KÖRKÉP – Van Gogh rajza egy ismeretlen lányról
Van Gogh rajzai sokszor háttérbe szorulnak festményei mellett, ám most a Christie’s londoni aukciójának egyik sztártétele éppen egy ilyen alkotás. A portré egy fiatal lányt ábrázol, akinek kiléte mind a mai napig ismeretlen. Most elmondjuk, mitől olyan különleges az alkotás, és miért is esélyes arra, hogy megdöntse a művész rekordját.
Egy londoni műkereskedő családja bocsátotta árverésre Van Gogh rajzát, a La Mousmét (1888). A 10 millió dolláros becsléssel a mű jó eséllyel válik a legdrágábban eladott Van Gogh-rajzzá. A Christie’s aukciójára március 1-jén kerül sor – amelynek címe A Family Collection: Works on Paper, Van Gogh to Freud (Egy családi gyűjtemény: Papírmunkák, Van Goghtól Freudig) – és élőben közvetítik majd New Yorkból.
Ahogy a mű címéből kiderül: Van Gogh „mousmé”-nak nevezte modelljét. A kifejezést Pierre Loti regényéből, a Madame Chrysanthème-ből (Krizantém asszony) vette át, ami egy francia haditengerészeti tiszt történetéről szól, aki egy japán nőt vett feleségül. „A Mousmé olyan szó, ami fiatal lányt vagy nagyon fiatal nőt jelent. Ez a japán nyelv egyik legszebb szava...” – derül ki a „mousmé” jelentése a regényből.
1888 július végén, amikor Van Gogh az arles-i Sárga Házban lakott, festett egy „mousmé”-t ábrázoló képet, ami jelenleg a washingtoni National Gallery of Art gyűjteményében található. Theo bátyjának ezt írta róla a festő: „Az egész hetem erről szólt, nem voltam képes mást tenni, mivel megint nem voltam túl jól. Ez bosszant igazán, ha jól lettem volna, akkor még néhány tájképet is befejezhettem volna a fennmaradó időben. De a mousmé befejezéséhez szükségem volt minden lelki erőmre. A mousmé japán lány – ebben az esetben provance-i –, 12 és 14 év közötti.” Ugyanerről a festményről írt művészbarátjának, Emile Bernardnak is: „Most fejeztem be egy 12 éves fiatal lány portréját, barna szemű, fekete hajú és szemöldökű, sárga-szürke bőrű, a háttér fehér, lila csíkos vérvörös kabát, szoknya kék és nagy narancssárga foltokkal, leanderrel az édes kis kezében.”
Az aukcióra kerülő rajzot az említett festmény alapján készítette, néhány nappal utána. A La Mousmé az egyik legkiválóbb papírmunkája Van Goghnak, amelyet részben nádtollal alkotott. A rajz kifejezetten karakteres, ami annak is köszönhető, hogy a festő markánsan megragadta a fiatal nő vonásait, s pontokat szórt az ábrázolt fejre és a háttérre egyaránt. A két mű között apróbb különbségek is fellelhetők. Például érdekes módon a rajzon látható lánynak sokkal inkább vannak keleties vonásai, mint a festményen szereplőnek. Nem ez az egyetlen rajz, ami követte a „mosumé” festményt: két másik is létezik, az egyik a moszkvai Pushkin State Museum of Fine Artsban, a másik pedig Paul Gauguin Noa Noa jegyzetfüzetében, a párizsi Musée d'Orsayban található.
És hogy ki lehet a több művön is megjelenő „mousmé”? A fiatal nő kiléte a mai napig megoldatlan rejtély. Annyi azonban kiderült, hogy nagy valószínűséggel ugyanaz a lány szerepel Christian Mourier-Petersen egy kevésbé ismert képen, a Young Woman from Arles (Az arles-i fiatal nő) címűn, ami a koppenhágai Hirschsprung-gyűjteményben található. Ezt a képet Van Gogh festménye előtt, néhány hónappal korábban, 1888-ban festették, amikor Van Gogh dán barátja, Mourier-Petersen Arles-ban dolgozott. Valószínűleg a dán művész mutatta be a „mousme”-t Van Goghnak, akinek mindig nehézére esett modelleket toboroznia.
Elterjedt egy legenda (mondhatni pletyka) is, miszerint a képen szereplő „mousmé” egy molnár lánya volt, és éppen abban a szélmalomban élt, amelyet Van Gogh is megfestett (The Old Mill, 1888, vagyis A régi malom), de ezt sosem sikerült bizonyítani. Vagy egy másik, viszonylag friss teória szerint – amelyet Bernadette Murphy író vet fel Van Goghról szóló könyvében – Thérèse Mistral, a festő takarítónőjének 12 éves unokahúga, azaz Thérèse Balmossière szerepelhet a képeken. Sajnos ez is megerősítetlen maradt.
Bár a képen szereplő lány kiléte rejtély maradt, a rajz kalandos útjáról elég sok információ tudható. Eredetileg Van Gogh egy barátjának, John Russell ausztrál művésznek rajzolta. Van Gogh egy tucat olyan rajzot adott neki, amelyek festményeinek vagy másolatai, vagy pedig változatai voltak – köztük a La Mousmét is. Van Gogh mindezt hátsó szándékból tette: abban reménykedett, hogy a rajzokkal finoman ösztönözheti Russellt Paul Gauguin festményének megvásárlására, s a befolyó összegből el tudott volna jutni Gauguin Arles-ba. A vétel meghiúsult, de Gauguin később szert tett elegendő pénzre, és néhány hónappal később meg is érkezett a Sárga Házba.
Russell 1920-ban eladta a rajzot – Párizsban egy árverés útján. A kép hamarosan Kurt Hirschlandhoz, egy Essenben élő bankárhoz és feleségéhez, Henriettához került. A zsidó házaspár a nácik hatalomra kerülése után menekülni kényszerült Hollandiából, majd az Egyesült Államokban kötöttek ki. A La Mousmé a házaspárnál volt Amszterdamban, ám 1940 májusában elkobozták tőlük. Ismeretlen úton-módon a rajz az amszterdami Stedelijk Museumhoz került 1943-ban. Végül 1956-ban a múzeum visszaadta Kurt Hirschlandnak a művet, aki egy évvel később meghalt, így a Van Gogh-alkotás fiához, Paulhoz került. Thomas Gibson londoni kereskedő jól ismerte Paul Hirshlandot, és 1983-ban egyenesen tőle vásárolta meg La Mousmét. A rajz most Thomas Gibson három fia – Miles, Sebastian és Hugh – tulajdonában van.
Forrás: theartnewspaper.com