkeznek – a kapcsolódási pontok Van Gogh alkotásaitól egészen az ázsiai művészet gyökeréig terjednek.
Wong gyermekkorát két kultúra között töltötte: a kanadai Torontóban született, majd hétévesen családjával együtt Hongkongba költözött, ahonnan tizenöt éves korában visszatértek Kanadába. Wong először fotográfiával foglalkozott, amiből diplomát is szerzett Hongkongban. Ezután jött az autodidakta módon elsajátított festés: online beszélgetéseket folytatott művészekkel, illetve elkezdte tanulmányozni a művészettörténetet. Festményeire hamar felfigyeltek, de széleskörű (el)ismertségre csak tragikus halála után került sor. Munkái az álom és ébrenlét közötti intervallumot foglalják magukba, a magányos tájak és az elszigetelt belső terek mögött megbújik egy mélyről jövő, soha ki nem mondott szomorúság.
Tavaly júliusban, a Phillips New York-i akcióján Wong Mood Room (Hangulatszoba, 2018) című festménye 80 000 dolláros (23,6 millió forint) becslés után 848 000 dollárért (250,6 millió forint) kelt el. Ezt követően, decemberben egy hongkongi aukción a River at Dusk (Folyó alkonyatkor) című tájképét 37,8 millió hongkongi dollárért (majdnem másfél milliárd forint) vitték el. Ezeknek a nagy a sikereknek köszönhető, hogy 2020-ban Wong a kilencedik helyre került a tíz legnagyobb eladást hozó kortárs művészek között. A tavalyi évben összesen 20,3 millió dollárt költöttek a művész munkáira.
Források: phillips.com, barrons.com, artnews.com